[Copyrights & Disclaimer]

Verplichte personenautokeuring

In Nederland en België, moet een personen auto eens per jaar gekeurd worden. De APK keuring (In België heet deze keuring de “Automobielinspektie”). De bedoeling van deze autokeuring is uit te vinden of de auto veilig is. Bij deze keuring worden een groot aantal onderdelen van de auto gecontroleerd.
In het algemeen wordt er gekeken naar; slijtage, corrosie, functioneren en bevestiging van het desbetreffende onderdeel. Ook word de CO2 gemeten die de auto uitstoot.

Deze checklist is bedoeld voor een ieder die zijn eend zelf wil controleren, voordat deze naar de APK gaat. Deze checklist zal vast niet 100% compleet zijn, maar kan toch een handig hulpmiddel zijn, waardoor je toch met een gerust hart naar de keuring kan gaan.

Banden

  • Banden moeten in goede staat zijn, dus geen bulten, scheuren of ernstige beschadigingen waardoor je het canvas zou kunnen zien.
  • Het profiel in de hoofdgroeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn.
  • Je mag op 1 as geen radiaal en diagonaalband combineren.
  • De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn
  • Alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.

    Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen.

    Verlichting

  • De lampen moeten de zelfde kleur uitstralen.
  • Er mag geen corrosie vertonen in de bovenste helft van de reflector.
  • Het glas moet heel zijn er mogen geen sterretjes inzitten.
  • De lampen moeten goed zijn afgesteld.
  • Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.

    Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.

    De verplichte verlichting is:

  • 2 stadslichten
  • 2 of 4 dimlichten
  • 2 of 4 grote lichten
  • 2 achterlichten
  • kentekenplaatverlichting
  • 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor
  • 2 remlichten achter (eind vijftiger jaren was 1 remlicht L voldoende)

    Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.

    De toegestane verlichting is:

  • 1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
  • Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
  • Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
  • Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)

    Verdere eisen:

  • Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
  • Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
  • De remlichten moeten ongeveer op gelijke hoogte zitten met de achterlichten.
  • Het glas moet heel zijn en rood of oranje van kleur.
  • De lampen moeten duidelijker sterker licht uitstralen dan de achterlichten.
  • De achterlichten moeten helder rood van glas zijn en moeten ook heel zijn.
  • De knipperlichten moeten minimaal 60, maximaal 120 X per minuut knipperen en het glas moet heel zijn.

    Stuurwiel

  • Er mogen geen breuken of scheuren in het stuurwiel voorkomen.
  • Er mag geen speling in zitten.

    Koppeling

    De koppeling mag niet in aanzienlijke mate slippen.

    Uitlaat en Uitlaatgassen

    De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn ( d.w.z. hij mag nergens lek zijn).
    Uitgezonderd de door de fabriek aangebrachte afwaterings gaatjes.
    Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze bij stationair toerental voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.

    Remmen

  • De auto moet voldoende kunnen remmen en mag niet scheef trekken bij het remmen.
  • De remvoeringen, remblokje, remtrommels en remschijven moeten in goede staat verkeren.
  • De remleidingen mogen niet lekken, beschadigd of ernstig gecorrodeerd zijn.
  • De remslangen mogen niet uitgedroogd of gescheurd zijn waardoor het canvas zichtbaar zou worden.
  • De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
  • De remleidingen moeten deugdelijk aan de carrosserie bevestigd zijn.
  • Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
  • Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
  • Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken.
  • De remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.

    Vering

  • De auto moet goed kunnen veren.
  • De onderdelen van de vering moeten heel en goed bevestigd zijn.
  • Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.

    Wiellagers

    De wiellagers voor en achter mogen geen overmatige en/of hoorbare speling vertonen.

    Schokdempers

  • De bevestigingen van de schokdempers moeten op een deugdelijke manier bevestigd zijn.
  • De schokdempers mogen niet lekken en moeten goed werken.

    Stuurinrichting

  • Er mogen geen onderdelen van het stangenstelsel verbogen, gescheurd of beschadigd zijn.
  • De sporing van de auto moet goed zijn.
  • De spoorstangkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm.
  • Er mogen geen zware punten in het stuurhuis zitten
  • Het stuurhuis moet goed bevestigd zijn en er mag geen overmatige speling voorkomen.
  • De stuurhuishoes en de stuurkogelhoezen mogen niet gescheurd zijn.
  • De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)

    Handrem

  • De handrem moet goed werken.
  • De onderdelen van de handrem mogen geen ernstige slijtage, beschadigingen of corrosie vertonen.
  • De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet).
  • De handrem moet op beide voorwielen werken.

    Wielophanging

    Alle draaipunten, zoals fuseepennen en de lagers van de draagarm mogen niet te veel speling hebben. Voor de fuseepennen geldt dat de speling per gedeelte niet meer dan 1 mm. mag zijn. Het totaal van allebei mag niet meer dan 1,5 mm zijn

    De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)

    Benzinetank en benzine leidingen

  • De benzine tank en benzine leidingen behoren in goede staat te zijn en mogen geen lekkage of scheuren vertonen.
  • De benzinetank en leidingen moeten goed bevestigd zitten. Ook de tankdop moet goed passen.
  • De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.

    Accu en bedrading

  • De accu moet stevig vast zitten en mag geen vloeistof lekken.
  • Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.

    Ruitenwisser en ruitersproeier

  • De ruitenwisserbladen moeten in een goede staat zijn (dus geen scheuren).
  • Ze mogen geen strepen achterlaten en voldoende veeg oppervlakte hebben.
  • De ruitensproeier moet werken.
  • Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen (mag dus wel gescheurd zijn).

    Claxon

    De claxon moet werken, en mag maar eentonig zijn. En indien er meer gemonteerd zijn (of een luchthoorn) dienen deze tegelijkertijd te werken.

    Spiegels

  • De verplichte spiegels, zoals de linker buitenspiegel, moeten aanwezig zijn.
  • Een rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht, tenzij je geen binnenspiegel hebt.
  • De spiegels mogen niet kapot zijn of verweerd.

    Aandrijfassen en motorsteunen

  • Alle bevestigingsbouten behoren aanwezig te zijn en vast te zitten.
  • Alle onderdelen moeten in goede staat zijn en mogen geen overmatige speling vertonen.
  • De stofhoezen van de aandrijfassen mogen niet gescheurd of lek zijn.
  • De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn. Dus wel gedeeltelijk.

    Autogordels

    Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere auto's hoeven ze dus niet in te zitten. Als er een gordel inzit, heb je ook een draagplicht. Deze draagplicht geldt ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.

    De gordels moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Ze moeten goed werken
  • Ze mogen niet beschadigd zijn
  • De sluiting mag niet versleten zijn
  • Ze moeten deugdelijk aan de carrosserie bevestigd zijn.

    Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste eenden)
    Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.

    Carrosserie

  • De balken van de bodem mogen niet in belangrijke mate vervormd, gescheurd of gebroken zijn.
  • De bumpers en de spatborden dienen stevig bevestigd te zijn en mogen geen scherpe uitstekende delen hebben (bijvoorbeeld als gevolg van een aanrijding)
  • Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
  • Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat.
  • Ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
  • Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten en deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.

    Roest aan de carrosserie

  • Dragende delen mogen niet zo ver zijn doorgeroest dat de stijfheid van de carrosserie hierdoor gevaar loopt.
  • Spatborden en andere delen aan de buitenzijde van de carrosserie mogen niet zo ver zijn doorgeroest dat zij los kunnen raken, en dat er hierdoor scherpe randen ontstaan die gevaar kennen leveren aan andere weggebruikers.
  • Er mag geen overmatige verzwakking door roest vertonen in de deuren, scharnieren, deursloten en deurstijlen.
  • De bodem van de carrosserie mag niet zo ver zijn doorgeroest dat deze onvoldoende steun biedt aan de zitplaatsen of aan de lading (kofferbak/laadvloer)

    Rubbers

    Rubbers dienen allemaal heel te zijn en geen vetten of vloeistoffen door te laten.
    Er zijn er nogal wat:
    Aandrijfassen, stuurkogelrubbers, ruitenwissers, benzine leiding, banden, motorsteunen, versnellingsbaksteun.

    Stoelen

  • De stoelen moeten deugdelijk aan de carrosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.)
  • Het schuifmechanisme moet automatisch vergrendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
  • Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn.
  • De rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
  • De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.

    Ruiten

    De voorruit mag niet 'zichtbelemmerend' beschadigd zijn, bijvoorbeeld door een aanzienlijke scheur met vertakkingen of kruisingen in het gedeelte recht voor de bestuurder. Met de standaard eendenruit heb je daar natuurlijk weinig kans op, maar je kunt tegenwoordig ook voor de eend van die gelaagde voorruitjes kopen.

    Dashboard

  • De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden. De teller is dus niet verplicht.
  • Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
  • Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
  • Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
  • Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht.

    Diverse

  • Olielekkage mag niet overmatig zijn.
  • Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten.
  • Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
  • Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is en voorzien zijn van het keurmerk.

    Tip

    Voor de APK altijd je fusees even volspuiten met vet

    Dit verhaal is conform de eis van de RDW ( dienst wegverkeer) die de regels maken en de keuringstations steekproefsgewijs contoleren.
    De APK keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze wordt echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd (sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen).

    Als je bij de keuring het met de keurmeester niet eens bent kunt je altijd in beroep gaan.
    Dan komt een controleur van de RDW en controleert alleen de discussie punten en de verliezer betaalt.

    Met dank aan Marieke Bunnik, Gerard Maas en Koen Langenkamp