![]() 2cv.nl : BUMP 2004
bump2004 telegram nr 9Châlons-en-Champagne, Donderdag 29 Juli 2004
toch nog een extra update van onderweg <stop>
Erik, Rob, Erik en Martijn <stop>
![]()
Reisverslag 1 augustus 2004
Inderdaad zijn we op zondag om 08.00 uur gestaan. Lekker een schnitzel als ontbijt en daarna de auto´s inladen. Vandaag willen we in ieder geval de Russische grens bereiken want ons
visum verloopt uiterlijk morgen. Het is een beetje wisselvallig weer en we krijgen een paar heftige buien op ons dak.
Het is lekker rustig op de weg en kunnen goed doorrijden. Totdat er een paar geuniformde vrienden in de bosjes met een laser-gun aan het spelen zijn. Met Martijn en Rob als
coureurs reden we 97 op een weg waar we 60 mochten. Tsja, soms mis je wel eens een bordje bebouwde kom. We mogen meelopen naar de politie auto. Onze laser-gun agent
vertelt zijn chef hoe hard wij wel niet reden en dat we een roze rijbewijs hebben. De chef legt uit dat we veeeel te hard reden en dat dat niet goed was. We geven nu met z’n vieren
een cursus onnozel kijken en onze cursisten lijken dit goed te ondergaan.
In ongeveer zes uren leggen we de 360 km naar de grens af. De eerste pascontrole is 20 km voor de grens. Dan komen we in een rij van 25 auto’s voor de grens. De meeste
mensen hangen en liggen in hun auto, dit gaat wel even duren. Hebben wij tijd om de dagboeken weer even bij te werken.
Na een pascontrole mogen we naar de douane die onze bagage checkt. Met veel moeite typt de man onze Nederlandse namen en adressen.
In het volgende hok controleren ze onze visa en de overnachtingen in de hotels. Alle hotels hebben ons bij de douane moeten aanmelden en hebben een bonnetje van het hotel
bij ons visum gestopt. Ze vinden het vreemd dat we een fiks aantal overnachtingen niet geregistreerd zijn. Goed onnozel voor je uit blijven staren. Er wordt wat gebeld en overlegd
gepleegd in een ander kantoor en dan mogen we ook deze post passeren.
Sinds we de Baltische Staten ingereden zijn, is het landschap en met name de inrichting ervan enorm veranderd. Dit is echt Europees en pas nu ´voelen´ we wat we in Rusland gemist hebben.
Zo wie zo is de weg en het asfalt hier stukken beter, maar het verschil zit ´m ook in de kleine dingen. Er zijn nette parkeerplaatsen bij een restaurant, het gras is gemaaid, er zijn bloemperkjes
aangelegd, huizen zijn netjes geverfd en ga zo maar door. We hebben de Baltische Staten omgedoopt tot Hans-en-Grietje-land.
![]() Citroën dealer in Letland De volgende dag ontbijten we met koffie, zoete croissants en een cake en gaan daarna richting Warschau. Voorbij Riga hebben we wat moeite met de route en als we de weg vragen bij de Citroën dealer, komen we er achter dat de kaart (die we van de Fransozen in Krasnovarsk hebben gehad) al 11 jaar oud is. Met een paar kopieën van een nieuwe kaart komen we bij de grens van Letland en Litouwen. Ook deze overgang verliep erg soepel en we kunnen snel door richting Polen. Na een paar uur staan we alweer bij de grens van Polen. Tot onze teleurstelling worden we in Polen niet eens meer gecontroleerd !! Wat is dit nu ? Helaas wordt er vrij veel aan de weg gewerkt (EU-financiering) en onze gemiddelde snelheid keldert. Toch komen we aan het begin van de avond aan in Warschau. Hier ontmoeten we Mark van Vliet en zijn vriendin Agnieszka. We lopen een rondje in het oude centrum en eten een typische Poolse maaltijd op een terras op een groot plein. De stad is in de oorlog voor 90% plat gebombardeerd en een paar jaar na de oorlog volgens de oude tekeningen opnieuw opgebouwd. Wij zijn trots op de Polen, het straalt iets heel gezelligs uit. Na het eten gaan we terug naar de auto en rijden we nog een klein uurtje tot we buiten de stad zijn.
![]() In Warschau ontmoeten we Mark en Agnieszka Het is vandaag dinsdag en we hebben een voorspoedige reis naar Opole in Zuid Polen. Hier heeft onze sponsor Holland Contracting haar Poolse hoofdkantoor. In het begin van de middag komen we aan en maken we kennis met de mensen van H.C. We maken wat foto’s en geven een radio interview voor Radio Opole. Buiten de stad is er een gezellig familiehotel voor ons gereserveerd. We frissen ons wat op en dineren die avond met de marketingman van HC (Ryszard) en zijn vriend Jasec die voor het Poolse ANP werkt. Hij zal morgen de persconferentie voorzitten en ook vertalen. Om de avond af te sluiten, drinken we deze avond wederom een paar Poolse biertjes op een gezellig terras in Opole. We kletsen met Ryszard en Jasec over hun leven in Polen, Polen, de Europeesche Unie, wereldpolitiek en nog veel meer.
![]() In Opole bij het Poolse hoofdkantoor van Holland Contracting
Die nacht en vroege ochtend typen we nog wat voor de website hetgeen we op kantoor bij HC naar Marcel voor 2cv.nl mailen. Om tien uur zijn we bij Hotel Mercure voor onze persconferentie.
De auto’s voor de deur en wij achter een lange tafel in een zaaltje. Schrijvende pers, radioverslaggevers en twee filmploegen. We staan versteld van deze aandacht, maar genieten er wel van ! Heel toevallig gaat de kortste weg naar Parijs via Praag en daar waren we nog nooit geweest. Grensovergangen zijn nu gewoon saai en om acht uur parkeren we in Praag. We bezichtigen het oude centrum en eten iets bij een Imitatie Italiaan. Anders dan Warschau maar ook Praag is een zeer fraaie stad, zeker iets om terug te komen. Ook hier verlaten we ’s avonds laat nog de stad en slapen op het parkeerterrein van een bouwmarkt. Donderdag bijtijds uit ons bed en volgas richting Parijs. Op het stuk bij de Tsjechische – Duitse grens na is alles vierbaans snelweg. Wauw, dit is saai rijden. De vrachtwagens rijden 100 km/h en personenwagens knallen ons voorbij. Het is wel lekker weer en we rijden het record aantal kilometers op 1 dag van onze reis. Op 170 km van Parijs slapen we op een echte camping en drinken wat rode wijn.
![]()
We denken de laatste 170 km op vrijdag even te doen maar zijn vergeten dat er hier ook files zijn. Toevallig gaan er die vrijdag nog een paar miljoen Fransen op vakantie.
![]()
![]()
Zaterdag 31 juli, er zijn die nacht en ochtend nog meer vriendjes en vriendinnetjes gekomen.
![]()
Zondag om 10 uur rijden we met de WC-club (westlandsche citroen club) terug naar Nederland.
![]()
![]() en tot zo ver ons dagboek. binnenkort nog een nabeschouwing van ons alle vier, meer foto’s, bedankjes en nog wat praktische info over onze reis op de website. Voor ons was BUMP2004 een mega ervaring waar we nog jaren over kunnen dromen ! Erik, Rob, Ille en Martijn.
bump2004 telegram nr 9Châlons-en-Champagne, Thursday 29 Juli 2004
yet another update on the road <stop>
Erik, Rob, Erik en Martijn <stop>
![]() Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:
Terug naar de Bump2004 index. |