[Copyrights & Disclaimer] Artikel uit de Westlandsche Courant van 20-03-2004

Peking-Parijs met twee eenden

WATERINGEN Een echt avontuur wordt het. Drie jonge Wateringers die met twee besteleenden door twee continenten razen om binnen zes weken van Peking naar Parijs te rijden.
Erik Nederpel, Erik van der Voort en zijn broer Rob nemen eind juni in Peking plaats in hun twee besteleenden om een monstertocht van dertienduizend kilometer af te leggen. Voor de lol.

Geïnspireerd door een reisverslag uit 1907 van de Italiaanse journalist Luigi Barzani willen de drie avonturiers deze zomer dezelfde route rijden als Barzani die destijds aflegde: dwars door China, Mongolië, Siberië, Rusland, Polen en Duitsland. En als er tijd overschiet, wordt de route verlegd via St. Petersburg.

"Mochten we stranden, dan is de Trans Siberië Express vlakbij en gaan we terug naar huis. Maar het gaat niet mis. Die eenden zijn onverwoestbaar en zo eenvoudig gemaakt dat we ze altijd zelf kunnen repareren", zegt Erik van der Voort met een heilig geloof in zijn voertuigen.

Met een Land Rover of een Jeep zou de tocht veel minder comfortabel verlopen, weten de drie avonturiers. "Een eend rijdt fantastisch, heeft een simpele techniek en is betrouwbaar. Dit is de auto die zo'n traject aankan', zeggen ze alle drie met grote stelligheid. "Hij kan tegen slechte benzine en bovenal is het een mooi model."

De Wateringers rijden al jaren Citroën en zijn idolaat van de luchtgekoelde 2CV en Dyane-modellen. Om het jaar rijden ze al met elkaar naar internationale Citroën-ontmoetingen. Vorig jaar Italië, volgend jaar Schotland.
Nu is het tijd voor een steviger tocht.. "Dat roepen we al jaren, maar dit jaar gaat het echt gebeuren."

Bestelauto's straks Peking-eenden a la l'orange

'Van Peking naar Parijs; een avontuurlijke autotocht dwars door twee continenten'. Dat is nog eens een titel voor een spannend jongensboek. De Italiaanse journalist Barzini schreef dat boek in 1907, als ooggetuige. 97 jaar na dato rijden drie Wateringers de barre tocht opnieuw. Met twee besteleenden.

door Rémon van Zuijlen

WATERINGEN Van Peking naar Parijs. En een 'beetje' verder, want eigenlijk rijden Erik van der Voort (35), Erik Nederpel (31) en Rob van der Voort (33) rond juli vanaf de Chinese havenplaats Tianjin, via de Chinese en Franse hoofdsteden terug naar Wateringen.

Maar die extra honderden kilometers wuiven de Wateringers weg. Die zijn tenslotte niets vergeleken met de naar schatting 13.000 kilometer die de vrienden voornemens zijn te rijden van 23 juni tot 1 augustus.
Ruim vijf weken trekken ze, er voor uit, net zoals de deelnemers aan de reis in 1907.

Alhoewel, vrienden ? "Het is meer een familieuitje", zegt Erik Nederpel met groot gevoel voor understatement. "Rob en Erik zijn broers. En ik mag ook mee..." De Wateringers hebben ook een vierde man in het plan betrokken: plaatsgenoot Frank van Koppen. Hij fungeert als aanspreekpunt in Wateringen. "Ik weet net als de andere drie precies hoe een eend in elkaar zit. Ik ken alle onderdelen. Ik kan ze snel vinden en opsturen als dat nodig is." De vier kennen elkaar al uit hun prille tienerjaren. "Van de zeeverkenners", vertelt Rob. "We wonen allemaal in een straal van drie, vier kilometer van de molen.

We zijn echte Wateringers, al wonen de twee Erikken nu eigenlijk in Den Haag." Alle vier zijn ze 'Citroen-idioten', zoals ze zelf zeggen. "Ik heb dat overgehouden aan mijn studententijd", zegt Erik van der Voort.
Erik Nederpel kan zich niet anders herinneren dan dat hij besteleenden als bedrijfsauto heeft gehad.
De twee eenden die de tocht door woestijnen en steppen, over asfalt- en keienwegen moeten afleggen, zijn van de broers Van der Voort. 'Bert en Ernie Badeend' en Roosje. En voor de kenners: ja, de Wateringers zijn zich er van bewust dat het geen echte bestel-2cv's zijn, maar bestel-Dyanes.
De Bert en Ernie Badeend heb ik gekocht van vrienden die allemaal Sesamstraatfiguren op de buitenkant hadden geplakt. Ook een badeendje van Bert en Ernie. Die hebben we laten zitten en nu heet de auto zo.
En Roosje heet zo omdat die naam in een raam zat gegraveerd."

De sprankelend witte eenden ('We wassen ze nooit, we verven ze liever over') zijn op de achterdeuren dan ook getooid met afbeeldingen van een badeend en een roos. 'Bert en Ernie Badeend' en 'Roosje' zijn speciaal geprepareerd voor de grote tocht. Het chassis is versterkt, er zijn comfortabele stoelen, de benzinetank is vergroot en de luchtinlaat is extra beschermd tegen stof.
Ook aan de veiligheid onderweg is gedacht: beide auto's zijn van een alarmsysteem voorzien, er is een kluis in geschroefd en de deuren zijn verstevigd, zodat ze kunnen worden afgesloten met een dik hangslot.


Dertienduizend kilometer van Peking naar Parijs:
de broers Van der Voort en Erik Nederpel (rechts) zien het helemaal zitten.

Monstertocht
Voor Erik van der Voort is het de tweede keer dat hij zich met een Citroën een monstertocht maakt.
Met een vriend reed hij ooit naar de Poolcirkel. Van die vriend kreeg hij later ook het boek van Barzini. Het boek handelt over een door het Parijse dagblad Le Matin in 1907 uitgeschreven rit die de Italiaanse journalist Barzani meerijdt ,met de eveneens italiaanse equipe van prins Scipione Borghese.
Dat de tocht niet zonder veel pech wordt afgelegd deerde het enthousiasme van Erik van der Voort niet: "Een prachtig boek. Het lijkt me leuk die prestatietocht ook te rijden."
In 1997 is deze tocht ook overigens gereden. "Georganiseerd, dus met luxe hotels en ondersteuning. Deelname kostte geloof ik 60.000 gulden en dan moest je zelf ook nog je benzine betalen", zegt Rob.
De broers en hun vrienden willen er nu een prestatietocht van maken. Peking-Parijs in vijf tot maximaal zes weken. "Driehonderd kilometer per dag. En als we een dagje een stad bekijken, betekent dat we de volgende dag zeshonderd kilometer moeten rijden", zegt Erik Nederpel vastbesloten.

"Maar een duik in het Baikalmeer, het diepste meer ter wereld, slaan we echt niet over na een rit door de Gobiwoestijn."
De twee auto's worden in een container verscheept naar China. Die reis kost dertig dagen.
Met smart wachten ze nu een signaal van de reder af over de datum van inscheping. Eenmaal in China worden de twee Nederlandse kentekens tijdelijk vervangen door Chinese. Rob: "We moeten daar ook wegenbelasting betalen." Zijn lach verraadt dat dat niet veel kan zijn. Toch gaat de reis een flinke duit kosten, reden dat de reizigers op zoek zijn naar sponsors. "Zo'n reis kost veel geld. Alleen al het verschepen van de auto's al.
Het is niet onze bedoeling meteen gesloten portemonnee op stap te gaan, maar als er bedrijven of mensen zijn die ons willen steunen in deze uitdaging, horen we dat graag."

Meer informatie is te vinden op de website www.bump2004.nl


Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:

Holland Contracting: Het detacheren van productiekrachten op een legale en maatschappelijk
 verantwoorde wijze.
Franse Slag.nl: evenementen organisatie SKICK
Mol ingenieursbureau: Allround milieukundig adviesbureau
2CV partners: Specialist in 2cv onderhoud en restauratie
Nederpel K & V: verwarmingstechniek - uitvindersbureau
Cascade bv: Specialist in tuinplanten; buitenvarens siergrassen agapanthus en aardbeien
 op pot
Michel and Ellis: in een Volkswagen transporter naar China
WC Club: Westlandse Citroën Club

Terug naar de Bump2004 index.