Artikel uit de Westlandsche Courant van 20-03-2004
Peking-Parijs met twee eenden
WATERINGEN
Een echt avontuur wordt het. Drie jonge Wateringers die met twee besteleenden door twee continenten razen om binnen zes weken van Peking naar Parijs te rijden. Geïnspireerd door een reisverslag uit 1907 van de Italiaanse journalist Luigi Barzani willen de drie avonturiers deze zomer dezelfde route rijden als Barzani die destijds aflegde: dwars door China, Mongolië, Siberië, Rusland, Polen en Duitsland. En als er tijd overschiet, wordt de route verlegd via St. Petersburg. "Mochten we stranden, dan is de Trans Siberië Express vlakbij en gaan we terug naar huis. Maar het gaat niet mis. Die eenden zijn onverwoestbaar en zo eenvoudig gemaakt dat we ze altijd zelf kunnen repareren", zegt Erik van der Voort met een heilig geloof in zijn voertuigen. Met een Land Rover of een Jeep zou de tocht veel minder comfortabel verlopen, weten de drie avonturiers. "Een eend rijdt fantastisch, heeft een simpele techniek en is betrouwbaar. Dit is de auto die zo'n traject aankan', zeggen ze alle drie met grote stelligheid. "Hij kan tegen slechte benzine en bovenal is het een mooi model."
De Wateringers rijden al jaren Citroën en zijn idolaat van de luchtgekoelde 2CV en Dyane-modellen. Om het jaar rijden ze al met elkaar naar internationale Citroën-ontmoetingen.
Vorig jaar Italië, volgend jaar Schotland.
Bestelauto's straks Peking-eenden a la l'orange'Van Peking naar Parijs; een avontuurlijke autotocht dwars door twee continenten'. Dat is nog eens een titel voor een spannend jongensboek. De Italiaanse journalist Barzini schreef dat boek in 1907, als ooggetuige. 97 jaar na dato rijden drie Wateringers de barre tocht opnieuw. Met twee besteleenden. door Rémon van Zuijlen WATERINGEN Van Peking naar Parijs. En een 'beetje' verder, want eigenlijk rijden Erik van der Voort (35), Erik Nederpel (31) en Rob van der Voort (33) rond juli vanaf de Chinese havenplaats Tianjin, via de Chinese en Franse hoofdsteden terug naar Wateringen.
Maar die extra honderden kilometers wuiven de Wateringers weg.
Die zijn tenslotte niets vergeleken met de naar schatting 13.000 kilometer die de vrienden voornemens zijn te rijden van 23 juni tot 1 augustus. Alhoewel, vrienden ? "Het is meer een familieuitje", zegt Erik Nederpel met groot gevoel voor understatement. "Rob en Erik zijn broers. En ik mag ook mee..." De Wateringers hebben ook een vierde man in het plan betrokken: plaatsgenoot Frank van Koppen. Hij fungeert als aanspreekpunt in Wateringen. "Ik weet net als de andere drie precies hoe een eend in elkaar zit. Ik ken alle onderdelen. Ik kan ze snel vinden en opsturen als dat nodig is." De vier kennen elkaar al uit hun prille tienerjaren. "Van de zeeverkenners", vertelt Rob. "We wonen allemaal in een straal van drie, vier kilometer van de molen.
We zijn echte Wateringers, al wonen de twee Erikken nu eigenlijk in Den Haag."
Alle vier zijn ze 'Citroen-idioten', zoals ze zelf zeggen. "Ik heb dat overgehouden aan mijn studententijd", zegt
Erik van der Voort.
De sprankelend witte eenden ('We wassen ze nooit, we verven ze liever over') zijn op de achterdeuren dan ook
getooid met afbeeldingen van een badeend en een roos. 'Bert en Ernie Badeend' en 'Roosje' zijn speciaal geprepareerd
voor de grote tocht. Het chassis is versterkt, er zijn comfortabele stoelen, de benzinetank is vergroot en de
luchtinlaat is extra beschermd tegen stof.
Dertienduizend kilometer van Peking naar Parijs: de broers Van der Voort en Erik Nederpel (rechts) zien het helemaal zitten.
Monstertocht
"Maar een duik in het Baikalmeer, het diepste meer ter wereld, slaan we echt niet over na een rit door de Gobiwoestijn." Meer informatie is te vinden op de website www.bump2004.nl
Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:
Terug naar de Bump2004 index. |