Artikel uit de Westlandsche Courant van 15-07-2004
Eendrijders kennen nu vier van de miljard Chinezen
WATERINGEN
Ze zijn nu op de helft van hun vakantie, maar ze moeten nog tweederde van de kilometers rijden. De vier Wateringers die half juni vertrokken om met twee besteleenden
van Peking naar Parijs te rijden, zijn inmiddels in het oosten van de voormalige Sovjetunie aangeland.
Van de een miljard Chinezen hebben ze er maar vier leren kennen, hun gidsen en chauffeur die hen werden toegewezen door de Chinese overheid.
Erik Nederpel, Rob en Erik van der Voort en Martijl1 van der Goes hebben behalve veel leuke belevenissen ook met tegenslagen te maken.
Zo is in de Mongoolse hoofdstad Ulaan Bator een van de bestel eenden opengebroken en zijn onder meer een camera, skates, opladers en tassen verdwenen.
Aan de andere kant hebben ze geskate op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking, een feestje voor buitenlanders bij de Britse ambassadeur in Mongolië bezocht en een Mongoolse opera gezien.
Niemandsland
Op de grens tussen Mongolië en Rusland strandde het viertal opeens in niemandsland doordat ze door Russische militairen werden teruggestuurd.
Na uren wachten kwam er opeens schot in de zaak en na een grondige inspectie en dertig stempels per persoon mochten ze toch verder rijden.
De Westlanders rijden dezelfde, route zoals die in 1907 werd gereden tijdens een door de Franse krant Le Matin uitgeschreven wedstrijd om met een auto van Peking naar Parijs te rijden.
De Italiaanse journalist Luigi Barzini reed toen mee en schreef er een boek over. Dit boek inspireerde de Wateringers tot deze monstertocht.
De wegen zijn slecht of er mist soms een stuk weg. Bijna net als in 1907. De eenden hebben inmiddels al enige reparaties ondergaan, maar brengen de avonturiers overal.
Begin deze week was het kwartet in Krasnojarsk waar van de zon en een warme douche werd genoten.
Het plan is op zaterdag 31 juli onder de Eiffeltoren in Parijs te arriveren. De Wateringers moeten dus flink doorrijden. Gelukkig treffen ze vanaf nu steeds betere
wegen dus zal het gemiddelde aantal kilometers per dag flink omhoog gaan.
De Peking-Parijsreizigers houden een dagboek bij dat met grote regelmaat wordt bijgewerkt, ook met foto's. Het avontuur is daardoor op de voet te volgen via www.2cv.nl
Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:
Holland Contracting | : Het detacheren van productiekrachten op een legale en maatschappelijk verantwoorde wijze. |
Franse Slag.nl | : evenementen organisatie SKICK |
Mol ingenieursbureau | : Allround milieukundig adviesbureau |
2CV partners | : Specialist in 2cv onderhoud en restauratie |
Nederpel K & V | : verwarmingstechniek - uitvindersbureau |
Cascade bv | : Specialist in tuinplanten; buitenvarens siergrassen agapanthus en aardbeien op pot |
Michel and Ellis | : in een Volkswagen transporter naar China |
WC Club | : Westlandse Citroën Club |
Terug naar de Bump2004 index.
|