[Copyrights & Disclaimer] Artikel uit de Westlandsche Courant van 02-08-2004

Peking-Parijs-Wateringen 'eitje' voor eenden

WATERINGEN Ze hebben het gehaald. Meer dan 13.000 kilometer hebben Erik Nederpel, Rob en Erikvan der Voort en Martijn van der Goes en hun twee besteleenden in een ruime maand gereden van Peking naar Parijs.

Gisteren keerden ze onder duidelijk hoorbare begeleiding van de Wateringse brandweer terug in WaterIngen. Ook de 'leden van de Westlandse Citroën Club waren met hun auto's van de partij.

Heel het dorp moest weten dat de avonturiers weer veilig en zonder kleerscheuren thuis waren gekomen. Na een rondje door het dorp wachtte bij de Wateringse molen een weerzien met familie, en vrienden. Martijn van der Goes was er overigens niet bij: hij vertrok vanuit Parijs op vakantie.

De auto's hebben de monstertocht zonder noemenswaardige defecten doorstaan. Enkel de versnellingsbak van een van de eenden baarde vanaf Moskou wat zorgen: een lager bleek versleten. Door het lager om te draaien kon de auto rijdend worden gehouden. "De bak maakte wel lawaai, maar hij heeft het gehouden. Het reservelager dat we in Polen hebben opgepikt, hebben we niet gebruikt. We zetten gewoon de radio wat harder zodat we het lawaai niet hoorden", vertelt Erik van der Voort nuchter.

De vier Wateringers vertrokken half juni, de besteleenden waren al eerder per boot verzonden naar China. Doel was om 31 juli onder de Eiffeltoren in Parijs te staan, net zoals 97 jaar eerder de Italiaanse journalist Barzini had besçhreven in zijn boek Peking-ParijS.

Net als in 1907 bleek het vooral in China, Mongolië en Siberië soms verstandiger om niet over de weg, maar daarnaast te rijden. "Soms zaten er zulke gaten in de weg dat we er voor kozen om door het korte gras te rijden", zegt Erik van der Voort. "De wegen werden pas beter in de Baltische staten. Polen was ook goed te doen. Als de weg slecht was, werd er tenminste met borden gewaarschuwd." De laatste negenhonderd kilometer naar Parijs waren de minst spannende, zegt Van der Voort.

Het avontuur werd gisteravond overigens in stijl afgesloten met een Chinese maaltijd.


Na 13.000 kilometer hebben de auto's van Erik en Rob van der Voort, Erik Nederpel en Martijn van der Goes weer Waterings asfalt onder de wielen


Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:

Holland Contracting: Het detacheren van productiekrachten op een legale en maatschappelijk
 verantwoorde wijze.
Franse Slag.nl: evenementen organisatie SKICK
Mol ingenieursbureau: Allround milieukundig adviesbureau
2CV partners: Specialist in 2cv onderhoud en restauratie
Nederpel K & V: verwarmingstechniek - uitvindersbureau
Cascade bv: Specialist in tuinplanten; buitenvarens siergrassen agapanthus en aardbeien
 op pot
Michel and Ellis: in een Volkswagen transporter naar China
WC Club: Westlandse Citroën Club

Terug naar de Bump2004 index.