[Copyrights & Disclaimer]

John & Stef: België - Iran

Piatri Neamt, Roemenië - Maarkekerkem, België

Reis naar Iran : deel 11

Zo 8 juli: Piatri Neamt - Moldovita:

's Morgens volg ik de kerkdienst mee in Monastir Varatec.Dit is geen afgezaagde kerkdienst zoals bij ons maar een dienst met passie en intonatie.Menig kind staat het schreien nader dan het lachen als de pastoor met typisch orthodoxe baard zijn stem verheft. Hier leeft de religie terug! Bij het verlaten van de kerk neem ik een oud liftend nonnetje mee. Zij heeft zeker nog geen reumatiek in haar rechterarm. Bij elk kerkje of kruis dat we tegenkomen slaat ze 3 maal een kruisteken. Tjonge, er staan hier veel meer kerken dan dat op het eerste zicht lijkt. Ik ga de orthodoxe toer op en bezoek nog 3 kerkjes: Monastir Humorlui, Monastir Voronet, Monastir Moldovita
Al deze kerkjes hebben muurschilderijen aan binnen en buitenkant. Sommige taferelen komen recht-streeks uit de bijbel, andere kan ik niet direct toewijzen: onthoofdingen, omgekeerde kruisigingen, . een heel speciaal tafereel stelt de duivel voor als een vrouw van lichte zeden. Gans deze streek is nu uitgerust met bed & breakfest accommodatie bij particulieren. Deze kamers zijn tot de puntjes in orde en kosten geen geld. Dit idee zou voor een deel gepromoot en gesubsidieerd geweest zijn door een Belgische organisatie: Prima initiatief! Mensen, heb je reeds vakantieplannen voor volgend jaar?,Of weet je dit jaar niet waar naartoe? Roemenië heeft alles : Bergen, water, cultuur. De meeste wegen zijn nu in prima staat, er is overal goede accommodatie te vinden. Men vindt nu garages van alle merken,.. Twijfel dus niet langer!

Ma 9 juli Moldovita - Sighetu Marmatei:

Alles wat ik vandaag beleef is een herhaling van voorgaande dagen, toch geniet ik er met volle teugen van. Meer naar het westen kom ik een niet toeristisch 300 jaar oud kerkje tegen. Het is volledig uit hout gebouwd, met sommige boomstammen van wel 1 meter dik.
De gaskabel blijft kleven, maar ik word geholpen door een plaatselijke die mij een olieburet haalt.Hij haalt tevens de sleutel van het 300 jaar oude kerkje. Één van de geschilderde taferelen krijgt mijn uitzonderlijke aandacht: Pietje den dood staat met de zeis in de hand op de achterkant van de inkomdeur geschilderd.Brrr.
Vandaag heb ik voor de verandering nogmaals een lekke band, er zit een nageltje in de Iran Tire.

Di 10 juli: Sighetu Marmatei - Ratesti:

Op deze trip maak ik een tussenstop in Sapanta. Hier wordt een nieuwe houten kerk met 75 meter hoogte gebouwd. Na 3 jaar arbeid met 4 arbeiders moet men nog met de toren starten. Dit is harde handarbeid: boom vellen, door de een cirkelzaag steken, en zonder kraan monteren. Zelfs de dakpannen worden uit hout gemaakt: met de bijl wordt 1 boomstam in tientallen stukken gekliefd. Elk stuk wordt met een bijtel tot een dakpan omgetoverd. Ondertussen passeren de oude vrouwtjes en mannetjes met de hark op de rug op weg naar het veld: middeleeuwse taferelen. Het vrolijke kerkhof is een andere bezienswaardigheid in Sapanta. Iedereen die hier begraven ligt heeft zijn eigen grafsteentekst geschreven.. reeds eens voor jezelf geprobeerd? In Ratesti (50km onder Satu Mare) ontmoet ik vrienden van 6 jaar terug, 2 jaar terug hadden Ingrid en mijzelf hen nog eens bezocht. De ontmoeting is emotioneel

Wo 11 juli - Vr 13 juli: Ratesti:

Het wordt een periode op het Roemeense tempo: pure onthaasting, eigenlijk gebeurt er niets zodat het vrijdagmorgen reeds kriebelt om huiswaarts te trekken. Ik kan nu eenmaal niet stilzitten. Toch beleven we samen onvergetelijke momenten: ? Er komt een zigeuner dansen, zijn lenigheid overtreft Michael Jackson. Hij beweegt zijn buik alsof er een voetbal van boven naar beneden rolt, hij verschuift zijn hoofd van links naar rechts totdat je denkt dat het eraf zal vallen. ? De wijnkelderavond: boven een houtvuurtje smelten we spek en laten de druppels op het brood vallen. Dit samen met een te zuur wit wijntje smaakt toch voortreffelijk. Het drukt mij echter ook met de neus op de harde realiteit: ? Stefan, de vader van mijn Roemeense vrienden heeft reeds jaren een drankprobleem, hij ziet er 20 jaar ouder uit dan hij is, hij kan gewoon niets meer. Een totaal kapot mens aan 45 jaar! Drank is nog steeds een probleem in Roemenië. ? De mensen zijn echt onderbetaald: 3000 Bef per maand, Een brood & een pils kost er toch 20 Bef, 1 liter benzine 28 Bef,. ? Hygiëne is in de boerendorpen nog een probleem: het toilet is een plank met een gat, de geur is onbeschrijfelijk, 's morgens kruipen de wormen er langs de onderkant uit. In het West-Vlaams noemt men het toilet "het gemak", ja dan zal dit wel niet in Roemenië zijn!

Za 14 juli & Zo 15 juli Ratesti - Maarkekerkem:

Ik vertrek om 7u30. Alle grensovergangen verlopen vlot. 200km na vertrek slaat het noodlot bijna toe. Ik steek in bebouwde kom een stilstaande vrachtwagen voorbij, plaats mij terug op de rechterrijstrook. Mijnheer Audi komt enkele meters voor mijn neus de weg opgereden.. REMMEN,TOETEREN, NAAR LINKS UITWIJKEN ..het is een wonder dat ik hem niet geraakt heb!! In Budapest rijd ik te dicht bij het centrum, zou er nog geen ring bestaan rond Budapest? Een nieuwe kaart ware hier wel handig. Ik begin mijn nest te ruikenen en ben tevens volledig uitgeslapen, ik blijf en blijf rijden. 25.5 uren en 1850km na vertrek sta ik thuis. Had ik iemand horen zeggen dat je met een 2pk geen lange afstanden kon afleggen? Het is 8 uur 's morgens, Ingrid slaapt nog. Het is een fantastisch weerzien!!!!

Do 19 juli:

Vandaag wil ik de formaliteiten van het Carnet de passage afhandelen. Dit Carnet is het bewijs dat je de auto niet invoert. (Het Carnet is enkel nodig in Iran). Er moet nog een herbevestiging zijn dat de auto terug in België is. De politie van Maarkedal heeft er geen kaas van gegeten en sturen mij door naar de douane. Bij de douane in Ronse is het de eerste keer dat ze dit tegenkomen?? De vrouwelijke ambtenaar is van het goede soort, zij zoekt alles uit en 1 uur later is de formaliteit beëindigd. Het leuke is wel dat nergens in de hele reis het chassisnummer werd gecontroleerd!! Vandaag kom ik ook te weten dat het Oostenrijks koppel met hun V.W. busje in panne staan in Iran: versnellingsbak en motor naar de vaantjes. Zo een reis kan wel een minder leuke wending nemen. Gelukkig kan het hoogst waarschijnlijk ginds vermaakt worden.

Eindbalans:

- 19000km in 9 weken.
- 2 maal olie vervangen + bij thuiskomst
- 1 liter olie verbruikt
- 3 kapotte banden. De oorzaak is mogelijks de te grote druk in de banden. De banden werden op 2kg geblazen. (normaal 1.5 a 1.8kg). Door de hete temperaturen kwam de druk in de banden waarschijnlijk nog hoger. Volgende keer neem ik een bandenspanningsmeter mee.
- Een ferme deuk in de linker wielnaaf
- Rechterschokdemper (vooraan) defect - lekt olie
- Bagagerek en reservewielrek kapot gescheurd
- Klepjes 0.1 mm dieper ingebrand
- Een onvergetelijke belevenis die ik voor de rest van mijn leven meedraag!!!

Dank aan zij die mij geholpen hebben dit te verwezenlijken en aan de vele vrienden die mij gesteund hebben.

Bij vragen, opmerkingen kan je ons steeds mailen:
John Desagher : sagherj@hotmail.com
Stefan Dyselinck : stef2cv@pandora.be