[Copyrights & Disclaimer]

Raid Laponie 2004

Noordkaap per 2cv

01.02.2004

We zijn onderweg! Zondagochtend vroeg weg gegaan zoals gepland. In werkelijk rot weer zijn we uiteindelijk om 09.00 in Drachten beland om daar een ander team op te halen. We hebben er allebei erg veel zin in al heeft het de hele dag pijpestelen geregend! Zo erg zelfs dat het water in de eend stond… Door het goede isolatiewerk was het echter in de auto ruim 30 graden. Niet alleen wij hadden daar last van, maar ook de auto. Het was dus noodzakelijk om de wintergrill weer van de auto af te halen zodat de olietemperatuur weer wat kon zakken (was inmiddels de 110 graden gepasseerd, wat iets teveel van het goede was...). Om 11.00 op de grens met Duitsland was het wederom raak. Dit keer gelukkig niet bij ons, maar bij het team uit Drachten. De olietemperatuurmeter gaf maarliefst 160 graden aan, een temperatuur waarbij de motor inmiddels wel vastgelopen kon zijn. Bij dat team is de aansluiting van de meter vervangen, waarna we zonder veel zorgen door konden rijden.

Over een hele saaie weg door Duitsland moeten we het dus zelf maar gezellig maken. Wat tijdschriften aangeschaft en we werden beide blij van mevrouw Christa Allen, die we overigens persoonlijk (nog) niet kennen (februari nummer Maxim).

Na een lange rit door Duitsland hebben bij een raststatte de andere drie teams zich bij ons gevoegd (het regent nog steeds behoorlijk hard…). En daar gingen we weer verder richting Denemarken. Onderweg nog gelachen om een buschauffeur die de stoet eenden niet liet inhalen, waarna wij voor de bus gingen rijden en afremden zodat de andere drie auto’s alsnog de bus voorbij konden. De koplampen van de bus zaten letterlijk op ooghoogte! Onderweg nog stil gestaan langs de Autobahn omdat een auto helemaal zonder benzine zat, maar dat was uiteraard ook snel opgelost.

Inmiddels in Denemarken komen we tot de conclusie dat Denemarken net een grote golfbaan is (1600 holes?). Na lang gezocht te hebben naar ons logeeradres heeft iemand uit hetzelfde dorp (die een eend in de tuin had staan) ons naar het juiste adres geloodst.

Die avond hebben we tot 23.30 in de vrieskou zitten sleutelen aan de eend. Er lekte flink olie langs de klepdeksel. Na veel kou en moeite was uiteindelijk ook dit opgelost zodat we eindelijk konden gaan slapen.

Sponsors

Uiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:

Chateau Deux Chevaux: schokdempers, caterisolatie, diversen
Pensioenzeker: algemene sponsoring
LetterOp: belettering
Le Garage van der Velde Wassenaar: winterbanden
Autobedrijf DEE: accu, elektronische pomp en ondersteuning
Seawind Ferry's: een gereduceerd tarief naar Finland
123-ignition: elektrische ontsteking
Dick en Wilma evenementen: velgen en 2cv specifieke technische ondersteuning
CitroExpert: Tijdschrift voor Citroen-rijdend Nederland

Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!

Mailen

Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Wij hopen dat dit het nodige leesplezier op zal leveren, met het verschil dat het bij u achter de computer waarschijnlijk zo'n 40 graden warmer zal zijn.

Team 28,
Martijn van Eck & Joost Braun

Verder naar 2de reisdag of naar de index.


Officiële Raid Laponie Site
The Daily Duck: Raid Laponie 2004