![]() Raid Laponie 2004
Noordkaap per 2cv![]() 06.02.2004 Gisterenavond de eerste drivers-meeting gehad. Wat een drukte was dat en wat duurde dat lang, maar alles was goed bedoeld natuurlijk en daar ging het om. Martijn heeft gisterenavond een peniciline-kuur gekregen en nog extra pijnstilling. Gelukkig gaat het vandaag een stukje beter. Vanochtend zijn we om 08.30 vertrokken uit Vehu op weg naar Zweden. Onderweg echt kennis gemaakt met het rijden op wegen met veel ijs. De auto glijd behoorlijk en zoekt zijn weg naar de juiste sporen. Gelukkig hebben we de spijkerbanden er op zitten, maar het rijden zo vergt wel veel energie. Ik zit nu dit stuk te tikken in de auto en we zien bij de supermarkt een Ford Sierra (een Sierra-sjon) zo een sneeuwmuur in knallen. Zijn bumper blijft liggen als aandenken, toch gaaf… sneeuw in Finland. Maar goed, vanochtend dus op pad gegaan, de temperatuur is ongeveer een graadje of acht onder nul geweest de hele dag, fris maar acceptabel. Het toppunt van vandaag is geweest dat we over de zee hebben gereden! Ja, echt waar, bij Oulu (Kustplaats halverwege Finland) is de zee dichtgevroren en is er een weg over het ijs gemaakt naar een eiland wat negen kilometer uit de kust ligt. Dat stukje moesten we natuurlijk even meepakken. Echt een waanzinnig gevoel dat je over de zee rijdt… Heeft iemand trouwens al eens verkeersborden midden op zee gezien? Deze weg die we over zee hebben gereden wordt trouwens door de overheid hier ieder jaar als het genoeg gevroren heeft op het ijs aangelegd en onderhouden. Een ander leuk detail was trouwens dat de veerpont naar het eiland ook nog gewoon vaarde (alleen voor de vrachtauto’s), ik denk 400 meter naast ons… Het is dat er al andere auto’s op het ijs reden, want anders hadden we het wellicht niet aangedurfd. Vanochtend hebben we trouwens ook nog de rubberen lap die Martijn op maat had gemaakt voor de motor gehangen. De olietemperatuur bleef steken rondom de 60 graden wat aan de lage kant is bij deze buitentemperatuur. De olie blijft dan te dik en smeert niet goed, en dat kunnen we niet hebben natuurlijk. Wat hebben we nog meer meegemaakt vandaag… Vanochtend ging het starten (nog wel) vlekkeloos, maar daarna was het toch wel even raar opkijken. Door de kou buiten en de warme lucht die we uitbliezen, bevroren de ramen aan de binnenkant van de auto. Dat was dus krabben… De voorruiten van de auto waren ook gedurende de dag compleet bedekt met een dikke laag ijs, behalve daar waar de ruitenwissers het werk deden. Allemaal even wennen dus in de kou. Tussendoor vandaag weer Radio West aan de lijn gehad, die hadden na de uitzending van gisteren veel reacties gekregen van luisteraars zeiden ze, dus dat was ook weer erg leuk, we hopen trouwens dat jullie af en toe ook nog eens luisteren en de mailtjes leuk vinden om te lezen.
Vanavond zijn we trouwens ook nog bij een kasteel geweest wat geheel gemaakt is uit ijs, was echt heel gaaf om te zien! Dit was trouwens de grootste van Europa, als er nog meerdere zijn dan... De weervoorspellingen laten eindelijk wat koudere temperaturen zien. Was het tot nu toe nog een graad of –8, voor het weekend worden er temperaturen voorspeld tot –25 graden. We zijn nu echt in lapland aanbeland, dat wordt dus wel wat! ![]() SponsorsUiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:
Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!
Mailen
Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Team 28, Verder naar 7de reisdag of naar de index.
Officiële Raid Laponie Site
![]()
|