![]() Raid Laponie 2004
Voorbereidingen Raid Laponie deel 3
Tour d'HiverHet zit erop, de kop is eraf, de modder zit aan de spatborden en de eerste sneeuw hebben we gezien! Kortom: de eerste échte kilometers zijn verreden.
![]()
Afgelopen zaterdag lekker door de Belgische Ardennen wezen scheuren om de Tour d'Hiver te rijden. En ik moet zeggen………het ging perfect! De auto hield zich, op een paar
kleine puntjes na dan, goed en ook de navigatie verliep bijna foutloos. Tel daarbij op een prachtige rit door de Ardennen, een perfecte organisatie en je begrijpt het was, al met al, een top weekend. (Dick en Wilma, bedankt!)
De autoDe imperiaal is gemaakt en gemonteerd en is handig en het ziet er bovendien wel stoer uit, al zeg ik het zelf. (Robert bedankt voor de hulp!) Op de imperiaal hebben we de verstralers, een werklampje en het reservewiel. De dag voor de tour nog even de belettering opgehaald en op de auto aangebracht (uhh……. zit ie recht vanaf jouw kant?). Alhoewel dit nog niet alle belettering is, kunnen we al een aardig beeld krijgen van hoe de eend eruit gaat zien. (Letterop bedankt!)
![]()
Tijdens de tour kwamen we tot de ontdekking dat het chassis ook met de nieuwe voor schokdempers nog wel eens wat tectyl op het wegdek wil achterlaten, maar ja… wat wil je met twee
van die poolberen erin! De dag na de tour het bakkie ingebouwd, een president Harry! Harry maakt gebruik van een vrij grote antenne, en dat ziet er op het imperiaal nogal …..uit (vul zelf maar in) daarbij moet Harry van de week nog ff afgesteld worden.Het ampèremeter verhaal is opgelost, we hebben hem omgeruild voor een voltmeter, en deze werkt. Kwam direct tot de ontdekking dat de laadstroom wel erg hoog is , namelijk boven de 15 volt! Dus probleempje erbij, handig zo'n meter , een beetje in het kader van: ''Hoe meer onzin je meet, hoe meer je problemen je weet!''
Natuurlijk werd het deze week ook wel eens tijd iets aan de isolatie te doen. Het dak hebben we met isolatiefolie geïsoleerd, gewoonweg tussen de spijltjes van het dak en de koets doorgeschoven. De deuren hebben we aan de binnenzijde met een laag van dit folie geïsoleerd. De bodem is vanaf de pedalen tot aan de bank (omhoog staande rand) geïsoleerd, hiermee wordt tevens voorkomen dat de (weinige) warme lucht die de kachel kan maken niet direct onder de bank door verdwijnt.
![]() Onder de kap hebben we de motorkap en de zijschermpjes volledig geïsoleerd met de originele wol en de accu ingepakt in het folie. Voor de motor is een rubberlap gemaakt waarmee we de ruimtes aan de voorzijde van de motor kunnen afschermen. Op deze manier kan er minder kou langs komen en kun je de temperatuur regelen middels het meer of minder doorlaten van koellucht bij de grill. (grill dicht tapen)
Ook hebben we inmiddels heel toepasselijk beschilderde zijschermpjes, nu maar hopen dat het niet echt op duwen aan zal komen….… kouwe handen!. We hebben namelijk geen achterruitverwarming (Saskia bedankt!)
![]()
Voor de komende week staat ons nog veel te wachten, we zullen nog verder moeten met het isoleren en dichten van de laatste gaten en kieren. Daarbij zal de auto een laatste servicebeurt moeten hebben en zullen we de uitlaat moeten nalopen. Ook moet er nog gekeken worden naar het laadspanning verhaal en moeten de winterbanden eronder. Daarnaast zullen we ons druk bezig moeten houden met de uitrusting, kleding, etc. En oh ja…. In Noord Finland is het momenteel –23 ….brr…lekker fris!
SponsorsUiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:
Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!
Mailen
Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Team 28, Verder naar Voorbereiding 4 of naar de index.
Officiële Raid Laponie Site
![]()
|