2cv Aandachtspunten bij Aankoop. (deel 2 de carrosserie)InleidingIn twee artikelen behandel ik enkele aandachtspunten die je kunt gebruiken als je voor de beslissing staat om een 2cv aan te schaffen. Deel 1 ging over het chassis, nu komt de carroserie aan de orde met name de dorpels, voetenbak, ruitframe en bagageruimte. Verder ook prijsindicaties van nieuwe en gebruikte onderdelen en de checklist.
Controle van de voetenbak, dorpels en vloerplaten.
Op de tweede, derde en vierde plaats van meest bewerkelijke klussen staan de voetenbak, dorpels en vloerplaten.
Bij de voetenbak is het vooral het onderste deel van het plaaterk, de gelaste overgang van voetenbak naar vloerplaat
of de overgang van voetenbak naar chassis.
Als de voetenbak vervangen moeten worden.Allereerst is voor deze klus een lasapparaat nodig en dan nog het liefst een CO2 uitvoering. Kleinere slechte stukken in de voetenbak zijn te repareren door er stukken in te zetten. Ook is er een inzet deel gemaakt die het onderste deel, de holle ruimte, van de voetenbak vervangt. Het inzetdeel kan aan het nog goede deel gelast worden.
Voor de klus is het noodzakelijk dat het voorste plaatwerk en de motor van de auto verwijderd worden. Als er meer aan de carroserie vervangen moet worden is het handig werken als deze van het chassis af op werkhoogte staat.
Als de dorpels en vloerplaten vervangen moeten worden.
Bij het vervangen van de dorpels moet gelet worden op de geometrie van de carroserie. De deurstijlen moeten op dezelfde
plaats teruggelast worden. Ook de hoogte van de dorpel voor en achter is belangrijk. Zorg ervoor dat bij een restauratieklus
waarbij voetenbak, dorpels en vloerplaten in een actie vervangen worden dat er extra verstevigingen in de carrosserie
ingelast worden voor de stabiliteit en behoud van vaste punten anders kan het geheel als een pudding inzakken.
Controle van de reservewiel bak
Als inspectie plek is de reservewielbak ook een echte aanrader. Hier de volledige bodem en vooral de naden nazien
en met de priem controleren. De naad naast het binnenspatbord en de hoekjes achter het binnenspatbord bij de
achterlichten zijn berucht.
Nieuwe stukken inlassen verdient hierbij de voorkeur boven pasta' s en matjes.
Controle van het voorruitframe
Als laatste maar zeker niet als minst belangrijke plaats is het voorruitframe aan inspectie toe. Veelal is er doordat
er te vaak water onder het voorruitrubber blijft zitten het opstaande randje weggerot waardoor lekkage in de auto
ontstaat.
In dit artikel besproken carroserie plaatwerkdelen
Controleer de rest van de 2cv
Simpel geredeneerd is wat overblijft, en aan de buitenzijde van de Eend zit, meestal ook makkelijk te vervangen.
Denk hierbij aan spatborden, deuren, klep voor en achter en roldak.
Omdat buiten het makkelijk vervangen van deze onderdelen de prijzen ook best meevallen is dat minder spannend en ga ik verder hier niet op in.
Blijft nog over “het kloppend hart”. Hierbij zijn het gehoor en het gevoel belangrijk. Als je zelf Eend rijder bent weet
je wat je aan prestaties mag verwachten.
AanbodEen aanbod van auto's, gebruikte en nieuwe onderdelen vind je o.a. op de markt van deze site (zie markt) en verder bij de markt sites van 2cvclub.nl en marktplaats.nl Een overzicht van 2cv garages is te vinden onder het kopje alledag.
Checklist 2cv
Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |