richtingaanwijzerCondenswater in de richtingaanwijzers ?Een middagje sleutelen
Heeft uw wagen ook last van condenswater achter de glaasjes van de voorste richtingaanwijzers ? De voorste richtingaanwijzer van de 2cv bestaat van boven naar beneden uit
Zowel van de voorzijde als de achterzijde van de richtingaanwijzer kan water naar binnen dringen.
Voorzijde van de richtingaanwijzerAan de voorzijde moet erop gelet worden dat de oranje plastic deksel(7) met genoeg kracht aansluit op de plastik lamphouder(3). Zelf bij nieuw aangeschafte richtingaanwijzers kan dit te weinig zijn. Door met een platte vijl de afstandbussen van de lamphouder(3) waarin de schroefjes komen iets weg te vijlen wordt de afstand kleiner. Hierdoor wordt het mogelijk om de deksel meer in het rubber te laten drukken. KIJK UIT dat je niet te veel afvijlt waardoor er zoveel ruimte ontstaat dat de oranje deksel bij het vastdraaien barst.
Achterzijde van de richtingaanwijzerAan de achterzijde kan water op 2 manieren binnen dringen. Langs de draad(5) aan de achterzijde van de lamphouder of tussen de ` spatbordkom(1) en rubberring(2) door.
Voor het eerste is het afdoende om een gedeelte van de draad tot over de rubbertule tot aan de aansluiting aan de achterzijde van de
lamphouder met vulkaniserende tape te omwikkelen. Dit is een zwarte tape dat, nadat het aangebracht is, zich in een waterdicht homogeen omhulsel veranderd.
Om het tweede te voorkomen smeert u tussen de spatbordkom(1) en de rubberring(2) een weinig rubberkit, dit zit ook tussen de
ruitrubbers als het goed is. Deze kit blijft soepel en heeft een goede hechting op plastic, glas en rubber. (Merk 3M nummer 08509).
Om een goede aansluiting tussen de kom de rubberring en de lamphouder te krijgen wordt de lamphouder eerst met 2 extra M4 moertjes met sluitringen (zijn origineel niet aanwezig) in de spatbordkom vastgezet. Op de rechterfoto is het geheel gemonteerd en zijn de extra moeren aan de achterzijde zichtbaar. Met de andere 2 moeren wordt de kom in het spatbord vastgezet.
Nog een kleine modificatie ?
Pruts door het rode omhulsel bij de rode draad een nieuwe massa draad. (zorg dat deze lang genoeg is om in de buurt van de
bobine te komen). Boor of smelt met een soldeerbout een gaatje achter in de kraag van de lamphouder. Soldeer deze massadraad
aan de lip die aan de zijkant tegen de lamp komt. Op bovenstaande foto's zijn deze 3 stappen te zien. Het spreekt voor zich als u
deze modificatie ook wil toepassen dat u dat doet voor u de bovenste waterwerende werkzaamheden uitvoert. Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |