[Copyrights & Disclaimer]

richtingaanwijzer

Condenswater in de richtingaanwijzers ?

Een middagje sleutelen

Heeft uw wagen ook last van condenswater achter de glaasjes van de voorste richtingaanwijzers ?
Dan geeft dit artikel tips die afdoende werken om dit water te weren. Verder wordt ook een kleine modificatie aan de bedrading naar de richtingaanwijzers beschreven. Deze is echter optioneel en heeft niets met de eerste werkzaamheden te maken.

De voorste richtingaanwijzer van de 2cv bestaat van boven naar beneden uit

1. Zwart plastik spatbord kom.
2. Achterste rubber ring.
3. Plastik lamphouder.
4. Lampje 21W/12V.
5. Draad rood.
6. Kunstof ring met gat, veertje, soldeerstop.
7. Oranje plastic dekseltje met 2 schroeven en rubber ring.

Zowel van de voorzijde als de achterzijde van de richtingaanwijzer kan water naar binnen dringen.

Voorzijde van de richtingaanwijzer

Aan de voorzijde moet erop gelet worden dat de oranje plastic deksel(7) met genoeg kracht aansluit op de plastik lamphouder(3). Zelf bij nieuw aangeschafte richtingaanwijzers kan dit te weinig zijn. Door met een platte vijl de afstandbussen van de lamphouder(3) waarin de schroefjes komen iets weg te vijlen wordt de afstand kleiner. Hierdoor wordt het mogelijk om de deksel meer in het rubber te laten drukken. KIJK UIT dat je niet te veel afvijlt waardoor er zoveel ruimte ontstaat dat de oranje deksel bij het vastdraaien barst.

Achterzijde van de richtingaanwijzer

Aan de achterzijde kan water op 2 manieren binnen dringen. Langs de draad(5) aan de achterzijde van de lamphouder of tussen de ` spatbordkom(1) en rubberring(2) door.

Voor het eerste is het afdoende om een gedeelte van de draad tot over de rubbertule tot aan de aansluiting aan de achterzijde van de lamphouder met vulkaniserende tape te omwikkelen. Dit is een zwarte tape dat, nadat het aangebracht is, zich in een waterdicht homogeen omhulsel veranderd.
(Let op de bijgeleverde gebruiksaanwijzing).

Om het tweede te voorkomen smeert u tussen de spatbordkom(1) en de rubberring(2) een weinig rubberkit, dit zit ook tussen de ruitrubbers als het goed is. Deze kit blijft soepel en heeft een goede hechting op plastic, glas en rubber. (Merk 3M nummer 08509).
Gebruik niet te veel want het geeft vieze vlekken. Deze zelfde kit kan ook gebruikt worden om de ruiten en ventilatieklep waterdicht te maken maar daarover in een ander artikel meer.

Om een goede aansluiting tussen de kom de rubberring en de lamphouder te krijgen wordt de lamphouder eerst met 2 extra M4 moertjes met sluitringen (zijn origineel niet aanwezig) in de spatbordkom vastgezet. Op de rechterfoto is het geheel gemonteerd en zijn de extra moeren aan de achterzijde zichtbaar. Met de andere 2 moeren wordt de kom in het spatbord vastgezet.

Nog een kleine modificatie ?

Pruts door het rode omhulsel bij de rode draad een nieuwe massa draad. (zorg dat deze lang genoeg is om in de buurt van de bobine te komen). Boor of smelt met een soldeerbout een gaatje achter in de kraag van de lamphouder. Soldeer deze massadraad aan de lip die aan de zijkant tegen de lamp komt. Op bovenstaande foto's zijn deze 3 stappen te zien. Het spreekt voor zich als u deze modificatie ook wil toepassen dat u dat doet voor u de bovenste waterwerende werkzaamheden uitvoert.
Het voordeel van een verbinding vindt ik dat bij het verwijderen van het spatbord (kleppenstellen etc.) er maar op 1 plaats 2 verbindingen losgenomen dienen te worden. Ik vergat, als ik het spatbord al half los had, de massa draad nog wel eens. Ook bij montage werd deze draad soms vergeten vast te zetten waardoor richtingaanwijzers niet werkte. Nu omdat de 2 draden als het ware 1 “tweeling” snoer vormen komt dit vergeten niet meer voor. De massa draden van de 2 richtingaanwijzers worden met kabelschoentjes op de massa van de koplampen gemonteerd. Deze massadraden komen aan elke kant onder uit een gaatje van de koplampsteun vlak bij de bobine.
Rood Groen Geel zijn de + draden van de verlichting Bruin is de massadraad.

Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,

Ronald Bouman
Veenendaal
ronald@2cv.nl
www.ronaldbouman.com

 

Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur. Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.

De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden.