De spanningsregelaarDe functieEen essentieel onderdeel in de Eend is de spaningsregelaar. Hij komt voor in veel verschillende uitvoeringen zit vaak vlak bij de accu en er lopen 3 draden naar toe. De spanningsregelaar doet wat zijn naam doet vermoeden. Hij regelt de spanning. Het zorgt er voor dat onafhankelijk van de snelheid waarmee de motor draait de accu met de juiste spanning geladen wordt en de boordspanning dus netjes +/- 13,8 Volt is. Dus niet zoals op de fietsdynamo de bergaf groot licht en berg op in het donker.
De werkingNog wat dieper op de werking van het geheel. Een dynamo zonder spanningsregelaar en accu, bijvoorbeeld gemonteerd op een boormachine, zal hoe hard deze ook draait geen laadspanningafgeven. De dynamo moet met een toegevoerde spanning “bekrachtigd” worden pas dan zal hij spanning afgeven. De bekrachtigingsspanning zorgt er voor dat het magnetisme onstaat waarmee de draaiende dynamo de laadspanning kan opwekken. Toerental en bekrachtingsspanning kunnen varieren dus bij een laag toerental is er een hogere bekrachtigingsspanning om de dynamo een 12 Volt laadspanning af te laten geven. Bij hogere toeren is de bekrachtigingsspanning lager.
Het SchemaHet schema spreekt bijna voor zich. De letter C is de schakelaar in het Contactslot. De letter Z is de blauwe zekering 2 in het zekeringenkastje. De Dynamo heeft 2 aansluitingen, de + naar de accu en de EXC. waar de bekrachtigingsspanning van de regelaar op komt. Omdat de – (min) van de accu, het huis van de dynamo en regelaar via de massa (het ijzer van het voertuig) aan elkaar verbonden zijn is de regel(stroom)kring rond.
De controle instrumentenHet Club type heeft in het luxe instrumentarium een spanningsmeter waarop de boord spanning enigsinds gecontroleerd kan worden. Staat de spannings meter helemaal in het rood (rechts) dan is de spanning te hoog en zal de accu gaan koken en defect raken. Gevolg de ontsteking krijgt geen voeding meer en je komt stil te staan. Staat de meter helemaal links dan wordt de accu niet bijgeladen en zal dus langzamerhand leeg raken. De ontsteking krijgt weer geen voeding meer en je komt ook stil te staan. Een type Special heeft geen spanningsmeter bij dus moet er dus meer op andere signalen gelet worden.
Foutzoeken als de accu niet meer wordt bijgeladenDe oorzaak kan zijn:
Foutzoeken als de accu te hoog wordt bijgeladenOorzaak is vaak een defecte spanningsregelaar. Door het losnemen van de stekker op spanningsregelaar voorkom je in iedergeval een kokende accu.
AdviesAls je handig bent zorg je voor een reserve snaar en spanningsregelaar in je auto.Natuurlijk heb je zekeringen standaard aan boord. Voor de Special rijders, je kunt van die boordspanning controle lampjes krijgen. Groen geel en rood voor goed, normaal en te laag. Als je al jaren probleemloos rijdt laat preventief je koolborstels van je dynamo vervangen en houdt de oude als reserve.Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |