[Copyrights & Disclaimer]

Trekhaak

Alles over een trekhaak voor de 2CV

Als je wilt gaan rijden met een aanhangwagen, caravan of vouwwagen achter de eend zul je rekening moeten houden met het acceleratie vermogen. Dit is niet spectaculair en met een last achter de auto zul je de rijstijl moeten aanpassen. Er even voorlangs is, ook omdat de combinatie langer is, er niet meer bij. Door een beperkt motor vermogen in de 2CV is het trekvermogen navenant.
Toch is het zelfs in de bergen goed mogelijk om aan de trekhaak een aanhanger of kleine caravan mee te nemen. Ten slotte is geduld een schone zaak en met een lagere snelheid geniet je ook meer van de omgeving.

Wat zegt de wetgever over de aanhangwagen

Om te bepalen welk gewicht de auto mag trekken, zijn er twee zaken van belang:

  • De vermelde treklast op het kentekenbewijs deel I.
    Bij een eend is het maximaal aanhanger gewicht geremd 400 kg en ongeremd 260 kg

  • De categorie van het rijbewijs.
    Heb je een rijbewijs B dan mag het gewicht van de caravan of aanhanger niet meer zijn dan dat van de auto die hem trekt en dat is voor een eend het eigengewicht van 560 kg. Maar omdat er ook geremd niet meer dan 400kg aan de trekhaak mag hangen zal dit bij een 2CV niet voorkomen. Ook mag het gewicht van de auto en de caravan of vouwwagen met een rijbewijs B samen niet meer zijn dan 3500 kg.
    Ook deze optie komt bij eend bezitters te vervallen.
    Heb je een rijbewijs B/E dan mag de caravan of aanhanger zwaarder zijn dan de auto die hem trekt, met als maximum het gewicht dat vermeld is op het kentekendeel I. Ook dit is voor de 2CV bestuurder weer maximaal die 400 kg (geremd).
    Conclusie voor eend bezitters is dat je ongeacht of je wel of geen E op het rijbewijs hebt je altijd met een aanhanger, geremd 400 kg en ongeremd 260 kg mag rijden.
    Let er wel op dat ook het gewicht van de lading meetelt.

    De kleur van de kentekenplaat is wit
    Vanaf 1 september 2002 gelden er nieuwe regels voor de registratie van aanhangwagens, caravans en opleggers die beladen zwaarder zijn dan 750 kg. De belangrijkste wijziging is dat eigenaren van aanhangwagens moeten zorgen voor hun eigen kentekenbewijs en kentekenplaat maar gezien dit gewicht gaat dit dus niet op voor de 2CV aanhangwagen. De aanhangwagen achter de 2CV moet vanaf 1 februari 2003 een witte kentekenplaat hebben met het kenteken van het trekkende voertuig.

    Montage van de trekhaak

    Op de foto zie je 1 van de oude bumpersteunen met in 1 van de 4 montage gaten een kooimoer en bout.
    Op de steun liggen als voorbeeld ook nog kooimoer en een bout. Er zijn voor de achterbumper 2 steunen die elk met vier bouten en kooimoeren met het chassis verbonden zijn. Voordat de trekhaak gemonteerd kan worden moeten deze eerst verwijderd worden.

    De trekhaak wordt als het ware ingeklemd tussen de bumpersteun en het chassis.
    Voor de montage worden in plaats van de bestaande kooimoeren en bouten totaal 12 bouten en moeren M8 gebruikt.
    Op de foto is de carrosserie van het chassis verwijderd zodat goed zichtbaar is hoe de trekhaak gemonteerd wordt. Met behulp van de bestaande 4 gaten aan elke zijde wordt de trekhaak gemonteerd.
    Voor de trekhaak dienen dan nog 2 gaten in de rand van het chassis geboord te worden. De plaats kan goed bepaald worden als de trekhaak al op zijn plek zit. Vanaf de onderzijde worden de resterende 4 gaten (2 aan elke kant) geboord.
    Het spreek vanzelf dat de bouten stevig vast gedraaid worden en met ringen en veerringen gemonteerd worden.

     

    Nogmaals een foto maar dan van het geheel.
    De trekhaak met stopcontact voor de verlichting in het midden en twee bumpersteunen links en rechts die onder de 2 achterpoten van het chassis gemonteerd zijn. Alleen een type goedgekeurde trekhaak past op deze manier goed.

    De autofabrikant en de RDW bepalen het aanhangwagengewicht dat uw auto mag trekken.
    Het typeplaatje, hier zichtbaar tussen kogel en stopcontact, geeft alleen het gewicht weer waarop de trekhaak getest is. In vele gevallen is het te trekken gewicht lager dan op het typeplaatje staat.

    Aansluiten van de bedrading

    Zorg voor een goede verbinding
    De bedrading wordt aan 1 zijde in de stekkerdoos gemonteerd. Omdat in de stekkerdoos gemakkelijk vocht en vuil kan komen kan zich corrosie voordoen op de uiteinden van de bedrading en de contacten van stekkerdoos en stekker. Slecht contact maken is hiervan het gevolg.
    Slecht contact in de bedrading is te verhelpen door deze een stukje in te korten zodat er weer blank koperen draad aan gesloten wordt. Met een contactreiniger zijn de contacten van stekker en stekkerdoos te reinigen. Zorg dat het geheel ingespoten wordt met zuurvrije vaseline of siliconenspray hierdoor wordt oxidatie tegengegaan.
    Stop de stekker enkele malen in de stekkerdoos zodat de vaseline zich goed over de contacten verspreidt.

    De 7- en 13-polige kabelsets

    De contacten van een 7-polige stekkerdoos en stekker

    Naast de "oude" vertrouwde 7-polige kabelset, die goed volstaat voor een fietsdrager of een aanhangwagen is er ook de nieuwe modernere 13-polige kabelset. Deze laatste wordt gebruikt voor de caravan en bied extra mogelijkheid apart een constante 12 Volt, een mistachterlicht en andere accessoires aan te sluiten.
    In dit artikel wordt op de 13-polige verder niet behandelt maar wordt uitgelegd hoe de 7-polige kabelset aangesloten wordt.

    Contact Codecijfer Wordt gebruikt voor
    1 L Richtingaanwijzer links
    2 54G Constant spanning 12 Volt
    3 31 Massa
    4 R Richtingaanwijzer rechts
    5 58R Licht rechts en kentekenplaatverlichting
    6 54 Remlichten
    7 58L Licht links

    De andere zijde van de bedrading wordt aangesloten op de bedrading van de achterlichten. Hiervoor boor je een gat in de bodem van de reservewiel bak. Dicht dit goed af dat er geen water naar binnen kan komen.
    Sluit de draden aan op de bestaande verbindingen naar de achterlichten. Maak verbindingen niet met een kroonsteen maar met kabelverbinders die in de autoshop te krijgen zijn.

    Hiermee druk je een soort klemmetje door de bestaande draad terwijl er ook ruimte is voor een aftak draad die naar de trekhaak gaat.
    Als alles goed aangesloten is tape je het netjes in met isolatie band en zet je de bedrading vast met tyraps (klembandjes).

    Het spreekt voor zich dat je moet zorgen dat alle bestaande verbindingen naar de achterlichten van de eend maar ook die naar het stopcontact betrouwbaar moeten zijn. Het zorgt ervoor dat achterop komend verkeer je opmerkt in het donker of ziet als je afremt. Een bos los draad achter je lampen zal een keer voor narigheid zorgen.
    Zijn er naar aanleiding van dit artikel vragen dan kun je ze mailen.

    Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,

    Ronald Bouman
    Veenendaal
    ronald@2cv.nl
    www.ronaldbouman.com

     

    Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur. Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.

    De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden.


    Aanvulling 25 juni 2011:


    Bovendien als ik de diverse onderwerpen mbt de trekhaak hier op de site lees (ik bedoel de oudere threads, niet het verhaal van Ronald), wordt er veel zin en onzin/vermoedens verteld over het fenomeen trekhaken voor de eend. Ik zet de zaken eens op een rijtje:

    Het is NIET nodig met een eend een goedgekeurde trekhaak te monteren. Je mag dus ook zelf wat in elkaar bakken, wel degelijk lassen graag, ik rij misschien wel eens achter je. Een goedgekeurde trekhaak is pas nodig bij hogere aanhangergewichten dan de eend mag trekken. Desondanks bestaat er wel een RDW goedgekeurde trekhaak, namelijk die van ‘Brink’. Op het typeplaatje hiervan staat ‘max 850kg’. Maar dat is wat de haak mag hebben, niet wat de eend mag trekken. Afkeur voor de APK volgt als de kogel een kleinere diameter heeft gekregen dan 50mm. Hieronder zet ik wat foto’s van diverse typen/merken trekhaken.

    Trekhaken mag je niet zomaar met boutjes van de Praxis monteren. Je moet bij trekhaken gebruik maken van bouten met de kwaliteitaanduiding 8.8, dit staat op de boutkop. Ook al om deze reden moet je geen gebruik maken van de originele M7 boutjes van de bumperbevestiging. De meeste trekhaaktypen maken gebruik van o.a. de bumper ophangpunten. Demonteer de bumper, haal de kooi- en andere moeren weg en boor eventueel het gat in de chassisflens op naar 8mm. (Ik gebruik zelf altijd een boor van 8,5mm, dan past het net ff wat lekkerder). Bijvoorbeeld bij de Brink trekhaak gebruik je 12 bouten maat M8 x 25. De kwaliteit 8.8 wordt niet door bouwmarkten en zelfs niet door de meeste ijzerwarenzaken verkocht. Ik koop ze altijd bij een technische groothandel. Die leveren (al dan niet met toeslag) ook aan particulieren. Ik betaalde voor 12 stuks M8 x 25 in 8.8 kwaliteit maar 7 euro dus dat is te doen.

    De stekkerdoos op de trekhaak sluit je aan volgens het aansluitschema dat hier en daar wel op internet te vinden is, b.v. in het verhaal van Ronald Bouman in de link.

    Heeft je eend een werkend mistachterlicht, dan moet je aanhanger dat ook hebben. Als je geen gebruik wil maken van een 13-polige stekkerdoos dan gebruik je bij de 7-polige stekkerdoos het pootje dat bestemd is voor de binnenverlichting van caravans. Dit is vrij algemeen gebruik. Als je een aanhanger huurt zit het ook vaak zo.

    Als je op de hoek naast/achter je eend gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op. Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren. Ik vraag me echter af of het een APK punt is, want ook mijn A-typen gaan al jaren zonder zijknipperlichten door de APK. En al mijn auto’s de laatste 30 jaar hadden een trekhaak, jawel ik heb een aanhanger fetish.

    Rechterzijspiegel is NIET verplicht alleen om het feit dat je een trekhaak hebt! Ook geen APK afkeurpunt dus! Je dient er alleen een te hebben op het moment dat je een hoge aanhanger trekt, of een aanhanger die hoog beladen is, zodanig dat je in je achteruitkijkspiegel binnen in de auto niks meer ziet. Bij een kleine bagageaanhanger hoef je dus meestal geen rechterspiegel te hebben.

    Maximaal trekgewicht met een eend 400kg met een geremde aanhanger of 270kg ongeremd. Dyane en Méhari geldt hetzelfde voor denk ik. De Acadiane mag 500kg geremd en 335kg ongeremd trekken. Zie je kentekenbewijs of het instructieboekje. Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een eend nooit nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de eend. Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan. Bij mij staan ze er niet op en ik heb nog geen last gehad. Een keer staande gehouden bij een routinecontrole met een BX met trailer van 1000kg. Politieagente was in de veronderstelling dat vermelding van de maximale trekgewichten bij oudere auto’s niet hoefde. Ik heb het zo gelaten.

    De hierboven staande informatie heb ik uit de ervaring met eenden en trekhaken van de afgelopen 30 jaar. Mocht iemand actuelere (gewijzigde) info hebben dan hoor ik dat graag, maar volgens mij gelden de regels nog zo.

    Met dank aan: SPOTeend