Het brandstof meter circuit van de 2CVDe tijd dat de auto een peilstok had om te controleren hoeveel brandstof er nog in de tank zat is ver verleden tijd. De Eend heeft niet veel controle meters op het dashboard maar voor de brandstof is er een elektrische brandstofmeter.De 2CV Club heeft daarnaast ook een meter om de laadspanning te controleren. Natuurlijk, maar dat is een vereiste en een APK controle punt heeft de auto ook een snelheidsmeter. Om de brandstofmeter zijn werk goed te laten doen zijn er een beperkt aantal onderdelen nodig. In onderstaande tekening ziet u hoe deze geschakeld zijn tot een elektrisch circuit.
De componenten in het elektrische circuit1. Tankvlotter, bedrading in de auto. 2. Brandstofmeter op het dashbord. 3. Zekering op het schutbord. 4. Contactslot bij het stuur. 5. Accu.
Tankvlotter
De tankvlotter bevindt zich in de benzine tank. De vlotter met aansluitingen worden aan de bovenzijde van de tank zichtbaar
als de tank onder de auto vandaan haalt.
(De)Montage van de benzinetank
De kunstof tank zit met 4 bouten vast onder de auto. Er zitten 2 Bouten in de achteras en 2 in de chassispoten die naar de
achterbumper lopen en door middel van ovale plaatjes die voor een groter draagvlak zorgen op de kunstof rand van de tank
zit deze tussen de achterpoten van het chassis.
Bedrading
Als we de route van de draad die naar de brandstofmeter gaat volgen komt deze door de bodemplaat naast het achterspatbord
onder de achterbank de auto binnen. Hier zit een stekkertje om de verbinding te verbreken. Daarna loopt de draad in de kabelboom
bovenlangs de deuren achter de bekleding naar de voorkant van de auto.
Brandstof meter
De brandstof meter bevindt zich in het dashboard en heeft 3 aansluitingen, geel is voor de aansluiting naar de vlotter, paars gaat via
de zekering en het contact naar de +12 Volt en op de koper lip komt de massa.
Zekering, Contactslot, Accu
Van de brandstofmeter loopt de gele verbinding via de zekering 2 en de schakelaar van de contact sleutel naar de pluspool van
de accu. Hiermee is het stroom circuit via de massa rond. De zekering 2 (heeft een blauwe punt in het zekeringenkastje) voedt
ook ruitenwissers, het choke lampje, het oliedruk controlelampje en richtingaanwijzers.
Controleer de bedrading
Simpelste optie is gewoon doorrijden met een reserve tankje benzine in de auto totdat je het probleem wilt oplossen. De benzinemeter
is geen APK punt en hoeft dus niet te werken.
Massadraad
Om de massadraad (die van het platte schuifje komt) te controleren zul je onder de auto moeten wezen want deze zit bij de tank op het
chassis geschroeft. Als deze draad door roest slecht kontakt maakt werkt de meter niet.
Is het de Meter of de Flotter
Je kunt de tankvlotter nabootsen met een potentiometer (pot-meter) van 500 Ohm die je in een elektronicazaak koopt. Op een
potmeter zitten 3 aansluitingen. Soldeer er 2 draden aan waarbij één draad aan de loper en het uiteinde van de weerstand komt
en één draad aan het andere uiteinde van de weerstand.
Demonteer het dashbord en controleer de aansluitingen of vervang de benzine meter.
Werkt de benzine meter in samenwerking met de potmeter goed ?Werkt de benzinemeter als aan de potmeter wordt gedraaid dan is de tankvlotter of de aansluitingen aan de bovenzijde van de vlotter de oorzaak van het probleem. Demonteer de tank controleer de aansluitingen en vervang eventueel de vlotter door 3 parkertjes los te maken. Jan Mees bedankt voor de foto’s van dit artikel. Veel kilometers zonder lege brandstoftank toegewenst, met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |