Test Autokampioen 1981
Signalement
Nieuwe uitvoering met een ludieke beschildering, verchroomde koplampen en met een speciale binnenbekleding.
Aanvankelijk was de Charleston een tijdelijke aanbieding, sinds kort is dat een definitieve. Technisch wijkt de
Charleston in geen enkel opzicht af van de langer bestaande versies, waarvan de '82 modellen zich onderscheiden
door schijfremmen in plaats van trommels op de voorwielen.
Uitsluitend vierdeurs. Ook leverbaar is de Dyane,
die technische vrijwel identiek met de Eend is maar een "geciviliseerder" carrosserie heeft.
Niet meer dan een kleine, een middelgrote en een grote koffer van onze standaardkofferset konden wij in de
bagageruimte van de 2CV kwijt.
Maten der koffers:
1 = 54 x 38 x 17 cm (= 35 liter)
2 = 64 x 43 x 18 cm (= 50 liter)
3 = 74 x 54 x 20 cm (= 80 liter)
Links: Fraaie verchroomde koplampen accentueren het nostalgische karakter van de Charleston.
Een belangrijke technische verbetering aan het oeroude 2CV -concept is de vervanging van de trommelremmen op
de voorwielen door schijfremmen. Omdat de remschijven tegen het differentieelhuis zitten en daardoor niet afdoende
worden gekoeld door de rij wind heeft Citroën onderaan de schijven koelmantels aangebracht. Via slangen wordt
koellucht aangevoerd die de temperatuur van de remschijven onder alle omstandighedenbinnen de perken moet
houden.
In ´t kort
De Citroën 2CV6 Charleston is een voertuig met een ludiek uiterlijk, dat uitstekend bij het wagenkarakter past.
De prestaties liggen op een minimaal niveau. De vering is wat deinend, maar zeer comfortabel; in schril contrast
hiermee staat de rumoerige motor.
Plus en min
Plus:
uitstekende wegligging
zeer soepele vering
zeer rustige besturing
relatief ruim interieur
oprolbaar dak
goede ventilatie
ludiek uiterlijk
Min:
Zeer rumoerige motor
zeer bescheiden prestaties
sterk overhellen in bochten
summiere uitrusting
bediening vergt gewenning
lage voorruit
te kleine ruitewissers
Prijzen
(per 24-11-'81)
Citroën
2CV6 Spécial f 9.540,-
2CV6 Club f 10.400 -
2CV6 Charleston f 11.240,-
Dyane 6 Confort f 11.180,-
Verzekeringspremie All Risks (basispremie zonder kortingen en eigen risico) 1637,-
Motorrijtuigenbelasting per jaar varieert per provincie van 252,- tot 257,-
(de laatste drie bedragen hebben betrekking op het geteste type)
Afleveringskosten met brandstof 540,-
Motor
Luchtgekoelde tweecilinderboxermotor, voorin geplaatst. Reeds jaren bestaand ontwerp, waarvan ook de specificatie
de laatste jaren niet is veranderd.
Cilinderinhoud 602 cm3. DIN-vermogen 21 kW (29 pk) bij 5750 r/min. Koppel 39 Nm
bij 3500 r/min. Specifiek vermogen 34,9 kW Idm3 (48,2`pk/l), een normale verhouding. Specifiek gewicht 28,2 kg/kW
(20,4 kg/pk), geen verhouding om over naar huis te schrijven.
Prestaties
Liggen op een zeer laag niveau. Topsnelheid 108 km/h; de fabriek geeft een top van ca. 115 km/h op, maar zo snel
heeft een eend nog nooit gevlogen.
De acceleratie vanaf stilstand verloopt niet zonder moeite. Tot snelheden van
omstreeks 90 km/h gaat het nog wel, daarboven is het gebeurd. De motor is vrij soepel, de trekkracht bij lage
toerentallen is echter gering. Om op te schieten moet men veel schakelen en ver doorhalen in de versnellingen. De
hoogste versnelling is nog juist bruikbaar in stadsverkeer, maar in de praktijk zal hij zelden aan bod komen, om dat
de eend dan volkomen futloos is. In de praktijk vormt overigens de lage topsnelheid niet het grootste probleem, wel
de trage acceleratie, met name bij het inhalen.
Brandstofverbruik
Zeer gunstig bij lage rijsnelheden en met het toenemen van de snelheid niet al te sterk progressief stijgend.
Het gemiddelde verbruik zal variëren tussen 6 en 81/100 km (1 op 17 tot op 12,5), gunstige cijfers, maar de prestaties
zijn ook bescheiden. Volgens fabrieksopgave is het verbruik overeenkomstig ECE-normen bij 90 km/h 5,4 en bij
stadsritten 6,8 1/100 km; de gebruikelijke opgave bij 120 km/h komt in dit geval vanzelfsprekend te vervallen.
Transmissie
Voorwielaandrijving. Vierversnellingsbak, waarvan de eerste versnelling niet is gesynchroniseerd. Dit laatste blijkt
in de praktijk overigens weinig bezwaarlijk, mits het terugschakelen naar één bij zeer lage rijsnelheden gebeurt.
Het schakelen geschiedt met het bekende hendel op het dashboard, probleemloos. Wel moet men er even aan
wennen. Het hendel zit goed onder handbereik. Tamelijk directe bediening, goed werkende synchromeshes.
De koppeling komt soepel in aangrijping, benodigde pedaalkracht gering.
Besturing
Zeer direct en bijzonder nauwkeurig, het wegcontact blijft onder alle omstandigheden uitstekend behouden.
Vrij duidelijk onderstuurkarakter, nauwelijks verschil in stuurkarakter bij al dan niet trekkende motor. De bediening
is wat aan de zware kant, vooral ook bij parkeersnelheden.
Koersvastheid op rechte weg
Zeer positief. Oneffenheden in het wegdek hebben geen enkele invloed op de koers. Zijwind evenmin, wel helt
de carrosserie als gevolg van zijwind soms over, maar dit geeft nauwelijks aanleiding tot koerscorrecties. De
besturing is bijzonder rustig en nauwkeurig, wat vooral op langere afstanden erg prettig is.
Gedrag in bochten
Eveneens zeer goed. Erg hinderlijk is echter het sterke overhellen in bochten, waardoor de lust tot snel bochten
werk spoedig vergaat, vooral wanneer er enige passagiers aan boord zijn. De stabiliteit in bochten wordt door dit
overhellen niet beïnvloed, ook blijft het wegcontact onder deze omstandigheden uitstekend behouden.
Dribbelverschijnselen doen zich niet voor, uitbreken is er evenmin bij.
Handelbaarheid en bediening
De bediening geeft op zichzelf weinig problemen, maar vraagt wel de nodige gewenning omdat diverse knoppen
wijd verspreid nogal verscholen zitten en vooral in het donker moeilijk zijn te vinden. Ook de schakeling vergt enige
aanpassing. Verder is wat hinderlijk de geringe ruimte tussen het stuur en de bovenkant van het dashboard; ook
heeft de bestuurder weinig armslag, onder meer omdat hij dicht tegen het portier aan moet zitten in verband met
de geringe breedte van het interieur. De lichtschakelaar zit aan de stuurkolom, de wisserschakelaar (één snelheid)
op het dashboard. Vlotte starter, handbediende choke.
De handelbaarheid geeft weinig aanleiding tot problemen,
met dien verstande dat men bij het inhalen bij hogere snelheden rekening moet houden met de trage acceleratie.
Matig uitzicht, de voorzijde van de wagen is redelijk goed gemarkeerd, de achterzijde veel minder. De voorruithoogte
is erg gering, bovendien zijn de ruitewissers erg klein.
Vering
Bijzonder soepel en comfortabel. Zowel kleine als grote oneffenheden worden uitstekend verwerkt. De neiging tot
nadeinen is normaliter gering, maar wordt wel sterker naarmate de belading toeneemt. Bij volle belasting hangt de
carrosserie sterk achterover, de stand van de koplampen kan echter van binnenuit worden aangepast.
Algeheel comfort
Zou dank zij de vering en de uitermate rustige besturing op een zeer hoog niveau staan, ware het niet dat de motor
enorm veel lawaai produceert. Daar komt bij dat de motor om wat te presteren veel toeren moet maken; de geluiden
benaderen de grens van het toe laatbare. Ook de banden en de transmissie veroorzaken de nodige bijgeluiden.
Bij relatief hoge rijsnelheden speelt ook het windgeruis een hinderlijke rol. Vanaf snelheden van omstreeks 100
km/h vertoont het linnen dak neiging tot klapperen. Prettige, maar wat gedrongen zitpositie als gevolg van de
vrije steile stand van de rugleuning van de voorstoelen.
Remmen
Voor schijfremmen, achter trommels. Bereikbare vertraging bijzonder hoog. Vooral de voorwielen vertonen een lichte
neiging tot blokkeren; bij krachtig afremmen vanaf hoge snelheid blijft de wagen uitstekend in het rechte spoor. Wel
duikt de carrosserie hierbij sterk voorover. Benodigde pedaalkracht normaal, ook bij warme remmen.
Bereikbare handremvertraging ruimschoots voldoende.
Carrosserie
Vierdeurs op platformchassis. Reeds zeer lang bestaand model met een sterk utilitair karakter. De vormgeving is
niet fraai (lelijke eend), maar wel zeer doelmatig. Standaard is een linnen dak, dat van binnenuit aan de voorzijde
kan worden, opgeklapt, maar ook in zijn geheel oprolbaar is.
Interieur
Relatief groot, echter vrij smal en erg summier afgewerkt. Het dashboard maakt een erg simpele en nogal rommelige
indruk. Moeilijk afleesbare snelheidsmeter met een geringe afwijking. Voorin is voldoende ruimte, de hoofdruimte is
zelfs enorm groot. Achterin is de hoofdruimte niet overbemeten, ook de beenruimte is niet al te royaal, maar er kunnen
twee volwassenen zitten.
Afzonderlijk verstelbare voorstoelen, de rugleuningen zijn niet verstelbaar. Vrij lage en nogal
gedrongen zitpositie, de steun in zijdelingse richting is niet optimaal. De voorstoelen zijn in voldoende mate achterwaarts
verstelbaar, dit gaat echter duidelijk ten koste van de beenruimte achterin. Stoffen bekleding, rubber vloerbedekking.
Bekleed stuurwiel.
Bagageruimte
De inhoud van de kofferruimte is toereikend, zeker voor een wagen uit deze prijsklasse. Voorts is er vrij veel
bergruimte onder de voorstoelen en de achterbank. Deze laatste is overigens eenvoudig uitneembaar. De kofferruimte
is goed toegankelijk, mede door het ontbreken van een opstaande rand.
Het reservewiel ligt verzonken in de bodem van de koffer. Geen dashboardkastje, wel links en rechts aflegruimte onder het dashboard.
Veiligheid
Uitstekende wegligging, zeer rustige besturing. Goede remmen met eenvoudig in voor en achter gescheiden circuits.
Diverse uitspringende delen op kniehoogte. Korte stuurkolom. Knipperlichtinstallatie. Geen gelaagde voorruit. Voorin
automatische driepuntsgordels met éénhandsbediening en drukknopontgrendeling. De gordels liggen in de meestvoorkomende
stoelposities goed aan.
Verwarming en ventilatie
Capaciteit van de verwarming in de regel voldoende, maar schiet te kort wanneer het erg koud is. De temperatuur is
sterk afhankelijk van het motortoerental en moeilijk te regelen.
Zeer goede ventilatie met rechtstreekse toevoer van buitenlucht via een rooster boven het dashboard over volle
wagenbreedte. Klapvensters in de voorportieren.
Verlichting
Hoofdverlichting met goede lichtopbrengst. De stand van de fraai verchroomde koplampen is van binnenuit
verstelbaar. Bij het afzetten van het contact blijft de ingeschakelde hoofdverlichting branden.
Documentatie
Voldoend uitgebreid en duidelijk, Nederlands instructieboekje. Een werkplaatshandleiding en een onderdelenboek
zijn niet voor particulieren verkrijgbaar.
Technische gegevens
Motor
type | tweecilinder boxer |
cilinderinhoud | 602 cm3 |
boring x slag | 74 x 70 mm |
compressieverhouding | 8.5 : I |
DIN-vermogen | 21 kW (29 pk) bij 5750 r/min |
DIN-koppel | 39 Nm bij 3500 r/min |
nokkenas | centraal, tandwielaandrijving |
koelsysteem | lucht |
koelventilator | vast |
inhoud koelsysteem | niet van toepassing |
inhoud oliecarter | 2.3 I |
brandstofsysteem | één enkelvoudige carburator met handbediende choke |
wisselstroomgenerator | 390 W |
accu | 30 Ah |
ontstekingssysteem | conventioneel |
Transmissie
aandrijving | op de voorwielen |
bediening koppeling | mechanisch |
overbrenging I tlm IV | 5,203/2,656/1,786/1,316 |
eindreduktie | 4,125 |
snelheid bij 1000 r/min | 20.4 krn/h (in hoogste versnelling) |
Onderstel
wielophanging voor en achter | onafhankelijk, langsarmen, voor en achter ge- koppeld door trekstangen en horizontale schroefveren |
stuurinrichting | tandheugel |
remmen voor/achter | schijven/trommels, geen rembekrachtiger |
handrem | op de voorwielen |
Maten en gewichten
wielbasis | 240 cm |
spoorbreedte voor/achter | 126/126 cm |
lengle/breedte/hoogle | 383/146/160 cm |
massa (rijklaar. volle tank) | 592 kg |
massa op kentekenbewijs | 560 kg |
maximale dakbelasting | 30 kg |
draagvermogen | 335 kg |
tankinhoud | 25 l |
banden | 125-380/125-15; Michelin X, zonder binnenband |
Onderdeelprijzen (excl. BTW)
uitlaat compleet | f 149,20 |
achterste demper | f 49,- |
schokdemper voor/achter | f 70,10 / f 61,30 |
set remblokken | f 33,20 |
koplampunit | f 77,15 |
achterlichtunit | f 30,55 |
voor/achterbumper | f 62,90 / f 55.15 |
voorruit | f 37,20 |
Service en garantie
olieverversen elke | 7.500 km of 12 rond |
garantietermijn | 12 maanden, ongeacht het aantal km |
carrosseriegarantie | 5 jaar tegen doorroesten van binnenuit; 2 nabe- handelingen vereist |
Fabrikant Importeur | S.A. André Citroën. Parijs, Frankrijk Citroën Nederland B. V., Amsterdam |
Aantal dealers in Nederland | 222 |
Meetresultaten
Interieurafmetingen | voor | achter |
breedte op schouderhoogte | 105 cm | 106 cm |
zitting tot dak | 105 cm | 90 cm |
diepte zitting | 55 cm | 50 cm |
hoogte rugleuning | 60 cm | 59 cm |
hoogte zitting | 31 cm | 36 cm |
stuur tot rugleuning (max-min) | 43-30 cm | |
rugleuning-rugleuning (max-min) | 73-60 cm | |
Besturing
omwentelingen stuurwiel | 3 |
draaicirkel | 11,1 m (buitenkant carrosserie) |
Caravan
Het wettelijk toegestane aanhangwagengewicht (beladen) bedraagt volgens opgave van de fabrikant 400 kg. Rekening houdend met een bagagecapaciteit van 150 kg mag het afleveringsgewicht (leeg) niet meer dan 250 kg bedragen, zodat alleen bagagewagentjes en zeer lichte vouwkampeerwagens in aanmerking komen. Met de maximaal beladen combinatie kunnen hellingen tot circa 14% worden bereden.
Standaarduitrusting
VERLICHTING | |
halogeen groot-/dimlicht | neen |
extra lampen vóór | neen |
parkeerlichten | neen |
achteruitrijlampen | neen |
mistachterlicht | neen |
binnenverlichting | ja |
dashboardverlichting regelbaar | neen |
bedieningsapparatuur verlicht | neen |
verlichting motorruimte | neen |
verlichting kofferruimte | neen |
overig: | van binnenuit in hoogte verstelbare koplampen |
| |
INSTRUMENTEN | |
dagteller | neen |
toerenteller | neen |
brandstofmeter | ja |
temp. meter koelvloeistof | n.v.t. |
oliedrukmeter | neen |
voltmeter | ja |
klokje | neen |
| |
CONTROLELAMPJES VOOR | |
brandstofreserve | neen |
koelvloeistoflemperatuur | |
oliedruk | ja |
laadstroom | neen |
choke | ja |
handrem | neen |
remvloeistofniveau | ja |
slijtage remblokjes achterruitveIWam1ing | neen |
grootlicht | ja |
ontstoken verlichting | neen |
mistlampen | n.v.t. |
| |
DIVERSEN | |
licht getint glas | neen |
buitenspiegel | niet van binnenuit verstelbaar |
buitenspiegel rechts | neen |
afsluitbare tankdop | neen |
ruitewissers | één snelheid |
Intervalschakelaar | neen |
ruitesproeier | ja |
wis-wascombinatie | neen |
achterruitewisser | n.v.t. |
koplampsproeiers | neen |
sleepogen | voor en achter |
achterruitverwarming | neen |
binnenspiegel | met anti-verblindingsstand |
centrale deurvergrendeling | neen |
elektrische ruilbediening | neen |
radio | neen |
verstelbaar stuur | neen |
asbakken | één voorin |
aansteker | neen |
armsteunen | neen |
handgrepen | neen |
gereedschap | krik, wielmoersleutel en wielblokje |
Dit artikel is afkomstig uit het blad Autokampioen van de ANWB (nummer 51/52) van December 1981.
|