[Copyrights & Disclaimer]

Test Autokampioen 1981

Signalement

Nieuwe uitvoering met een ludieke beschildering, verchroomde koplampen en met een speciale binnenbekleding. Aanvankelijk was de Charleston een tijdelijke aanbieding, sinds kort is dat een definitieve. Technisch wijkt de Charleston in geen enkel opzicht af van de langer bestaande versies, waarvan de '82 modellen zich onderscheiden door schijfremmen in plaats van trommels op de voorwielen.
Uitsluitend vierdeurs. Ook leverbaar is de Dyane, die technische vrijwel identiek met de Eend is maar een "geciviliseerder" carrosserie heeft.

Niet meer dan een kleine, een middelgrote en een grote koffer van onze standaardkofferset konden wij in de bagageruimte van de 2CV kwijt.

Maten der koffers:
1 = 54 x 38 x 17 cm (= 35 liter)
2 = 64 x 43 x 18 cm (= 50 liter)
3 = 74 x 54 x 20 cm (= 80 liter)

 

Links: Fraaie verchroomde koplampen accentueren het nostalgische karakter van de Charleston.

Een belangrijke technische verbetering aan het oeroude 2CV -concept is de vervanging van de trommelremmen op de voorwielen door schijfremmen. Omdat de remschijven tegen het differentieelhuis zitten en daardoor niet afdoende worden gekoeld door de rij wind heeft Citroën onderaan de schijven koelmantels aangebracht. Via slangen wordt koellucht aangevoerd die de temperatuur van de remschijven onder alle omstandighedenbinnen de perken moet houden.

In ´t kort

De Citroën 2CV6 Charleston is een voertuig met een ludiek uiterlijk, dat uitstekend bij het wagenkarakter past. De prestaties liggen op een minimaal niveau. De vering is wat deinend, maar zeer comfortabel; in schril contrast hiermee staat de rumoerige motor.

Plus en min

Plus:
uitstekende wegligging
zeer soepele vering
zeer rustige besturing
relatief ruim interieur
oprolbaar dak
goede ventilatie
ludiek uiterlijk

Min:
Zeer rumoerige motor
zeer bescheiden prestaties
sterk overhellen in bochten
summiere uitrusting
bediening vergt gewenning
lage voorruit
te kleine ruitewissers

Prijzen

(per 24-11-'81)

Citroën
2CV6 Spécial f 9.540,-
2CV6 Club f 10.400 -
2CV6 Charleston f 11.240,-
Dyane 6 Confort f 11.180,-

Verzekeringspremie All Risks (basispremie zonder kortingen en eigen risico) 1637,-
Motorrijtuigenbelasting per jaar varieert per provincie van 252,- tot 257,-
(de laatste drie bedragen hebben betrekking op het geteste type)

Afleveringskosten met brandstof 540,-

Motor

Luchtgekoelde tweecilinderboxermotor, voorin geplaatst. Reeds jaren bestaand ontwerp, waarvan ook de specificatie de laatste jaren niet is veranderd.
Cilinderinhoud 602 cm3. DIN-vermogen 21 kW (29 pk) bij 5750 r/min. Koppel 39 Nm bij 3500 r/min. Specifiek vermogen 34,9 kW Idm3 (48,2`pk/l), een normale verhouding. Specifiek gewicht 28,2 kg/kW (20,4 kg/pk), geen verhouding om over naar huis te schrijven.

Prestaties

Liggen op een zeer laag niveau. Topsnelheid 108 km/h; de fabriek geeft een top van ca. 115 km/h op, maar zo snel heeft een eend nog nooit gevlogen.
De acceleratie vanaf stilstand verloopt niet zonder moeite. Tot snelheden van omstreeks 90 km/h gaat het nog wel, daarboven is het gebeurd. De motor is vrij soepel, de trekkracht bij lage toerentallen is echter gering. Om op te schieten moet men veel schakelen en ver doorhalen in de versnellingen. De hoogste versnelling is nog juist bruikbaar in stadsverkeer, maar in de praktijk zal hij zelden aan bod komen, om dat de eend dan volkomen futloos is. In de praktijk vormt overigens de lage topsnelheid niet het grootste probleem, wel de trage acceleratie, met name bij het inhalen.

Brandstofverbruik

Zeer gunstig bij lage rijsnelheden en met het toenemen van de snelheid niet al te sterk progressief stijgend.
Het gemiddelde verbruik zal variëren tussen 6 en 81/100 km (1 op 17 tot op 12,5), gunstige cijfers, maar de prestaties zijn ook bescheiden. Volgens fabrieksopgave is het verbruik overeenkomstig ECE-normen bij 90 km/h 5,4 en bij stadsritten 6,8 1/100 km; de gebruikelijke opgave bij 120 km/h komt in dit geval vanzelfsprekend te vervallen.

Transmissie

Voorwielaandrijving. Vierversnellingsbak, waarvan de eerste versnelling niet is gesynchroniseerd. Dit laatste blijkt in de praktijk overigens weinig bezwaarlijk, mits het terugschakelen naar één bij zeer lage rijsnelheden gebeurt.
Het schakelen geschiedt met het bekende hendel op het dashboard, probleemloos. Wel moet men er even aan wennen. Het hendel zit goed onder handbereik. Tamelijk directe bediening, goed werkende synchromeshes. De koppeling komt soepel in aangrijping, benodigde pedaalkracht gering.

Besturing

Zeer direct en bijzonder nauwkeurig, het wegcontact blijft onder alle omstandigheden uitstekend behouden.
Vrij duidelijk onderstuurkarakter, nauwelijks verschil in stuurkarakter bij al dan niet trekkende motor. De bediening is wat aan de zware kant, vooral ook bij parkeersnelheden.

Koersvastheid op rechte weg

Zeer positief. Oneffenheden in het wegdek hebben geen enkele invloed op de koers. Zijwind evenmin, wel helt de carrosserie als gevolg van zijwind soms over, maar dit geeft nauwelijks aanleiding tot koerscorrecties. De besturing is bijzonder rustig en nauwkeurig, wat vooral op langere afstanden erg prettig is.

Gedrag in bochten

Eveneens zeer goed. Erg hinderlijk is echter het sterke overhellen in bochten, waardoor de lust tot snel bochten werk spoedig vergaat, vooral wanneer er enige passagiers aan boord zijn. De stabiliteit in bochten wordt door dit overhellen niet beïnvloed, ook blijft het wegcontact onder deze omstandigheden uitstekend behouden.
Dribbelverschijnselen doen zich niet voor, uitbreken is er evenmin bij.

Handelbaarheid en bediening

De bediening geeft op zichzelf weinig problemen, maar vraagt wel de nodige gewenning omdat diverse knoppen wijd verspreid nogal verscholen zitten en vooral in het donker moeilijk zijn te vinden. Ook de schakeling vergt enige aanpassing. Verder is wat hinderlijk de geringe ruimte tussen het stuur en de bovenkant van het dashboard; ook heeft de bestuurder weinig armslag, onder meer omdat hij dicht tegen het portier aan moet zitten in verband met de geringe breedte van het interieur. De lichtschakelaar zit aan de stuurkolom, de wisserschakelaar (één snelheid) op het dashboard. Vlotte starter, handbediende choke.
De handelbaarheid geeft weinig aanleiding tot problemen, met dien verstande dat men bij het inhalen bij hogere snelheden rekening moet houden met de trage acceleratie.
Matig uitzicht, de voorzijde van de wagen is redelijk goed gemarkeerd, de achterzijde veel minder. De voorruithoogte is erg gering, bovendien zijn de ruitewissers erg klein.

Vering

Bijzonder soepel en comfortabel. Zowel kleine als grote oneffenheden worden uitstekend verwerkt. De neiging tot nadeinen is normaliter gering, maar wordt wel sterker naarmate de belading toeneemt. Bij volle belasting hangt de carrosserie sterk achterover, de stand van de koplampen kan echter van binnenuit worden aangepast.

Algeheel comfort

Zou dank zij de vering en de uitermate rustige besturing op een zeer hoog niveau staan, ware het niet dat de motor enorm veel lawaai produceert. Daar komt bij dat de motor om wat te presteren veel toeren moet maken; de geluiden benaderen de grens van het toe laatbare. Ook de banden en de transmissie veroorzaken de nodige bijgeluiden.
Bij relatief hoge rijsnelheden speelt ook het windgeruis een hinderlijke rol. Vanaf snelheden van omstreeks 100 km/h vertoont het linnen dak neiging tot klapperen. Prettige, maar wat gedrongen zitpositie als gevolg van de vrije steile stand van de rugleuning van de voorstoelen.

Remmen

Voor schijfremmen, achter trommels. Bereikbare vertraging bijzonder hoog. Vooral de voorwielen vertonen een lichte neiging tot blokkeren; bij krachtig afremmen vanaf hoge snelheid blijft de wagen uitstekend in het rechte spoor. Wel duikt de carrosserie hierbij sterk voorover. Benodigde pedaalkracht normaal, ook bij warme remmen.
Bereikbare handremvertraging ruimschoots voldoende.

Carrosserie

Vierdeurs op platformchassis. Reeds zeer lang bestaand model met een sterk utilitair karakter. De vormgeving is niet fraai (lelijke eend), maar wel zeer doelmatig. Standaard is een linnen dak, dat van binnenuit aan de voorzijde kan worden, opgeklapt, maar ook in zijn geheel oprolbaar is.

Interieur

Relatief groot, echter vrij smal en erg summier afgewerkt. Het dashboard maakt een erg simpele en nogal rommelige indruk. Moeilijk afleesbare snelheidsmeter met een geringe afwijking. Voorin is voldoende ruimte, de hoofdruimte is zelfs enorm groot. Achterin is de hoofdruimte niet overbemeten, ook de beenruimte is niet al te royaal, maar er kunnen twee volwassenen zitten.
Afzonderlijk verstelbare voorstoelen, de rugleuningen zijn niet verstelbaar. Vrij lage en nogal gedrongen zitpositie, de steun in zijdelingse richting is niet optimaal. De voorstoelen zijn in voldoende mate achterwaarts verstelbaar, dit gaat echter duidelijk ten koste van de beenruimte achterin. Stoffen bekleding, rubber vloerbedekking. Bekleed stuurwiel.

Bagageruimte

De inhoud van de kofferruimte is toereikend, zeker voor een wagen uit deze prijsklasse. Voorts is er vrij veel bergruimte onder de voorstoelen en de achterbank. Deze laatste is overigens eenvoudig uitneembaar. De kofferruimte is goed toegankelijk, mede door het ontbreken van een opstaande rand.
Het reservewiel ligt verzonken in de bodem van de koffer. Geen dashboardkastje, wel links en rechts aflegruimte onder het dashboard.

Veiligheid

Uitstekende wegligging, zeer rustige besturing. Goede remmen met eenvoudig in voor en achter gescheiden circuits.
Diverse uitspringende delen op kniehoogte. Korte stuurkolom. Knipperlichtinstallatie. Geen gelaagde voorruit. Voorin automatische driepuntsgordels met éénhandsbediening en drukknopontgrendeling. De gordels liggen in de meestvoorkomende stoelposities goed aan.

Verwarming en ventilatie

Capaciteit van de verwarming in de regel voldoende, maar schiet te kort wanneer het erg koud is. De temperatuur is sterk afhankelijk van het motortoerental en moeilijk te regelen.
Zeer goede ventilatie met rechtstreekse toevoer van buitenlucht via een rooster boven het dashboard over volle wagenbreedte. Klapvensters in de voorportieren.

Verlichting

Hoofdverlichting met goede lichtopbrengst. De stand van de fraai verchroomde koplampen is van binnenuit verstelbaar. Bij het afzetten van het contact blijft de ingeschakelde hoofdverlichting branden.

Documentatie

Voldoend uitgebreid en duidelijk, Nederlands instructieboekje. Een werkplaatshandleiding en een onderdelenboek zijn niet voor particulieren verkrijgbaar.

Technische gegevens

Motor

typetweecilinder boxer
cilinderinhoud602 cm3
boring x slag 74 x 70 mm
compressieverhouding8.5 : I
DIN-vermogen21 kW (29 pk) bij 5750 r/min
DIN-koppel39 Nm bij 3500 r/min
nokkenascentraal, tandwielaandrijving
koelsysteemlucht
koelventilator vast
inhoud koelsysteemniet van toepassing
inhoud oliecarter2.3 I
brandstofsysteeméén enkelvoudige carburator met handbediende choke
wisselstroomgenerator390 W
accu30 Ah
ontstekingssysteemconventioneel

Transmissie

aandrijvingop de voorwielen
bediening koppelingmechanisch
overbrenging I tlm IV 5,203/2,656/1,786/1,316
eindreduktie4,125
snelheid bij 1000 r/min20.4 krn/h (in hoogste versnelling)

Onderstel

wielophanging voor en achteronafhankelijk, langsarmen, voor en achter ge- koppeld door trekstangen en horizontale schroefveren
stuurinrichtingtandheugel
remmen voor/achterschijven/trommels, geen rembekrachtiger
handremop de voorwielen

Maten en gewichten

wielbasis240 cm
spoorbreedte voor/achter 126/126 cm
lengle/breedte/hoogle383/146/160 cm
massa (rijklaar. volle tank) 592 kg
massa op kentekenbewijs560 kg
maximale dakbelasting30 kg
draagvermogen335 kg
tankinhoud25 l
banden125-380/125-15; Michelin X, zonder binnenband

Onderdeelprijzen (excl. BTW)

uitlaat compleetf 149,20
achterste demper f 49,-
schokdemper voor/achterf 70,10 / f 61,30
set remblokkenf 33,20
koplampunitf 77,15
achterlichtunitf 30,55
voor/achterbumperf 62,90 / f 55.15
voorruitf 37,20

Service en garantie

olieverversen elke7.500 km of 12 rond
garantietermijn12 maanden, ongeacht het aantal km
carrosseriegarantie5 jaar tegen doorroesten van binnenuit; 2 nabe- handelingen vereist

Fabrikant ImporteurS.A. André Citroën. Parijs, Frankrijk Citroën Nederland B. V., Amsterdam
Aantal dealers in Nederland222

Meetresultaten

Interieurafmetingenvoorachter
breedte op schouderhoogte105 cm106 cm
zitting tot dak 105 cm 90 cm
diepte zitting 55 cm 50 cm
hoogte rugleuning 60 cm 59 cm
hoogte zitting 31 cm 36 cm
stuur tot rugleuning (max-min) 43-30 cm 
rugleuning-rugleuning (max-min) 73-60 cm 

Besturing

omwentelingen stuurwiel 3
draaicirkel 11,1 m (buitenkant carrosserie)

Caravan

Het wettelijk toegestane aanhangwagengewicht (beladen) bedraagt volgens opgave van de fabrikant 400 kg. Rekening houdend met een bagagecapaciteit van 150 kg mag het afleveringsgewicht (leeg) niet meer dan 250 kg bedragen, zodat alleen bagagewagentjes en zeer lichte vouwkampeerwagens in aanmerking komen. Met de maximaal beladen combinatie kunnen hellingen tot circa 14% worden bereden.

Standaarduitrusting

VERLICHTING 
halogeen groot-/dimlichtneen
extra lampen vóórneen
parkeerlichtenneen
achteruitrijlampen neen
mistachterlichtneen
binnenverlichtingja
dashboardverlichting regelbaarneen
bedieningsapparatuur verlichtneen
verlichting motorruimteneen
verlichting kofferruimteneen
overig:van binnenuit in hoogte verstelbare koplampen
INSTRUMENTEN 
dagtellerneen
toerentellerneen
brandstofmeterja
temp. meter koelvloeistof n.v.t.
oliedrukmeterneen
voltmeterja
klokjeneen
CONTROLELAMPJES VOOR 
brandstofreserveneen
koelvloeistoflemperatuur
oliedrukja
laadstroomneen
chokeja
handremneen
remvloeistofniveauja
slijtage remblokjes achterruitveIWam1ingneen
grootlichtja
ontstoken verlichtingneen
mistlampenn.v.t.
DIVERSEN 
licht getint glasneen
buitenspiegelniet van binnenuit verstelbaar
buitenspiegel rechtsneen
afsluitbare tankdopneen
ruitewisserséén snelheid
Intervalschakelaarneen
ruitesproeierja
wis-wascombinatieneen
achterruitewissern.v.t.
koplampsproeiersneen
sleepogenvoor en achter
achterruitverwarming neen
binnenspiegelmet anti-verblindingsstand
centrale deurvergrendeling neen
elektrische ruilbedieningneen
radioneen
verstelbaar stuurneen
asbakkenéén voorin
aanstekerneen
armsteunenneen
handgrepenneen
gereedschapkrik, wielmoersleutel en wielblokje

Dit artikel is afkomstig uit het blad Autokampioen van de ANWB (nummer 51/52) van December 1981.