![]() 2cv.nl : BUMP 2004
bump2004 telegram nr 4Ulaan Baator, Vrijdag 02 juli 2004
Uit een vochtig Ulaan Baator <stop>
Groeten van Erik , Rob, Erik en Martijn <stop>
Reisverslag 02 juli 2004 Na het internetten nemen we afscheid van onze chauffeur Mr Chu en Xi Qing de gids van de afgelopen dagen. We geven ze kaarten, stickers en klompjes cadeau.
Na het eten, gaan we skaten op het Tianamenplein (plein van de hemelse vrede). We willen namelijk de volgende morgen vroeg foto´s nemen van de Eenden voor de poort van de Verboden Stad.
Zaterdagmorgen staan we half zes op en vertrekken richting het plein. Rob en Martijn gaan met de skates aan foto´s en film maken. Erik en Ille rijden de auto´s voor de poort.
We ontmoeten onze nieuwe gids (Mr Cao) en 2 chauffeurs, die ons naar de grens gaan begeleiden.
![]()
Halverwege stoppen we in het plaatsje Datong. We vragen tussendoor of er nog iets leuks valt te zien.
We stappen weer in de auto en gaan op pad naar Jining. Het is nog een behoorlijk stuk rijden volgens de kaart. Op een gegeven moment denken we dat de gids wil gaan eten, maar zijn we al bij het hotel.
De volgende morgen staan we weer bijtijds op. We beginnen aan ons laatste grote stuk door China, de naar de grensplaats Erenhot. Het is tering warm. Zo warm zelfs dat er fatamorgana’s zijn hiervoor stoppen we onderweg nog even.
Na de middag komen we aan en gaan direct eten. Hierna rijden we de auto naar het hotel.
Bij het eten in het hotel krijgen we weer een nieuwe ervaring: we eten in een aparte kamer met persoonlijke bediening. We krijgen wederom honing hapjes en nog een aantal andere heerlijke dingen.
![]()
Maandagmorgen moeten we weer bijtijds opstaan. Mr Cao helpt ons nog aan geld, en we vertrekken richting de grensovergang. We worden gecontroleerd op SARS met een infrarood thermometer. Onze gids heeft het bij de douane goed geregeld. We worden overal voorgetrokken en krijgen onze uitreis stempels. Helaas moeten we de nummerplaten en rijvergunning inleveren.
Het voor in de rij staan bevalt ons goed, dus bij de Mongoolse grens rijden we de hele file voorbij en sluiten vooraan aan. We mogen de grens vrij snel over, maar de douane heeft problemen met de invoer van de auto’s. We moeten wachten op toestemming vanuit de hoofdstad. Dit duurt een paar uurtjes.
Na circa 4 uur mogen we van een andere beambte plots verder rijden. Zonder papieren en verzekering gaan we op pad. We komen in een grensplaatsje in Mongolië. We kunnen kiezen om direct de woestijn in te gaan of om de volgende morgen bij een colonne vrachtwagens aan te sluiten.
![]() Het wordt nu donker en we besluiten ons bivak hier op te bouwen. We koken een Beversport-maaltijd en gaan voor de eerste keer in de auto’s slapen. 80 km afgelegd, nog 620 te gaan………
De andere ochtend een ontbijtje en maken we een strijdplan voor die dag. We besluiten om terug te rijden naar een punt waar we denken dat we in de verte vrachtwagens hebben zien rijden. Na een half uur zien we al een ander spoor wat er goed uit ziet. Proberen maar. Na een uurtje rond rijden komen we op een drie banden breed spoor!! Hier rijden vaker auto’s en we ontdekken zelfs kilometerpaaltjes, een echte route! Dit bandenspoor is beter dan langs het spoor en we maken meer kilometers per uur.
![]()
Vol goede moed rijden we weer verder. We gaan op weg naar de provincie hoofdstad Saynshand.
![]()
Het wordt in de tussentijd al avond. Omdat de wegen (is zand/grind-paden) steeds beter worden, besluiten we om nog een uurtje door te rijden en te gaan overnachten in de woestijn.
Het is de volgende morgen al weer woensdag. We zijn al weer anderhalve week op pad.
In het plaatsje Choyr zien we een nieuw fenomeen: verkeersborden. Het eigenaardige is dat we alleen een bord met “einde voorrangsweg” tegen komen! We ontdekken ook een nieuw stuk beschaving in Mongolië: ze zijn een verharde snelweg aan het maken richting de hoofdstad. Helaas is de weg nog niet af. We mogen er geen gebruik van maken en moeten door de modder verder ploeteren. Toch schiet het vandaag behoorlijk op en leggen we in totaal 300 km af.
![]()
We zetten de tent op en beginnen met koken. We krijgen zowaar bezoek van twee ruiters. Ze horen bij de grote kudde paarden en runderen die in het dal lopen. Ze komen ons even uitchecken.
![]()
De volgende morgen moeten we nog slechts een klein stukje rijden tot aan de hoofdstad Ulaan Baatar.
Ondertussen zijn we in de stad aangekomen. We parkeren en gaan opzoek naar het toeristenbureau.
’s Avonds nemen we Jimme en een van zijn lokale medewerksters (Oggé) mee uit eten bij een Turks restaurant. We besluiten terug te gaan naar het terras van vanmiddag.
Hier hebben we ondertussen de auto’s geparkeerd. Daarmee trekken we veel aandacht. Het terras zit vol met Engelsen, Amerikanen en Australiërs. Er wordt een soort vraag-en-antwoord spel gespeeld wat lijkt op Triviant. Na een paar biertjes gaan we slapen. We hebben de volgende morgen om 10 uur afgesproken met Jimme om naar de garage te gaan. Er moet namelijk weer eens gelast worden. De uitlaten zijn allebei weer lekgeslagen. Misschien kunnen zelfs de wielen worden gebalanceerd. Ulaan Baatar is echt heel anders dan de rest van Mongolië. Het is er erg gezellig. We besluiten om nog minimaal 3 dagen te blijven. Nu zitten we weer in een internetcafé en schrijven we dit stukje naar jullie. Wij hopen dat jullie zo nog een beetje mee kunnen genieten, want het is allemaal echt fantastisch. Nu gaan we ermee ophouden. De groeten uit Ulaan Baatar, Rob, Erik, Ille en Martijn. Verder naar telegram 5
We say goodbye to our guide and driver Xi Qing and Mr Chu after sending last message.
We go skating on the Tianamen square after dinner. We are preparing a photo shoot with our cars in front of the gate of the Forbidden City next morning. We can avoid all annoying sellers by skating as well.
Saturday morning we leave very early for the photo shoot. Rob and Martijn pretend to be skating on the bicycle lane, while Erik and Ille drive the cars in front of the gate.
We meet with our new guide Mr Cao and his two drivers. They will guide us to the border.
![]()
Half way we make a stop in Datong. Here we visit a gigantic nine dragon wall and some ancient Buddhist temples. After 1 hour we continue our trip to Jining.
According to the map we still have a long way to go. We think that we will have dinner when our guide stops, but we have already arrived. It is almost 8 o’clock.
We have dinner in a nice restaurant with neon light. One of the dishes we get is some bread covered with some kind of honey. Really tasteful ! Next morning we wake up early. The trip to Erenhot will be our last trip in China. Today it is really hot. At a certain moment we can even see a phatamorgana´s. Along the way the road is getting worse but the view is getting better. We need to leave the road several times because it was blocked or the holes were too big. We arrive in the afternoon and go directly to lunch. Afterwards we drive the cars to the hotel. We park in a small square behind the hotel. Erik and Ille repair the exhaust pipe that was broken. We receive some help of Chinese welders. In the meantime Rob and Martijn do some shopping to survive the first days in the Mongolian desert. During dinner at the hotel we have a new experience: we are eating in a private room with our own waitress. Mr Cao has arranged some delightful honey breads for us. In the evening Rob goes to bed early. Erik, Ille and Martijn go to the hotel bar and are treated on a very nice fashion show of some lovely Chinese girls.
![]()
Monday morning we need to get up early. Mr Cao helps us with getting some Mongolian money and we are ready to leave China. At the border we are checked
on SARS with infra red temperature gauge. Getting in front of the queue felt very good so we repeat this at the Mongolian border. After 4 hours waiting we have clearance for our cars and we can go into the desert. We notice that no one is take the same road as us but we are convinced that we need to follow the railway track and we continue. After a few hours driving the road gets worse and worse. Finally by the end of daylight we get stuck and can not continue. We decide to make camp there and to go back the next day to find a better road. The following morning this work out better and soon we find a good road and we enter the first Mongolian city. There we buy some gas and food and continue again. Now we know how to navigate we can speed up much more. By the end of the day we have driven 300 km.
![]() Now we have only one day to go until we arrive in Ulaan Baatar, the capital of Mongolia. By the end of the day we make camp just before the city. Here we make contact with some very nice Mongolian horsemen. We exchange some gifts like cigarettes and pictures.
![]() The next morning we ride on the freeway to Ulaan Baatar. We ride into some very deep holes and damage almost al our weels. We need to repair the right away in order to continue.
![]() In Ulaan Baatar we meet some very nice Austrian women who give us the address of a good guesthouse. We rent a room for 3 days and pick up our cars. Here we meet a Dutch guy. He is very helpful with arranging assurance and he helps us on our way through the city.
![]()
![]() Now we are in an internetcafe making this report for you. Hope you enjoy our stories. Kind regards from Ulaan Baatar, Rob, Erik, Ille and Martijn. Go to telegram 5
Bump2004 wordt mede mogelijk gemaakt door:
Terug naar de Bump2004 index. |