![]() Klimmen met een Eend
Om 2 dromen te combineren, nl. reizen in een geitje en professioneel klimmen, hebben Olivier en Moniek gekozen voor dit plan: Daar een atleet niet elke dag kan presteren en ook de nodige recuperatie moet hebben, gaan ze op rustdagen een website onderhouden middels foto/video om de Belgische en Nederlandse klimwereld op de hoogte te houden van hun vorderingen en avonturen. Op deze site staan vooral de verhalen over het reizen in de 2cv. Meer verhalen en dan vooral over hun klimavontuur vind je op hun eigen website: www.klimmen.be
2e verslag 28/05/2004
Caja de velocidades![]() Samen met Loek*, een vriend uit Heerlen, die een tijdje met ons meeklom draaien we het deksel van de versnellingsbak ; we krijgen er echter geen beweging in en besluiten dan maar op zoek te gaan naar een andere. Een telefoontje naar de club van Valencia brengt ons bij een 2cv-liefhebber in Alicante: Manolo.
Bij de 2de hebben we beet en besluiten ter plaatse te gaan. 100 € inclusief differentieel en de 2 remschijven.
Als we terug op de camping zijn, doen we eerst een telefoontje naar Gert Duson** van het Brussels-Capetown avontuur, (want zij hadden hetzeldfe probleem) omdat ik echter nog nooit aan een eend gesleuteld had.
Twee dagen later heeft Donald een Spaanse versnellingsbak en is weer in topvorm!
* Nogmaals dank aan Loek voor het gebruik van zijn auto en de vele uren hulp, denk-en testwerk.
Testrit en oliewissel![]() Daar besluiten we de olie van de Spaanse versnellingsbak te wisselen. Echter niet zo een goed idee, want daarna loopt de 2de en 3de versnelling wat stroever. De fout ; we hadden niet langs onder geledigd en dus zat er teveel olie in. Maar na een 100-tal kilometers verbetert de zaak wel en we besluiten er niet meer aan te komen tot we in Narbonne zouden zijn.
Groot onderhoud te NarbonneAls we van Zuid-Spanje naar Toulon(F) reden, waar we de boot namen naar Corsica, besloten we een dagje uit te trekken om onze Donald een verwenkuur te geven bij 2cv-cherie te Narbonne.Dit was nodig want als we meer dan 100km/uur reden begonnen namelijk te voorste wielen te schudden. Onze eend was toe aan nieuwe "pivot-assen". Omdat een pivot-as niet los ging (gelast), kregen we aan die kant een andere ophangingarm, hierin moest dan weer een nieuwe lager. Maar we merken het welaan het rijcomfort. Vervolgens kregen we nieuwe olien, filters, smering en op de bougie werd een tussenstukje geplaatst, het laatste lapmiddel voor het vervangen van de cilinderkop !
Corsica ; Pare-brise & Culasse![]()
Een 2de kapotte voorruit was een feit en dan nog wel op een zaterdagmiddag wanneer alle garages dicht gaan.
We bellen een heleboel citroen-garages en sloperijen, maar steeds komt hetzelfde antwoord terug : "On n'a pas, il faut le commander a Cassis".
We rijden dan maar die richting uit, als we onderweg stoppen en Moniek een stukje wandelt, ontdekt ze een groene sloopeend in iemands tuin !
Even aanbellen dan maar... en een half uur later heeft onze Donald weer een voorruit.
Als we weer een paar dagen verder zijn, springt de bougie er weer uit, niets ergs want binnen 5 minuten zit hij weer vast, maar als hij dezelfde dag er nog een keer uitspringt, krijgen we hem met de beste wil van de wereld er niet meer in. Dat wordt dus de culasse vervangen.
Maar we zitten 200km verwijderd van onze sloopeend. Dan maar een auto huren en Donald slepen.
De volgende ochtend ga ik aan de slag.
Een halve dag later, na tweemaal cilinderkop gemonteerd te hebben, de eerste maal hadden we de stoterstangen omgedraaid, doet Donald het nog steeds op een cilinder. Momenteel verblijven we in Meteora, Griekenland en hebben 11.000km op de teller. Wie ook geintersseerd is in onze eend- en klimavonturen, kan ze lezen op onze website : www.klimmen.be |