[Copyrights & Disclaimer]

Klimmen met een Eend

Voorruit stuk

We waren net 5km weg, pats, een steentje tegen de voorruit en opeens werd alles wit.
Dan maar rechtsomkeer, gelukkig had ik nog een andere eend staan, waar we de ruit konden uithalen.
Een handige oom van me had het in een halfuurtje gefixt.

Uitlaat gescheurd

In de eerste rit van Bennekom(Gld) naar Le Mans scheurde rond 600km de uitlaat, net achter de 2de sigaar. We bonden hem met een touwtje vast en reden nog 200km tot Le Mans stad.
Dit (in totaal 800) is tot nu toe het hoogste daggemiddelde, maar in onze ogen een beetje te veel om met een eend te doen.
We houden het voorlopig op een kilometer of 500.
Bij vrienden in Le Mans konden we de twee delen van de uitlaat verbinden met een aluminiumbuisje.

Een goede oplossing, tot in Montpellier de uitlaat aan het voorste gedeelte van de sigaar scheurde. Dan maar een nieuwe gekocht, voor 25 euro hadden we weer het vertrouwde boxergeluid.
In het dorpje Teyran bij Montpellier was een 'specialist' gehuisvest, we zochten hem voor een 2de maal op toen we problemen kregen; in 1ste en 2de versnelling leverde de motor niet genoeg vermogen. Met schrik in de benen verlieten we zijn garage want die kerel vertelde ons dat de motor het een van de komende dagen zou begeven ?
Hoe kan dat nou dacht ik bij mezelf, ik rijd al 5 jaar in deze eend en heb hem altijd goed onderhouden.

Deucheveaux Cherie bij Michel Gonzalez !

Voor we Spanje binnenreden zou ik de eend even laten nakijken bij Michel Gonzalez van Deucheveaux Cherie te Narbonne.
We hadden zijn adres van een andere 2CV-liefhebber, ergens onderweg bij een tankstation. We zaten nog altijd met het vermogen probleem in 1ste en 2de versnelling. Met tweeën stonden ze voor de poort toen we het terrein opreden.

Zorgvuldig gingen ze alle onderdelen af tot ze het probleem gevonden hadden ; een ontregelde cilinderklep !
Een derde mecanicien, die z'n baan als hovenier omgeruild had en van z'n hobby (2CV) z'n beroep gemaakt had, regelde de hele boel terug af.

Onze Eend Donald was genezen!

Michel stelde ons gerust en beloofde ons dat de motor nog supergoed was !
We kregen een kop koffie, 2 t-shirts, een kleine rekening en wisselden nog wat flessen wijn uit.
We konden met een gerust hart Spanje binnenrijden.

Warmgelopen remmen

Een kleiner probleempje hadden we toen we ons verplaatsen van Siurana, ten zuidwesten van Barcelona, via Valencia naar Sella, 20 km landinwaarts bij Benidorm.

Net enkele kilometers voor het eindpunt, trapte ik door de rem heen. We hadden met onze volgeladen eend alweer een 4 a 500 km gedaan met aan het eind een kleine col, daarbij waren de remmen warmgelopen.

Dan maar even langs de kant en avondeten klaarmaken.

Onze mascotte Donald !

Bougie

Op een dag nemen we de eend om een klimgebied wat verderop te gaan verkennen. Halverwege horen een knal en luid gepruttel.
Het geluid was mij reeds bekend. Het was een van de bougies die eruit gesprongen was.
De schroefdraad was lichtjes beschadigd, maar we konden de bougie er terug indraaien.
On the road again...

We hebben nu 4000km op de teller en dit waren de problemen waarmee de nog toe te kampen hadden.

We houden jullie op de hoogte in een volgend verslag.
Lezers die ook geïnteresseerd zijn in onze klimavonturen, kunnen surfen naar onze website : www.klimmen.be

Met vriendelijke groeten,

Olivier en Moniek

En denk eraan : Wherever you go, go deucheveaux !

  • 2e verslag 28/05/2004