[Copyrights & Disclaimer]

2nd Raid Mosquito

11 - 22 July 2002, Suomi, Finland

Reisnotities en Route informatie

Dit reisverslag is gemaakt naar aanleiding van onze belevenissen tijdens de Raid Mosquito in Finland. Deze reis heb ik, Ronald Bouman gemaakt met mijn dochter Marina Bouman. We zijn Zaterdag 6 Juli vertrokken uit Nederland. Hebben Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland aangedaan.

Vrijdag 5 Juli Ameland (NL) naar Heerde het Meetingpoint (NL)

Marina is de week voor ons vertrek met vrienden op vakantie naar Ameland geweest. Omdat zij vrijdag pas weer terug is spreken we af dat ons meetingpoint in Heerde is. Marina gaat daar op Vrijdag naar toe, ik zal haar Zaterdag ophalen.
Speedometer with initial km hight. Marina and our 2CV Dueske Vo' at the start of the journey.

Zaterdag 6 Juli Veenendaal (NL) naar Aabenraa (DK)

's Morgens heb ik nog de laatste zaken in de auto gepakt, om 10.00 uur uitgezwaaid door de thuisblijvers, vertrokken naar Heerde. De kilometerstand bij vertrek in Veenendaal is bijna 09300km, bovenstaande foto is al weer 170 km oud en is gemaakt bij de Duitse grens. Te weten dat je nog heel wat kilometers te gaan hebt, terwijl je door het centrum van je woonplaats rijdt geeft een gek gevoel. Maar zoals een oud Chinees gezegde luid; Elke reis, hoe lang ook, begint met het eerste stapje. Mijn eerste "stappen", of is het beter te spreken van bandomtrekken, staan vandaag dus in het centrum van Veenendaal, totaal niet kunnen inschatten hoeveel er nog zullen komen …..
Met die wetenschap vervaagt het gevoel van afstand, en als je het vakantie doel gekozen hebt om te reizen en veel te willen zien is Arnhem een afstand van niets. Geen haast lekker 100 km/u cruisen op de snelweg en via A50, Apeldoorn zitten er in Heerde de eerste 80 kilometer op. De “investeringen“ van de laatste paar dagen in de auto voelen goed. Met recht voelen!! Er zullen maar weinig Deux Chevaux uitgerust zijn met een Scheel auto fauteuil. Na een kop koffie in Heerde gaan we, nu samen, echt op pad om in Finland deel te nemen aan Raid Mosquito 2002. Om lekker op te schieten rijden we via de snelweg A50 richting Apeldoorn, daarna de A1 op richting Deventer, Hengelo en bij Enschede de grens over naar Osnabruck, Hamburg en rijden door totdat we net over de Deense grens zijn. We verlaten de snelweg en zoeken voor de eerste overnachting een camping in Aabenraa.
Camping Aabenraa in Denmark. Leaving Aabenraa.
Om 20.00 uur staat de koepeltent van Marina en ben ik klaar met mijn campingbed in de 2CV. Voor dit laatste verhuist er wat bagage van links naar rechts in de auto, wordt de rugleuning van de co driver stoel verwijderd en wordt de plank die overdag de scheiding is tussen bagage ruimte (achter) en personen compartiment (voor) over de zitting van de bijrijders stoel geplaatst. Achter sluit de plank aan tegen de vlakke laadruimte, voor worden als steunen 2 as dragers gebruikt die hierdoor gelijk een dubbel functie hebben en ook gebruikt kunnen worden bij pech.

Zondag 7 Juli Aabenraa (DK) richting Køge (DK)

De matrasjes zijn harder dan ik gedacht had. Omdat de laatste voorbereidingen, de co driver stoel en het bed, de week voor vertrek gereed zijn heb ik het bed en de matjes niet kunnen testen. Het comfort valt tegen en de eerste uren aan slaap worden ingeleverd. Het “bed“ zelf is makkelijk op te bouwen en is te vergelijken met een verrijdbaar lits-jumeaux wat met veerpotten en schokbrekers toch wel uniek genoemd mag worden.

's Morgens worden we gewekt door marsmuziek van wat later blijkt een groot gezelschap muziekkanten uit (Oost)Duitsland wat in verband met de plaatselijke festiviteiten ook op de camping verblijft. Tijdens het uitchecken heeft zich al gauw een heel gezelschap rond onze eend verzameld. Eerst wat lacherig om dat malle autootje krijgt men nadat we ons doel van de reis verteld hebben, wat blikken onder de motorkap en uitleg over de techniek toch wel ontzag voor onze onderneming. We krijgen een stikker met het wapen van het gezelschap die we achter op de klep van de eend plakken naast de D van Duitsland. We zullen naar de sticker DK van Denemarken nog op zoek moeten.

Microsoft Encarta Map Aabenraa, Køge.
Voordat we het dorp Aabenraa richting Kolding over de provinciale weg nr. 170 verlaten komt ons in het centrum een optocht Nederlandse Citroens tegemoet. In en flits tel ik 3 maal een HY, een Mehari en een rode Deux Chevaux die toeterend en met lichtseinen in tegengestelde richting Nederland? rijden. Wat is de wereld toch klein…. of kan ik beter zeggen wat is de Citroen familie toch groot?

We bezoeken Legoland in Billund. Info over dit park op www.legoland.dk. Vooral het deel wat te vergelijken is met Madurodam, maar dan opgebouwd uit Lego-steentjes, is leuk om te zien. Typisch Hollands is het landschap met molens koeien en sloten. Enige euforie ontstaat als we in de nagebouwde binnensteden zelfs verschillende LEGO steentjes Deux Chevaux geparkeerd zien staan. Eerst een blauwe aan de kade en later in naast een Amsterdamse setting een wit rode Dolly. Dit moet op de foto als aandenken.

Lego Land with blue 2CV on a wharf. Lego Land with red white dolly in Amsterdam.

Na een bezoek aan Lego studio's voor een 3D film en de piratengrot met boten hebben we de helft van het park gezien. Omdat de planning is dat we nog wat kilometers te gaan hebben houden we de Lego-steentjes verder voor gezien. We zoeken op de parkeerplaats de auto weer op, rijden terug naar de kust van het Deense vaste land en via de E20 richting Odense over de tolbrug tussen Nyborg en Korsør (kosten DKK 240,-) naar ons tweede overnachtingadres in Køge vlak bij København.

Toll bridge between Nyborg en Kosfør. Camping in Køge Denmark.

Er zijn in Køge verschillende campings wij vinden er een aan het water. Wat ons zeker opvalt bij het zoeken naar een camping, later komen we dit zelfde verschijnsel ook in Zweden tegen, is dat de route met borden en wegwijzers naar de campings goed is aangegeven. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt!!

We mogen zelf een plekje uitzoeken op een groot veld tussen de struiken. Na het warme eten genieten we van de mooie omgeving en de natuur.

Maandag 8 Juli Køge (DK) naar Jönköping (S)

Na het opbreken rijden we van Køge naar Kopenhage voor een bezoek aan de binnenstad. De auto wordt geparkeerd in een gigantisch grote parkeergarage. Voor het geval dat we hem niet meer terug kunnen vinden wordt het etage de sectie en het vak nummer maar ook de straatnaam genoteerd.

Copenhagen Copenhagen

Bij terugkomst hebben we in ieder geval Deense kronen nodig voor de betaal automaat. Na wat bezichtigingen, foto's, inkopen en een lunch zoeken we de auto weer op. We verlaten het centrum en rijden via de tolbrug naar Malmö in Zweden. De kosten hier zijn DKK220,- De Deense kronen gaan uit de portemonnee in een plastik zakje.

Toll bridge between Copenhagen en Malmö Sweden
We krijgen nu te maken met Zweedse kronen. Bij Helsingborg nemen we de E04 richting Stockholm. De afstanden worden langer. Van de ene naar de andere plaats kost zo maar een halve tank. Tijdens deze rit zien we ook de eerste waarschuwingsborden met elanden er op. Vanuit Finland hebben we al waarschuwingen gekregen om vooral te remmen als je ze ziet want claxonneren helpt niet. Het blijft bij de waarschuwingsborden de eerste in het echt zien we in het noorden van Finland (Lapland). Omdat we nog een dag te gaan hebben voordat de boot gaat rijden we tot Jönköping waar we een mooie camping vinden aan het meer.

Microsoft Encarta Map Køge, Jönköping Warning-sign for reindeer somewhere in Sweden

Dinsdag 9 Juli Jönköping (S) naar Stockholm (S)

We hebben de tijd omdat de te overbruggen afstand vandaag goed te doen is. Na het opbreken van de tent, het ontbijt en de inpak nemen we nog lekker een verfrissende douche. We verlaten de camping en voegen weer in op de snelweg richting Stockholm. Onderweg begint Marina's klapraam een eigen leven te lijden. Soms vliegt hij ineens open als hij dicht zit en moet zitten. Het gebeurt ook dat het dicht klapt terwijl hij lekker open moet wapperen ook is het op een gegeven moment niet open te krijgen door de harde zij wind. Toen we dachten dat we hiermee alle opties gehad hadden en tot grote hilariteit blijkt mijn raam openknop tot gevolg te hebben dat Marina's raam dicht klapt. Na bestudering en beredenering van dit alles komen we tot de conclusie dat dit zeker met de druk verschillen in het bestuurders compartiment te maken heeft.

Road sign to Stockholm Viking line terminal in Stockholm

In de buurt van Stockholm wordt het wat drukker. Ook krijg je hier te maken met het "grote stad" verkeersbeeld. Toch komen we in Zweden niet het ongedisciplinaire bumperklevende gedrag van onze landgenoten of oosterburen tegen. Via de nodige weg op brekingen in het centrum zoeken de haven vast op. Bij de tickets zit een plattegrond met routebeschrijving voordat de wegen opgebroken werden. Gelukkig staan er ook de nodige richtingsborden totdat we een rotonde waar niets aangegeven staat. We hebben de keus uit 3 richtingen en na een tweede en derde rondje vertrouwen we op ons onfeilbare richtingsgevoel. In de verte doemen de gebouwen van de Viking Terminal op. Daar aangekomen hebben we nog genoeg tijd totdat onze boot vertrekt en we besluiten om Stockholm in te rijden om wat plaatjes te schieten en wat Zweeds geld te pinnen.

Na ons uit de avondspits van Stockholm verlost te hebben stellen we de Eend op in de rij voor de boot. We hebben nog even en maken kennis met een stel uit Ommen ook onderweg naar Finland. (Hoe kan het ook anders...)

Di- Woe 9-10 Juli Vikingline Stockholm (S) Turku (FIN)

Om 20.10 uur zal de boot vertrekken, het inchecken dient 1 uur hiervoor te gebeuren. De procedure hiervoor is simpel de auto's stellen zich op in 5 rijen op de kade voor de boot. Wij varen met de Vikingline Amorella.

Our 2CV Dueske Vo'  on the waiting line Viking line terminal. Skyline off Stockholm

Voor vertrek fotograferen we de Deux met op de achtergrond de skyline van Stockholm. Als de auto's van de boot zijn is het onze beurt. In totaal kunnen er 450 auto's en 2480 personen aan boord mee. Verder beschikt deze boot over 1986 bedden, restaurant, dancing, casino, verschillende bars en taxfree shops. Meer informatie over de overtocht is te vinden op www.vikingline.fi

Viking line Amorella
In Nederland is de overtocht te boeken via Finland Vakanties Westerman in Amsterdam info@westerman.nl We parkeren de auto op het autodek, zoeken onze hut op en gaan daarna Tax free shoppen. Kosten voor de overtocht zijn; per persoon 33 Euro, de auto kost 34 Euro. Een Cabine voor vier personen is beschikbaar vanaf 42 Euro. Wij hebben een goedkope hut (nummer 2503) op dek 2 waarschijnlijk net boven of naast de machine kamer. In totaal zijn we 142 Euro kwijt voor zo'n 10 uur varen.
Marina on the Amorella

Verder naar Verslag (deel 2) of naar Mosquito index.