John & Stef: België - Iran
Maarkekerkem, België - Cerkes, Turkije
Reis naar Iran : deel 1
ma 14 mei: dag van vertrek
We vertrokken in de vroege uurtjes en onze doortocht in België ging niet onopgemerkt voorbij. Op de autostrade net
voorbij Leuven staken 2 bestelwagens ons voorbij waarna ze terug vertraagden en toen we ze opnieuw voorbijstaken
opende de bestuurder zijn raampje en vraagt al roepend waar we naartoe gaan. Op het antwoord trekt hij een bedenkelijk
gezicht: is het ongeloof of bewondering?
Die dag reden we tot in Melk, dichtbij Wenen (Oostenrijk) ongeveer 1100km in 16u.
di 15 mei: Melk naar Arad
Na ons ontbijt op de motorkap van de Tjoolder (de naam v/d 2pk) hebben we nog de buitenzijde van het beroemde
barokken klooster bezocht en hadden al een parkeerboete aan ons been. In Hongarije kwamen we er al snel achter
dat ze heel grote inspanningen doen om tot de Europese Unie te behoren. De staat van de snelwegen is prachtig
(wel duur voor de plaatselijke bevolking en daardoor enkel bemand door sjieke wagens). De grensovergang is
slechts een formaliteit (in 1973 is Stef nog in Hongarije geweest en dat was andere koek). Bij het verlaten van
de snelwegen merk je dat het er nog niet echt op verbeterd is. De grensovergang met Roemenie verloopt
redelijk vlot (3/4uur). Het is donker als we in Arad toekomen, na enig zoekwerk vinden we toch een goed en
redelijk goedkoop hotel met douche en ontbijt (450fr/pers).
woe 16 mei: Arad - Ruse
Terug op weg merken we dat de staat van de wegen heel sterk verbeterd is(tijdens de reis van John en Ingrid
met dezelfde 2pk in 1995 werden 3 banden in 1 keer kapot gereden door de kraters in het wegdek, zie
Lonely Planet 'Putholes with the size of Belgium') Onze tocht door de Karpaten (Bilea Lac) zag er veel
belovend uit: er lag nog sneeuw in de bergen, maar we moesten rechtsomkeer maken door een wegverschuiving.
Als alternatief kregen we 2 wondermooie Orthodoxe kerkjes te zien. Net voor de autostrade naar Boekarest
komen we corrupte politie tegen. Gevolg: 360fr plus een pakje van Stef's cigaretten kwijt!!!! De corruptie
van het Oude Communisme is er toch nog niet uit. Bij de grensovergang met Bulgarije waren ze meer
geïnteresseerd in de 2pk dan in onze papieren. In 45 min is de papierwinkel rond. Moe na de 700km rijden
vinden we enkel een vuile, afgeleefde cabana bij het stadje Ruse.
do 17 mei: Ruse - Selimpanþa
Wat ons opvalt tijdens onze doortocht van het gebergte Stara Planina is dat het gebied bijna onbewoond is.
Daar kwamen we DE schoolreisuitstap van Bulgarije tegen: De vrijheidtoren. Dit monument werd opgericht
ter nagedachtenis van het verzet tegen de Turken en dit met de hulp van de Russen. De grensovergang met
Turkije verloopt nog vlotter en in een zwier zijn we in de streek van Istanbul. Een klein probleempje dook
echter op: de campings die op de kaart vermeld staan zijn er niet. Met de hulp van de politie, uw vriend,
kunnen we slapen op een in aanbouw zijnde parkje en dit met politiebescherming via een GSM-nummer. 's
Morgens worden vriendelijk verzocht om onmiddellijk het terrein te verlaten door de ochtendploeg van diezelfde
politie.
vr 18 mei: Selimpaþa - Cerkes
Eerst naar Ataturk, de luchthaven van Istanbul, voor een vliegtuigticket voor Stef. In een half uurtje
daalde de prijs van 450$ naar 235$. Gewoonweg schitterend!!!! Na het verlaten van Europa via de
Bosphorus stoppen we in een wegrestaurant iets voorbij Kocaeli. Na de maaltijd ziet John het gebruikelijke
mannetje/vrouwtje en denkt aan het toilet, en oeps hij kwam vol verbijstering in een gebedsruimte van de
Islam! Na de maaltijd werd de Tjoolder zoals alle vrachtwagens aan een grondige, gratis poetsbeurt
blootgesteld door de plaatselijke bediende. Wat zijn de mensen hier toch vriendelijk! 's avonds stranden we
in een wegstadje met 1 hotel, nl. Cerkes. Door de plaatselijke 'web-designer' (hahaha)die 30 woorden
engels spreekt, worden we bijgestaan om een prijs te bepalen. Het hotel was ronduit vuil, we willen maar
10,000,000 ipv 16,000,000 betalen en kregen het voor 6,000,000. Er was wel warm water!
Deel 2: Yazd, Iran, 28 May 2001
|