John & Stef: België - Iran
Cerkes, Turkije - Yazd, Iran
Reis naar Iran : deel 2
Za 19/05 : Cerkes - Erbae
Vandaag is er een nationale feestdag in Turkije, de sterfdatum van Attaturk. Naast een heel kleurrijke
manifestatie zijn wij de belangrijkste attractie. We moeten zoveel handtekeningen geven dat zelfs Maradonna
er niet tegenop kan.
Eenmaal vertrokken slingert de weg zich doorheen de rijstvelden. Een ideale biotoop voor de kikkers. In Omanchick
stoppen we om geld uit de muur te halen. Hierbij worden we direct uitgenodigd voor thee te drinken. We ontmoeten
er een Duitssprekende turk, die in Parijs in de jaren 70 nog 2pk's geassembleerd heeft. Tot onze verbazing ontmoeten
we ook een Nederlandstalige turk in dit boeregat, Hij wijst ons de weg naar een cybercafe. Hij wil ons met alles maar
dan ook met alles helpen. Het is voor ons duidelijk dat gastvrijheid hier troef is.
Zo 20/05 : Erbae - Erzurum
De rijstvelden hebben plaatsgemaakt voor een meer bergachtige streek. Hier ontmoeten we Thomas uit Parijs. Wat
hij doet is echt gewaagd : hij fietst via Turkije, Iran, Turkmenistan en Oezbekistan naar Shangai. Petje af voor zo een
prestatie. Hoe dichter we bij Erzurum komen hoe meer we het gevoel krijgen door bezet gebied te rijden, dit door de
grote militaire aanwezigheid en de vele politiecontroles. De bergflanken zijn her en der met Turkse slogans
gegraveerd: "nu mutli Turkey" is zelfs klare taal voor ons. De controles zijn heel vriendelijk, er is meer
interesse voor de auto dan voor de paspoorten. We worden zelfs in het kantoor getrakteerd op dadels en
thee. Met grote fierheid schrijft de politiechef zijn naam en rang op de motorkap van de 2pk.
Terwijl we 's avonds eten begint de eerste regen van de reis te vallen. Het houdt niet op tot de volgende
morgen. Dus gaan we even langs in een cybercafe en gaan daarna slapen. Het valt ons tevens op dat de
relatie Oost-Turkije - Iran niet optimaal is.
Ma 21/05 Erzurum - Bazargan
Voor we de grens van Iran bereiken moeten we nog een 300 km afleggen door een bergstreek met verscheidene
passen. Onderweg komen we een vrachtwagen tegen die 's nachts in het ravijn is gedonderd, volgens ons met
dodelijke afloop. Hoe dichter we de grens naderen, hoe meer we het gevoel krijgen van door een maanlandschap
te rijden en zeker als de berg Ararat (5137 m) met al zijn pracht boven het landschap uitprijkt. Een zeldzaamheid,
want de top ligt meestal in de wolken. Toen we Dogubeyazit (dichtste stadje bij de grens) bereikten viel het ons op
dat via smokkel of via aan andere "legale" weg de verkoop van Iranese benzine hier welig tiert. Mannen zwaaien en
roepen of we geen benzine willen. De vaten en tanks liggen gewoon langs de weg. De auto wordt met een manuele
pomp gevuld. De grensovergang is een hele belevenis en wat onmiddellijk opvalt is het gesjoemel met paspoorten
in beide richtingen!
Na de Turkse controle worden John en Stef verschillende richtingen uitgestuurd. Stef komt aan een loket terecht waar
het woord vriendelijkheid nog moest uitgevonden worden. Daarna komt hij in een grauwe wachtzaal achter slot en
grendel (30 min). Het is wachten totdat de Iranese deur opengaat. Na controle van de paspoorten (15 min) kom je in
een modern gebouw terecht waar vriendelijkheid wel bestaat. Nu nog wachten op John.
De klok is terug veranderd met anderhalf uur. Dit betekent 2,5 uur voor op België. Na anderhalf uur wachten komt
John met de 2pk en de touristmanager tevoorschijn. De brave man Hossein heeft hem met alle paperassen geholpen.
Dit in ruil voor het wisselen van dollars in rial. Na het afsluiten van een Iranese autoverzekering kunnen we
naar het hotel dat Hossein ons aanduid. 's Avonds wordt er ons wodka aangeboden en wordt er een
feestje gebouwd. Dit echter met de deur op slot !!! Er worden discussies gevoerd over wereldpolitiek,.. Er worden
vergelijkingen getrokken met het boek animal farm van George Orwell. Als dit hier geen verboden lectuur is dan
weten we het ook niet meer!
Di 22/05 Tabriz:
We worden heel enthousiast ontvangen. Er wordt gezwaaid en getoeterd. Men steekt ons voorbij, vertraagt, zodat
wij hen terug voorbijsteken. Dit om de wagen goed te kunnen bekijken. Echt gemakkelijk rijden is dit echter niet.
Nabij Tabriz worden we uitgenodigd door Josef. Tot onze verbazing zegt zijn dochter ons goedendag. In Turkije
gebeurde dit niet. De emancipatie van de vrouw is hier een stuk groter, met als contradictie dat de cheddar (zwarte
mantel met kap) hier heel kordaat gedragen wordt. We worden meerdere malen uitgenodigd om er te slapen. We
happen toe. In de namiddag maken we een wandeling in het stadscentrum. Alles is gesloten door de nationale
feestdag (sterfdatum van de profeet Mohammed). Een computerwinkel was wel open, we vragen er om te
internetten. Na 1,5uur is de verbinding gemaakt. Ze valt echter om de 5 minuten uit. De rekening mag niet
vereffend worden, hoe vaak we het ook vragen. Bij Josef genieten we van een avondmaal. We kunnen er
echter niet slapen. Zijn familie maakt hem bang dat hij als spion zal gezien worden. Hij wil echter ons
hotel betalen, wij weigeren kordaat. Tjonge, wat is dit toch een apenland.
Woe 23/5: Tabriz
Met onze vrienden van de computershop bezoeken we het centrum. De Blue Mosk , die redelijk gehavend werd
door aardbevingen, wordt volledig gerestaureerd. Dit is monnikenwerk. Het museum valt een beetje tegen: het
is te eenzijdig gericht naar zegels. Het is duidelijk dat men hier oog heeft voor het culturele erfgoed.
Via onze vrienden krijgen we een beter beeld op het leven hier: alcohol is verboden, maar als je de weg
weet zal je het wel vinden. Je ziet sommige mannen hand in hand lopen, dit is echter geen teken van een
homorelatie. Soms wordt de vrouw nog uitgehuwelijkt maar dit komt steeds minder voor.
In Tabriz is alles te koop: pentium 3, alacatel 300,500, nokia, . Men moet wel 10 maand werken voor zo'n computer
en niet leven.
Do 24/5: Tabriz - Saveh
Iets buiten Tabriz begint de wagen erg te trillen. We verdenken de vooras, maar na onderzoek zien we een
kamelenbult op de achterband. Er is een stuk uit de metalen karkas gescheurd, een geluk dat we geen
klapband kregen. 500 km later kregen we van hetzelfde laken een broek en de andere achterband sneuvelt. Dit
is geen reclame voor Kleber. Na 5500 km verversen we de olie. Volgens de plaatselijke garagist is dit veel te vroeg.
Het is spijtig te merken hoe hier omgegaan wordt met het milieu: veel oliewissels gebeuren langs de kant van
de weg. Op de benzinekranen van de pompstations zit geen automatische stop. Waarom zou je dit doen als een
liter benzine 3fr kost? Tevens zijn de uitlaatgassen door de slechte afstelling van de wagens verstikkend. Vanuit
de verte zie je de smog boven de steden hangen. Hoe lang tikt de klok nog verder?
Vr 25/5: Saveh - Isfahan
Vandaag doet er zich opnieuw een vibratieprobleem voor. Iedere keer dat we een put raken, gaat het
rechterwiel in resonantie. Het wiel slingert in hoge snelheid 7-8cm heen en weer. We matigen de snelheid
en geraken in Isfahan. De auto wordt onderworpen aan de trillingsleer. Het euvel bevindt zich in het
stuurhuis. Om het stuurhuis te demonteren heb je wel een poelietrekker nodig. Hopelijk vinden we deze in
een Jyane-garage. De stemming is niet zo best. ' s Avonds bezoeken we het Khomeini-plein. Wat is dit
een sfeervolle en rustgevende plek! De architectuur van dit geheel is perfect. Na deze onthaasting belooft
de hotelmanager ons morgen aan een Jyane-garage te helpen. (vrijdag is rustdag in Iran)
za 26/5: Isfahan
Het duurt tot 10 uur eer de manager opstaat. Dit werkt vooral op John zijn systeem. Vandaag moet de ganse
voortrein eruit en moet hij volledig opengemaakt worden. De taxichauffeur brengt ons naar een
plaatselijke garage. We maken de deal dat wij alle werk doen. Rezi is zo enthousiast over deze Franse
Jyane dat hij al na een kwartier aan het meesleutelen is. Eenmaal de voortrein er onderuit
mogen we hem niet meer helpen, hij toont ons dat dit zijn specialiteit is . Men heeft hier geen
gespecialiseerd materiaal, maar herstelt alles. De stuurstangen gaan zonder poelietrekker, maar met
enkele rake klappen van de hamer los. John krijgt het pas helemaal als Rezi de konische uiteinden verdraait
met een vise-grip! Versleten splitpennen worden herbruikt of vervangen door een ijzerdraadje,
spanbandjes kent men hier niet. De speling wordt weggenomen en alles wordt gemonteerd
a la manière iranienne". 4 uur later doen we een testrit, het euvel is verholpen. We moeten blijven eten en mogen
niet betalen, ook niet na herhaaldelijk aandringen! We beloven hem om zondag terug te komen. Met in ons gedacht
hem een 2pk T-shirt te geven als cadeau. 's Avonds zegt de hotelmanager dat de garage belde voor een openstaande
betaling. Hier zit een geurtje aan, die taxichauffeur is niet helemaal zuiver (!?).
In dit backpackhotel ontmoeten we enkele leuke mensen:
Pim en Michiel trekken via via naar Tibet.
Een ouder koppel trekt voor 6 maanden met een landcruiser rond, met als bestemming Pakistan of Syrië
en Libanon.
Jim die met zijn Yamaha Tenere naar Pakistan trekt.
Kees die een Endfield kocht in India en nu naar Nederland reist.
Een Zweed bestudeert er de Islam.
Samen met een Serviër en een Amerikaanse vormen we een leuke bende en kunnen we over onze dingen praten.
Enkel de Japanners houden zich sterk afzijdig. Zelfs een goedendag kan er niet vanaf.
Zo 27/05 Isfahan
Na de oppervlakkige verkenning van het Imman Khomeiniplein (na het tjeng-a-meng plein het grootste te wereld) van
de vorige dagen wijden we meer aandacht aan de beroemde blauwe moskee van Isfahan. Een complex
die door zijn bouwkunst zelfs voor niet moslims respect en verwondering afdwingt. Het valt ons op dat
niets van meubilair, schilderijen of ander versier aanwezig zijn. Het bezoek aan de bruggen loonde de moeite. Op
een heuvel nabij de stad krijgen we een mooi overzicht van deze stad (1,3 milj inwoners). Het uitzicht is matig
door de grote luchtvervuiling. We bezoeken ook de Bethlehemkerk, aan de rand van de
stad. De muurschilderingen zijn verbluffend mooi. We merken facetten die neigen naar de Islam zoals de
koepel,. Na dit bezoek gaan we in de garage onze "rekening" gaan vereffenen. Als we er aankomen is de
taxichauffeur er reeds aanwezig. Rezi bevestigt nog meerdere malen dat hij geen geld wilt. John gaat een
discussie aan met de taxichauffeur. Het is nu maar al te duidelijk dat hij een geldwolf is die enkel maar
uit is naar een commissie. Plots kent hij heel wat minder Engels. De taxichauffeur druipt uiteindelijk
af. Rezi is heel heel tevreden met zijn T-shirt. In deze straat is er ook een revisiebedrijfje van Jyane
motoren. Men houdt hier alles draaiend en is tevens heel inventief. Zelf visa-motortjes worden omgebouwd
als 2pk motor. (Op de nokkenas wordt nokje voor platinetjes geplaatst, zodat deze motor zonder
elektronische ontsteking kan werken). 's Avonds wordt er nog een feestje gebouwd bij Rezi
thuis. Om 1 uur 's nachts breken we met Stephans breekmes in ons eigen hotel in.
Ma 28/05 Isfahan - Yazd
De reis verloopt meer en meer door een woestijnlandschap. We voelen ons als gebraden kippen door de slecht
werkende airco van onze deuche. 150 km verder stuiten we op een echt zandkasteel. Dit wordt ontsierd door
rondslingerende autobanden. Hier worden de eerste plaatjes geschoten van de 2pk in volle actie op de piste .
Via Ardakan maken we een ommetje naar chak-chak. Dit is een tempel van de zooastrians die midden in de woestijn
ligt. Op de piste, in dit decor voelen we ons 200 procent in ons sas. Deze nederzetting in de bergwand is een ideale
plek voor onthaasting. In Yazd aangekomen worden we terug wakker geschud door toeterende auto's en stinkend
straten. Morgen bezoeken we Yazd.
Deel 3: Bam, Iran, 01 juni 2001
|