John & Stef: België - Iran
Sari, Iran - Tabriz, Iran
Reis naar Iran : deel 6
Ma 11 juni: Sari
Na deze verkwikkende en luxueuze nacht ga ik naar het internetcafé met het idee eventjes emailen en daarna trek ik verder
naar het westen. In het internetcafé ontmoet ik Iman. Hij is student geneeskunde en stelt mij voor samen de stad te bezoeken.
We schieten goed op, zodat we samen enkele dagen plannen. Terwijl we samen door het verkeer planeren vloeken we beide
op deze chaotische boel. In het verkeer geldt geen enkele regel: Stoppen voor voetgangers of een rood licht doet niemand.
Richtingsaanwijzers zijn hier een ongekend attribuut. In Teheran (weet Iman mij te vertellen) is de situatie zo erg dat de politie
gewapend met een geweer het verkeer handhavend. Deze totale verwaarlozing van de verkeersregels staat in schril contrast
met de religieuze wetten die nog steeds strikt nageleefd worden. Zo zit Iman in de miserie omdat hij zielsveel van een meisje
houdt, maar met haar niet kan trouwen. Om te trouwen moet je geld en werk hebben, zegt hij. Deze relatie is geheim, maar
sommige van zijn vrienden hebben de relatie opgemerkt en dreigen dit door te geven aan de mullahs.
De regels zijn de volgende : Elke man kan met elke vrouw praten over alleonderwerpen. Maar er mag geen contact, aanraking
zijn met elkaar. Houden ze van elkaar, dan kunnen ze zich verloven. Dan kunnen ze elkaar wel aanraken en kussen. Daarna
trouwen ze (mannen vanaf 18 jaar, vrouwen vanaf 15 jaar). Na verloving kan nog gemakkelijk gescheiden worden, na trouwen
wordt een scheiding moeilijk. Iman kan haar dus verloven, maar dat vertelt hij niet. Niet tegenstaande hij een gelovig man is, knijpt
hier ergens het schoentje.
Na Sari bezoeken we de Kaspische zee. Dit meer (44% van werelds zoetwatervoorraad) is de belangrijkste producent van kaviaar.
Een vrouw zien baden in cheddar is een apart zicht. In de zomer wordt het strand ingedeeld en afgespannen met een doek. Vrouwen
en mannen zwemmen en zonnen op aparte stukken strand. 's Avonds word ik geïnterviewd door de redactie van de studentenkrant.
Ze beloven mij dat ik de frontpagina haal. De sfeer die er heerst doet mij terugdenken aan mijn eigen studententijd.
di 12 juni: Sari
Iman heeft deze voormiddag examen. Ik lees een beetje in mijn lonely planet in de bibliotheek. De opsplitsing van man en vrouw
doen mij denken aan de jaren 50 in België. Mannen en vouwen zitten gescheiden in de moskee, in de klas, bus, strand,...
In de namiddag gaan we naar Gorgan. Daar zal Iman een van zijn gedichten voordragen op een conferentie. De tocht naar Gorgan
verloopt in de bus van een fanatieke gek. Zijn bus is van binnen en van buiten versiert met GOD. Maar van de toepassing van de
naastenliefde heeft hij waarschijnlijk nog nooit gehoord. Een pitbull is zelf vriendelijker.
Hier volgt 1 van de gedichten van Iman die maar al te goed toont hoe hij zich voelt:
SAVE OUR SHIP
We are lost
In a ship we are some guest with no host
Our eyes can see as far as we are wise
from time to time
after a long term effort we should rest
for saving it is the best to find
a home, a nationality or a language
as an island to stop and take
some rest, but the storm never rests
some are drawing and we as
the rest are sending signals:
SAVE OUR SHIP
borders and borders are our ropes to contact each other
wisdom or madness wich one can help?
An old man calls out none of them.
Once in a while a great wave brings
us so much fear that we forget
everything exept the story of our ship
and maybe some day,
breaking the silence I shout:
SAVE OUR SHIP
Woe 13 juni : Sari - Rasht
Vandaag trekken we er samen op uit. Langs de Kaspische zee trekken we westwaarts. In Sari gaan we op zoek naar
een Mg-oplossing die mij van het oprispende maagzuur moet genezen. We stoppen in een autoshop en kopen er
enkele speciale accessoires van de Jyane. Zo kunnen we onze Belgische geitjes een Iranese touch geven.
Het is een zwaar traject door het vele verkeer. Iedere 15 km is er opnieuw een stadje. Iman heeft totaal geen
richtingsgevoel en wil elke minuut de weg vragen. Ik probeer hem bij te brengen dat zolang de zee rechts en en de
bergen links liggen we goed rijden. Iman is heel euforisch, het werkt aanstekelijk op mij en we krijgen het gevoel in
de film "Thelma en Louise" rond te rijden. Bij de melodieën van Tuares bereikt de euforie het hoogtepunt. Maar geen
nood, we rijden niet in de ravijn. In Rasht ontmoeten we de vrienden van Iman. Niettegenstaande dat ik hen duidelijk
maak dat ik moe ben gaan we de stad bezoeken. Geknuffeld door gekwordende Iranezen wordt het moeilijk rijden in
deze stad. Ze waren waarschijnlijk niet gek, maar hadden last van een te hoog adrenalinegehalte.
Do 14 juni: Rasht
We brengen een bezoek aan de Anzale Lagoon: Iman, Ahmad,Ghadir en Mohammed, een jongetje van 10. Deze
rivierdelta vol met riet is wondermooi. Door zoiets heb ik nog nooit gevaren. Enkel spijtig dat het vogelseizoen
reeds voorbij is.
's Middags brengen we Iman naar de bushalte. Hij neemt de bus naar zijn huis in Teheran. Ik heb hem meer
bijgebracht dan 1000 boeken, zegt hij. Ik heb hem enkel een beetje relativering proberen bij te brengen. Het is maar
zeer de vraag hoe lang dit blijft hangen.Terwijl de vrienden Ghadir en Ahmad volop aan het discussiëren zijn, bezoeken
we met de auto Rasht. De toeristische dienst is gehuisvest in een nieuwe paalwoning. Volledig gebouwd volgens de oude
technieken. Wondermooi !
's Avonds volg ik mee naar de Koranschool en ga tevens bidden. Ik doe de volledige ceremonie mee: gezicht, armen,
voeten wassen. Daarna het gebed dat vooral bestaat uit buigen en knielen voor God. Het voorhoofd tegen een
kleiblokje, dat op de grond ligt, duwen. De verbondenheid tonen tov de grondstoffen waaruit we gemaakt zijn,
nederigheid tonen tov God. Het gebed geeft mij een apart en raar gevoel. Wij zijn dit niet gewoon als westerlingen.
Vr 15 juni: Rasht
Iedereen van de familie is geïnteresseerd in Masuleh, een klein pittoresk bergdorpje. Ik maak zoveel mogelijk plaats
in de auto en we raken er uiteindelijk met 6 personen in: 3 volwassenen en 3 kinderen. Masuleh is één van de grote
toeristische trekpleisters. In 1 van de vele winkeltjes tik ik een prachtig fotoboek van Iran op de kop. Op de terugweg
houden we halt voor een picknick op Iranese wijze. Daar hoort natuurlijk watermeloen, gekoeld in het plaatselijke riviertje
bij. De kinderen hebben de smaak van het water te pakken. De volwassenen laten hun kindsheid blijken en al snel ontstaat
er een watergevecht van jewelste.
's Avonds houd ik een urenlange discussie met Chador over de Islam. Het is een discussie waarbij we elkaars visie
soms niet begrijpen, maar wel respecteren. Het moet gezegd dat er in Iran in het algemeen nog meer respect is voor
de gevestigde waarden, de medemens,... dan in België. Ghadir is heel tevreden met deze open discussie. Zo had hij
een maand geleden een Canadese vrouw, die hem constant zei dat zijn geest gesloten is. Je kan zo evengoed tegen
de Iranezen zeggen dat ze hersendood zijn. Als je hun cultuur niet respecteert, kies dan een ander land als vakantiebestemming!
Za 16 juni: Rasht - Khal-Khal
De laatste klusjes moeten afgewerkt worden en dan vertrek ik uit Rasht: de kapper, visum verlengen, internet,
reportage met het plaatselijke televisiestation,... Maar door gebrek aan organisatie rijden we in de stad,
uit de stad, in de stad,... Ghadir, hadden we niet beter samen een planning opgemaakt?
Bijna doodgeknuffeld vertrek ik 4 uur later dan gepland. Nog een geluk dat de reportage gecancelled werd. Het doet
terug eens deugd om alleen te zijn. Na de laatste kuststrook trek ik de bergen in richting Khal-Khal. De bergen
geven mij terug een rustig gemoed. Deze bergen houden de regen tegen. Na het hele groene en beboste oostelijke
deel volgt een steeds dorder en bruiner wordend westelijk deel.
Aangekomen in Hal-Hal heeft de deuche er sinds vertrek net 12000 km opzitten. Het napingelen dat soms tot 30 sec
kon duren is plots verdwenen. De motor blijft draaien, soms in tegengestelde draairichting, na het afschakelen van
het contact. Oorzaak hiervan is de slechte kwaliteit van de benzine (te weinig octaan).
De Tjoolder staat nu bijna volledig volgeschreven met namen en slogans van Turken en Iranezen. Tijd om er de
leukste eens uit te pikken:
You will forget me, but never will I -> ik heb nooit geweten wie het erop schreef
All the world is your home
Forever Green
It is wonderfull to see this amazing car again -> tourist manager grens Turkije-Iran
If I want a mercedes I take a taxi -> mijzelf
what we have we are used to
what we don't have we like
what we don't like we have
and what we are used to, we don't like --->Turkmen Rahman
John proved to do the most with the least --> Turkmen Rahman
I have happy
Iran is a nice
Salam Ala com
One day, this car will be part of history, go strong boys
G'day mate go your good thing from down under --> Australiërs
Iedereen is superenthousiast om op de auto te schrijven. Maar soms heeft het ook zijn nadelen. Zo was er het type
buschauffeur die alle richtingen uitkijkt, met een bril met 1 gebroken glas. Hij schreef op een plaats waar niet
geschreven wordt (dak, voorste deuren, kofferdeksel). Ik maak het hem duidelijk dat het daar niet hoort. Geen
probleem, hij schrijft erbij :" Wie dit wist is een xxxxxx". De dag nadien wist hij zelf zijn boodschap en breekt
hierbij de ruitenwisser. Wat doe je dan? Zijn ander brilglas kapotslaan?
zo 17 juni: Khal-Khal - Tabriz
Ik kies voor een piste dwars door de bergen en word beloond door middeleeuwse taferelen. Hier, waar de tractor nog
niet gekend is worden de rijstvelden bewerkt door ossen, wordt het stro op een ezel zijn rug gebonden. De piste is
zwaar en het wordt constant schakelen tussen 1ste en 2de versnelling. Een keer haalt de Tjoolder het niet, terug laten
bollen, lanceren en oef, hij raakt net over de heuvel. Hierna volgt asfalt van een verraderlijke soort. Eerst 5 km perfect
en plots .... 1 groot gat in het wegdek. De uitlaat krijgt een duw en een van de bevestigingbeugeltjes komt los. Het
wordt een beetje sleutelen als intermezzo. Als ik iets later probeer te vliegen (het wegdek dat plots heel sterk daalt) opent het
kofferdeksel. Ik heb terug mijn stukje plezier gehad. Piste is leuk, maar zwaar voor de auto, alles trilt los of kapot. Ook de
steun van het reservewiel moet eraan geloven.
's Avonds kom ik aan in Tabriz (ook onze vertrekplaats in Iran). Ik heb het gevoel toch terug ergens thuis te komen. Zij die
net zoals mij dachten dat Iran prostitutievrij is hebben het verkeerd voor. Ik word in mijn hotel voorgesteld aan een
Azerbeidjaanse schoonheid. Ik weiger beleefd. Zo zie je maar, dit land blijft verbazen!!!!!!
groetjes
John
Deel 7: Orumiyeh, Iran, 22 Juni 2001
|