[Copyrights & Disclaimer]

Raid Laponie 2004

Noordkaap per 2cv

Wanneer je iemand vertelt dat je met een eend naar de Noordkaap gaat, krijg je vaak rare gezichten. Wanneer je daarbij ook verteld dat je dit in februari gaat doen, en dat dit de koudste tijd van de winter is met mogelijke temperaturen tot beneden de –40 graden, komt altijd de volgende vraag naar boven: Wat bezielt je!?

Na jarenlange eendengekte en vakanties door Europa per Citroen 2cv zijn we toe aan een nieuwe uitdaging.
In de eerste versnelling met aanhanger door de Pyreneeën op weg naar Barcelona, stoeien op de Brennerpas en het restaureren van de eend is ons niet vreemd meer, vandaar deelname aan de volgende tocht.

In de koudste tijd van de winter wordt door de Finse 2cv club een tocht (www.sitruuna.com/raidlaponie) georganiseerd welke de deelnemers tussen 5 en 15 februari 2004 zal brengen van Helsinki uiteindelijk naar de Noordkaap waar de temperatuur in deze tijd van het jaar varieert tussen de +5 en -45 graden.
Uitdagende factoren welke een rol spelen in het tot een goed eind brengen van de tocht (het behalen van de Noordkaap) zijn naast de weersomstandigheden als kou, sneeuw en ijs, het beperkte daglicht. Uiteraard mogen ook de vele rendieren niet vergeten worden welke nog wel eens onverwachts op de weg kunnen springen en hiermee voor aanzienlijke schade kunnen zorgen!
Aan de tocht zullen circa 40 teams van 2 personen deelnemen afkomstig uit heel Europa: Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Finland, Oostenrijk, Slovenië, Zweden en Engeland.
Gedurende deze raid zullen de deelnemers verblijven in kleine hotels of hutten, en in het noordelijke deel in verwarmde tenten.

De Techniek

Zoals je zal verwachten vragen besneeuwde, ijzige en pikdonkere wegen gecombineerd met extreem lage temperaturen iets meer van de mens en machine, dan een rustig toertje door het franse land bij +25 graden. Hierop zullen we de auto dan ook moeten aanpassen

De auto welke wij gebruiken is een 2cv6 van 1984, welke afgelopen zomer is gerestaureerd. Als basis is hiervoor een nieuw chassis gebruikt, het remsysteem grotendeels vervangen/gereviseerd, de koppeling, fusee's , etc. vernieuwd en niet te vergeten natuurlijk het nodige laswerk verricht. Als finishing touch is deze tevens voorzien van een nieuwe likje verf in de kleur: beige nevada. Ook is de auto toen uitgerust met de wel bekende dakar-bumpers en halogeen verstralers.

Van de organisatie verkregen wij een keurige lijst met de benodigde aanpassingen. Deze bestaan uit o.a. extra verlichting, isolatie van de auto en de motorruimte, winterbanden, etc.

Het plan is om allereerst de techniek aan te passen, zodat hiermee nog de benodigde test kilometers kunnen worden verreden, met als hoogtepunt waarschijnlijk de Le Tour d' Hiver op 17 januari.
Waarneer de techniek is gedaan zullen we ons richten op de isolatie en overige aanpassingen.

Voordeel van een net gerestaureerde auto is dat je redelijk goed weet wat de staat van de onderdelen / auto is. In ons geval is de basis van de auto goed en zullen we ons hierover dus niet teveel zorgen maken. Toch is er wel een motor gereviseerd omdat de huidige toch niet echt goed bleek te voldoen. Deze is net ingebouwd en de eerste kilometers zijn verreden, waarbij nog wat kleine probleempjes naar boven kwamen. Deze zullen allereerst verholpen moeten worden. De elektrische ontsteking is binnen gekomen en deze zal dan ook binnenkort worden ingebouwd (123-ignition bedankt voor de sponsoring!)

Gelijktijdig wordt er gewerkt aan een elektrische ruitensproeier pomp + tankje (Autobedrijf DEE bedankt voor de sponsoring!). Als ook de nodige voorbereidingen voor de extra elektra; denk hierbij aan breedte- en verstralers, bakkie, sproeier, ect. Hiervoor gaan we gebruik maken van de lege plaatsen in het tweede zekeringkastje.

Ook de benodigde extra schakelaars, olietemperatuur- en ampère meter zijn aangeschaft en er is bekeken hoe die het beste kunnen worden ingepast. Het plaatsen van de olietemperatuur zender bleek nog lastig aangezien de verkrijgbare koppelingen, mijns inziens, niet voldoen. De oplossing is gevonden in het uitboren en tappen van draad in een oude bestaande carterstop. Hopelijk geeft dit een betrouwbare meeting (iemand ideeën hierover!?)

Sponsors

Uiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:

Chateau Deux Chevaux: schokdempers, caterisolatie, diversen
Pensioenzeker: algemene sponsoring
LetterOp: belettering
Le Garage van der Velde Wassenaar: winterbanden
Autobedrijf DEE: accu, elektronische pomp en ondersteuning
Seawind Ferry's: een gereduceerd tarief naar Finland
123-ignition: elektrische ontsteking
Dick en Wilma evenementen: velgen en 2cv specifieke technische ondersteuning
CitroExpert: Tijdschrift voor Citroen-rijdend Nederland

Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!

Mailen

Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Wij hopen dat dit het nodige leesplezier op zal leveren, met het verschil dat het bij u achter de computer waarschijnlijk zo'n 40 graden warmer zal zijn.

Team 28,
Martijn van Eck & Joost Braun

Verder naar Voorbereiding 2 of naar de index.


Officiële Raid Laponie Site
The Daily Duck: Raid Laponie 2004