![]() Raid Laponie 2004
Noordkaap per 2cv
In de koudste tijd van de winter wordt door de Finse 2cv club een tocht (www.sitruuna.com/raidlaponie) georganiseerd
welke de deelnemers tussen 5 en 15 februari 2004 zal brengen van Helsinki uiteindelijk naar de Noordkaap waar de temperatuur in deze tijd van het jaar varieert tussen de +5 en -45 graden.
De TechniekZoals je zal verwachten vragen besneeuwde, ijzige en pikdonkere wegen gecombineerd met extreem lage temperaturen iets meer van de mens en machine, dan een rustig toertje door het franse land bij +25 graden. Hierop zullen we de auto dan ook moeten aanpassen De auto welke wij gebruiken is een 2cv6 van 1984, welke afgelopen zomer is gerestaureerd. Als basis is hiervoor een nieuw chassis gebruikt, het remsysteem grotendeels vervangen/gereviseerd, de koppeling, fusee's , etc. vernieuwd en niet te vergeten natuurlijk het nodige laswerk verricht. Als finishing touch is deze tevens voorzien van een nieuwe likje verf in de kleur: beige nevada. Ook is de auto toen uitgerust met de wel bekende dakar-bumpers en halogeen verstralers. Van de organisatie verkregen wij een keurige lijst met de benodigde aanpassingen. Deze bestaan uit o.a. extra verlichting, isolatie van de auto en de motorruimte, winterbanden, etc.
Het plan is om allereerst de techniek aan te passen, zodat hiermee nog de benodigde test kilometers kunnen worden verreden, met als hoogtepunt waarschijnlijk de
Le Tour d' Hiver op 17 januari.
Voordeel van een net gerestaureerde auto is dat je redelijk goed weet wat de staat van de onderdelen / auto is. In ons geval is de basis van de auto goed en zullen we ons hierover dus niet teveel zorgen maken. Toch is er wel een motor gereviseerd omdat de huidige toch niet echt goed bleek te voldoen. Deze is net ingebouwd en de eerste kilometers zijn verreden, waarbij nog wat kleine probleempjes naar boven kwamen. Deze zullen allereerst verholpen moeten worden. De elektrische ontsteking is binnen gekomen en deze zal dan ook binnenkort worden ingebouwd (123-ignition bedankt voor de sponsoring!) Gelijktijdig wordt er gewerkt aan een elektrische ruitensproeier pomp + tankje (Autobedrijf DEE bedankt voor de sponsoring!). Als ook de nodige voorbereidingen voor de extra elektra; denk hierbij aan breedte- en verstralers, bakkie, sproeier, ect. Hiervoor gaan we gebruik maken van de lege plaatsen in het tweede zekeringkastje.
Ook de benodigde extra schakelaars, olietemperatuur- en ampère meter zijn aangeschaft en er is bekeken hoe die het beste kunnen worden ingepast. Het plaatsen van de olietemperatuur zender bleek nog lastig aangezien de verkrijgbare koppelingen, mijns inziens, niet voldoen. De oplossing is gevonden in het uitboren en tappen van draad in een oude bestaande carterstop. Hopelijk geeft dit een betrouwbare meeting (iemand ideeën hierover!?)
SponsorsUiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:
Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!
Mailen
Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Team 28, Verder naar Voorbereiding 2 of naar de index.
Officiële Raid Laponie Site
![]()
|