![]() Raid Laponie 2004
Voorbereidingen Raid Laponie deel 2
AlgemeenDe rit komt steeds dichterbij en dat gaan we merken! de handen krijgen we niet meer schoon, de auto gaat steeds beter en af en toe wordt er al wat zenuwachtig gedaan. Kortom, het begint al lekker te lopen. Maar naast de eigen activiteiten, krijgen we ook een beetje media aandacht.(....groot woord) Zo was in de Haagsche courant van 31 december het volgende artikel te lezen: Eend moet oppassen voor rendieren (Door Danny Verbaan) Vanuit Helsinki maken in februari veertig eenden uit heel Europa een rit naar de Noordkaap. Het is geen wedstrijd. Gelukkig maar want het wordt nog een hele tour om sowieso de finish te halen. De temperatuur kan ruim veertig graden onder nul zijn, er woeden sneeuwstormen en bij het laatste stuk wordt iedereen geadviseerd beslist niet harder te rijden dan zestien kilometer per uur: om bij de Noordkaap te komen, moeten de teams eerst nog met hun auto een stijfbevroren en vooral spekgladde ijsvlakte te zien te bedwingen. Je moet er maar zin in hebben, maar Joost Braun en Martijn van Eck kunnen nauwelijks wachten. De twee Hagenaars doen, met nog veertien andere teams uit Nederland en vijfentwintig delegaties uit andere landen mee aan een monsterrit naar het noordelijkste puntje van Europa. Eind januari rijden Joost en Martijn eerst naar Helsinki. Daar wordt op 5 februari het startschot gelost, tien dagen later is in die stad weer de finish. Dat alleen lelijke eenden (2CV) mogen deelnemen – toch niet het meet geëigende vervoersmiddel voor dit soort barre omstandigheden – maakt het avontuur er alleen maar mooier op, vinden de twee. "Je schijnt er ook veel last te hebben van rendieren", zegt Joost. "Die stappen zo de weg op en doen ook voor een auto geen stap opzij", vervolgt Martijn. "Je moet dus ook oppassen dat je niet tegen zo'n dier aanrijdt". Pas 23 zijn ze, wat betekend dat de 2CV al aan het uitsterven was toen ze hun rijbewijs haalden. Toch zijn de twee vrienden verslingerd aan het meest eigenwijze model wat Citroen ooit maakte. Door veel sleutelwerk zijn ze al zo vertrouwd met het binnenwerk dat ze de wagen van Joost bijvoorbeeld zelf hebben opgetrokken van de onderdelen van andere exemplaren. "Ach", zegt hij, "je zit misschien niet altijd even warm en je hebt geen stuurbekrachtiging, maar als de zon even schijnt, gooi je wel lekker je dakkie open". Martijn trok al met zijn eend door Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Zijn vierwielige metgezel kreunde en steunde, maar gaf zich nooit gewonnen. "Om een berg op te komen rijd je heel langzaam in je eerste versnelling. Anders lukt het niet. De ene automobilist steekt boos zijn middelvinger omhoog, de andere applaudisseert als je boven bent". Joost: "Alles gaat lekker rustig". Afgelopen zomer lazen ze van de Eendentour naar de Noordkaap en besloten ze zich meteen aan te melden. De zoektocht naar sponsors is nu in volle gang en ondertussen wordt Martijns volledig vernieuwde 2CV uit 1984 opgetuigd voor het ijskoude sneeuwavontuur. Niet alleen krijgt de auto aan de binnenkant van het linnen dak een voering van isolatiemateriaal, ook worden de raampjes voorzien van een tweede laag glas en komt er een imperiaal op – 'voor een reservewiel, twee schijnwerpers en eventueel een reservetank'. Wie ooit zelf eend reed, zal – uit eigen ervaring – de deelnemers ongetwijfeld op het hart willen drukken ook de eventuele startproblemen niet te veronachtzamen. Niet nodig: "We gebruiken een zwaardere accu en zullen als reserveonderdelen in elk geval ook bougies, bougiekabels en een extra startmotor meenemen". Ook waren we te beluisteren op radio West waarmee we ook tijdens de rit gaan bellen, om de vorderingen te bespreken. Dus, hou je radio aan!
De Route
We zullen op 1 februari vertrekken richting Helsinki, de tocht begint dus al vier dagen eerder!
De Auto en de Techniek
Het perfect in elkaar krijgen van de techniek, en dan vooral de motor, heeft nog heel wat uurtjes gekost. Eigenlijk wel meer dan verwacht.
Wat betreft de olietemperatuurmeter: wij kregen van Philip de tip deze middels een peilstok te meten waarin een temperatuursensor is geplaatst. De beste man had hier goede ervaringen mee.
Onder de chassis hebben we t.h.v. de carter een beschermrooster gemaakt wat geheel dicht is. Hierdoor zal de motor veel minder snel koelen en dus beter op temperatuur kunnen komen.
Qua techniek hebben we verder een nieuwe accu gemonteerd (autobedrijf Dee bedankt!), dit was absoluut geen overbodige luxe, gezien het feit dat starten met –5 al niet meer ging !
Om ook de buitentemperatuur een beetje in de gaten te kunnen houden hebben we ook een normale thermometer ingebouwd.
Het schoeisel van de eend zal vanaf Helsinki bestaan uit spijkerbanden, maar daarvoor moeten we nog wel even een kleine 1000 km rijden door gebieden waar sneeuw meer regel is dan
uitzondering, geen pretje dus, op zomerbanden.
Als laatste zal de eend er natuurlijk ook een beetje professioneel uit moeten zien, en zullen we naar onze sponsors ook het een en ander waar moeten maken. Doordat al deze werkzaamheden toch meer tijd in beslag namen dan verwacht hebben we aan isolatie nog niet veel aandacht kunnen besteden, maar hierover later meer! Ook zullen we dan weten hoe de auto zich heeft gehouden tijdens de Tour d´Hiver, en of hieraan nog aanpassingen nodig zijn. Wij houden u op de hoogte!
SponsorsUiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:
Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!
Mailen
Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Team 28, Verder naar Voorbereiding 3 of naar de index.
Officiële Raid Laponie Site
![]()
|