[Copyrights & Disclaimer]

Raid Laponie 2004

Voorbereidingen Raid Laponie deel 2

Algemeen

De rit komt steeds dichterbij en dat gaan we merken! de handen krijgen we niet meer schoon, de auto gaat steeds beter en af en toe wordt er al wat zenuwachtig gedaan. Kortom, het begint al lekker te lopen.

Maar naast de eigen activiteiten, krijgen we ook een beetje media aandacht.(....groot woord)

Zo was in de Haagsche courant van 31 december het volgende artikel te lezen:

Eend moet oppassen voor rendieren (Door Danny Verbaan)

Vanuit Helsinki maken in februari veertig eenden uit heel Europa een rit naar de Noordkaap. Het is geen wedstrijd. Gelukkig maar want het wordt nog een hele tour om sowieso de finish te halen.

De temperatuur kan ruim veertig graden onder nul zijn, er woeden sneeuwstormen en bij het laatste stuk wordt iedereen geadviseerd beslist niet harder te rijden dan zestien kilometer per uur: om bij de Noordkaap te komen, moeten de teams eerst nog met hun auto een stijfbevroren en vooral spekgladde ijsvlakte te zien te bedwingen. Je moet er maar zin in hebben, maar Joost Braun en Martijn van Eck kunnen nauwelijks wachten. De twee Hagenaars doen, met nog veertien andere teams uit Nederland en vijfentwintig delegaties uit andere landen mee aan een monsterrit naar het noordelijkste puntje van Europa.

Eind januari rijden Joost en Martijn eerst naar Helsinki. Daar wordt op 5 februari het startschot gelost, tien dagen later is in die stad weer de finish. Dat alleen lelijke eenden (2CV) mogen deelnemen – toch niet het meet geëigende vervoersmiddel voor dit soort barre omstandigheden – maakt het avontuur er alleen maar mooier op, vinden de twee. "Je schijnt er ook veel last te hebben van rendieren", zegt Joost. "Die stappen zo de weg op en doen ook voor een auto geen stap opzij", vervolgt Martijn. "Je moet dus ook oppassen dat je niet tegen zo'n dier aanrijdt".

Pas 23 zijn ze, wat betekend dat de 2CV al aan het uitsterven was toen ze hun rijbewijs haalden. Toch zijn de twee vrienden verslingerd aan het meest eigenwijze model wat Citroen ooit maakte. Door veel sleutelwerk zijn ze al zo vertrouwd met het binnenwerk dat ze de wagen van Joost bijvoorbeeld zelf hebben opgetrokken van de onderdelen van andere exemplaren. "Ach", zegt hij, "je zit misschien niet altijd even warm en je hebt geen stuurbekrachtiging, maar als de zon even schijnt, gooi je wel lekker je dakkie open".

Martijn trok al met zijn eend door Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Zijn vierwielige metgezel kreunde en steunde, maar gaf zich nooit gewonnen. "Om een berg op te komen rijd je heel langzaam in je eerste versnelling. Anders lukt het niet. De ene automobilist steekt boos zijn middelvinger omhoog, de andere applaudisseert als je boven bent". Joost: "Alles gaat lekker rustig".

Afgelopen zomer lazen ze van de Eendentour naar de Noordkaap en besloten ze zich meteen aan te melden. De zoektocht naar sponsors is nu in volle gang en ondertussen wordt Martijns volledig vernieuwde 2CV uit 1984 opgetuigd voor het ijskoude sneeuwavontuur. Niet alleen krijgt de auto aan de binnenkant van het linnen dak een voering van isolatiemateriaal, ook worden de raampjes voorzien van een tweede laag glas en komt er een imperiaal op – 'voor een reservewiel, twee schijnwerpers en eventueel een reservetank'.

Wie ooit zelf eend reed, zal – uit eigen ervaring – de deelnemers ongetwijfeld op het hart willen drukken ook de eventuele startproblemen niet te veronachtzamen. Niet nodig: "We gebruiken een zwaardere accu en zullen als reserveonderdelen in elk geval ook bougies, bougiekabels en een extra startmotor meenemen".

Ook waren we te beluisteren op radio West waarmee we ook tijdens de rit gaan bellen, om de vorderingen te bespreken. Dus, hou je radio aan!

De Route

We zullen op 1 februari vertrekken richting Helsinki, de tocht begint dus al vier dagen eerder!
Na eerst in het Noorden van het land een ander team op te halen, zullen we overnachten in de buurt van Flensburg. Daarna de volgende dag in volle vaart (als het mee zit natuurlijk) op weg naar Kopenhagen, waar wij onze tweede nacht zullen doorbrengen. Op 3 februari nemen we de nachtboot vanuit Stockholm naar Turku, zodat we één dag van tevoren reeds in Helsinki aankomen, we hebben dan alle tijd om Helsinki te verkennen en fris aan de start op 5 februari te verschijnen!

De Auto en de Techniek

Het perfect in elkaar krijgen van de techniek, en dan vooral de motor, heeft nog heel wat uurtjes gekost. Eigenlijk wel meer dan verwacht.
Inmiddels loopt deze als het spreekwoordelijke zonnetje en is ook de 123-ignition ingebouwd.
Ik moet zeggen, het rijdt perfect!

Wat betreft de olietemperatuurmeter: wij kregen van Philip de tip deze middels een peilstok te meten waarin een temperatuursensor is geplaatst. De beste man had hier goede ervaringen mee.
Dus zo gezegd zo gedaan, het functioneert nu uitstekend. Een lange rit levert al snel een temperatuur waarde van 90 a' 100 graden op. Met de sensor in de carterstop werd, door de rijwind, met moeite 70 gehaald en dit geeft dus geen echt reëel beeld. Philip bedankt!

Onder de chassis hebben we t.h.v. de carter een beschermrooster gemaakt wat geheel dicht is. Hierdoor zal de motor veel minder snel koelen en dus beter op temperatuur kunnen komen.
Ook beschermt dit natuurlijk tegen vuil , stenen, etc. en in wat ruiger terrein.

Qua techniek hebben we verder een nieuwe accu gemonteerd (autobedrijf Dee bedankt!), dit was absoluut geen overbodige luxe, gezien het feit dat starten met –5 al niet meer ging !
Ook wordt er momenteel aan de mogelijkheid van het toepassen van een extra (en zware) accu gewerkt. Deze zal achter de voorbank worden geplaatst en door middel van een schakelaar kunnen bijspringen wanneer dit mogelijk mocht zijn. Tevens is het de bedoeling om het hele elektrische verhaal in de gaten te houden met behulp van een ampèremeter, helaas komen we er wat aansluiten niet helemaal uit……….iemand suggesties ?.

Om ook de buitentemperatuur een beetje in de gaten te kunnen houden hebben we ook een normale thermometer ingebouwd.
Het licht in de duisternis zal worden verzorg door twee ´breedte´stralers welke achter de bumper zijn gemonteerd. Op het imperiaal komen de verstralers te staan en zal het reserve wiel worden meegenomen.

Het schoeisel van de eend zal vanaf Helsinki bestaan uit spijkerbanden, maar daarvoor moeten we nog wel even een kleine 1000 km rijden door gebieden waar sneeuw meer regel is dan uitzondering, geen pretje dus, op zomerbanden.
Om deze afstand toch veilig te af te leggen, hebben wij van Le Garage winterbanden gesponsord gekregen (Le Garage van der Velde bedankt!), deze zullen we komende week monteren.

Als laatste zal de eend er natuurlijk ook een beetje professioneel uit moeten zien, en zullen we naar onze sponsors ook het een en ander waar moeten maken.
Gelukkig hebben we LetterOp bereid gevonden de sponsors keurig op de auto aan te brengen. (letterOp reclamemakers bedankt!)

Doordat al deze werkzaamheden toch meer tijd in beslag namen dan verwacht hebben we aan isolatie nog niet veel aandacht kunnen besteden, maar hierover later meer! Ook zullen we dan weten hoe de auto zich heeft gehouden tijdens de Tour d´Hiver, en of hieraan nog aanpassingen nodig zijn. Wij houden u op de hoogte!

Sponsors

Uiteraard is het bij een tocht als deze goed om sponsors te hebben welke de financiële consequenties lager houden. Als concrete sponsors hebben we tot nu toe:

Chateau Deux Chevaux: schokdempers, caterisolatie, diversen
Pensioenzeker: algemene sponsoring
LetterOp: belettering
Le Garage van der Velde Wassenaar: winterbanden
Autobedrijf DEE: accu, elektronische pomp en ondersteuning
Seawind Ferry's: een gereduceerd tarief naar Finland
123-ignition: elektrische ontsteking
Dick en Wilma evenementen: velgen en 2cv specifieke technische ondersteuning
CitroExpert: Tijdschrift voor Citroen-rijdend Nederland

Deze zouden we dan ook hartelijk willen bedanken!

Mailen

Op deze website zult je voorafgaand aan en gedurende de Raid Laponie een verslag vinden van de voorbereidingen en de avonturen welke wij allemaal mee zullen maken.
Wij hopen dat dit het nodige leesplezier op zal leveren, met het verschil dat het bij u achter de computer waarschijnlijk zo'n 40 graden warmer zal zijn.

Team 28,
Martijn van Eck & Joost Braun

Verder naar Voorbereiding 3 of naar de index.


Officiële Raid Laponie Site
The Daily Duck: Raid Laponie 2004