[Copyrights & Disclaimer]

ACJ Racing - Ter Apel 29 Mei 2003

Op hemelvaartsdag zijn we afgereist naar Groningen voor de race op het speedwaycircuit in Ter Apel.

Na de laatste race en de daarbij behaalde eerste plaats gingen we toch ietwat voorzichtig naar Ter Apel toe. Aangezien dit een speedway is en er maar twee bochten zijn is stuurmanskunst wat minder belangrijk en vermogen wat meer...

De wagen stond optimaal geprepareerd en het feest kon losbarsten! Ik had ze thuis toch echt beloofd met een bloemetje thuis te komen en dat zou betekenen dat we bij de eerste drie moeten eindigen.

Bij de loting voor de manches bleek dat ik de eerste manche vanaf een 11de plaats moest starten. Midden-achteraan. De vervelendste plaats aangezien je niet links of rechts kan bij de start en dus overgeleverd bent aan de starts van anderen.
Bij de start lukt het me echter om een drietal plaatsen goed te maken en ik lig al op de achtste plaats. Meestal houdt het hier op voor ons maar nu gaat het steeds beter. Elke ronde pak ik één of twee andere deelnemers waarna ik halverwege de race op de tweede plaats lig! Naar de eerste plaats is een gat van ongeveer 30 meter en na een laatste inspanning rij ik ook dat gat dicht en pak op het rechte eind van start/finish de leiding! Met nog drie ronden te gaan is het uitrijden en zowaar pak ik nog een achterblijver!

Dit maakt het beeld voor de hele dag wel wat anders dan vooraf gedacht, de volgende manche zal ik vanaf de tweede plaats starten dus dat kan nog een stuk beter...

En dat wordt het!!! Alleen net na de eerste bocht zien de andere jongens nog wat van mijn eend waarna ik een gat van een halve baan sla naar de rest. Ik kon het zelfs vervoorloven om de laatste twee ronde heel rustig achter een drietal achterblijvers te blijven zitten zodat die hun eigen gevecht konden afmaken...

Nu werd het wel menens, dit hadden we nooit gedacht, geheel andere baan dan anderhalve week geleden en een eigenlijk nog beter resultaat! Maar de derde en vierde manche moesten nog komen en alles kan eigenlijk nog gebeuren.
De derde sta ik vierde, de laatste manche als negende.... Beide geen uitermate goede plaatsen maar met de 11de plaats uit de eerste manche in gedachten lijkt het niet eens zo erg...

Toch moest er even wat misgaan, en dat gebeurde tijdens de derde manche.
Bij de start word ik klem gereden (geef ze een ongelijk...) En ik val terug naar de 10de plaats. Dat duurde maar drie ronden. Dan rijdt ik alweer tweede maar dan... Patrick Gillich heeft goed geprofiteerd van de situatie en heeft een voorsprong weten te creeëren van een meter of 50. Ook hij rijdt maximaal en het duurt vier ronden voordat dat gat weer verdwenen was.
En toen kwam de finishvlag! Een ronde te vroeg... En net terwijl ik half naast Patrick zit met een grote kans in te halen in wat mij een laatste ronde leek te worden.... Maar tweede bood wel een mooi uitangspunt voor de laatste manche. Alleen vierde worden en de rest is dan niet meer interessant.

In de vierde manche zou er hoogstaand geracet worden. Met na de start een derde plaats en een bocht later de tweede, kon ik het gevecht aangaan met Jelle Nauta. Dat Jelle kan rijden bewijst hij als een aantal jaar en dat laat hij ook nu weer zien. Rondenlang is het een adembenemend gevecht dat van synchroom slippen tot het ontwijken van de vangrail gaat. Uiteindelijk drijven we steeds verder af naar de buitenkant van de baan en gek genoeg zijn we nog steeds sneller dan de rest. In de één-na-laatste ronde stuur ik de bocht ruim aan en duik van de buitenkant van de baan achterlangs Jelle binnendoor erlangs!
Jelle verrast en bijna raken we elkaar op het rechte eind. Maar dat mag geen naam hebben, ook de vierde manche winnen we!!!

En het gevecht met Jelle word alleen maar mooier gevonden als blijkt dat we elkaar geen één keer geraakt hebben, ook niet tijdens driften etc. We hebben daarmee een geweldige show gegeven! Waarvoor ook Jelle bedankt!!!

Aan het einde van de dag dringt pas door dat we de dag gedomineerd hebben, met 117 punten op de eerste plaats, drie punten van het maximale af en met 16 punten voorsprong op de nummer twee.

Dat maakt het goed om uit te kijken naar de volgende race in deze wagen, maar eerst gaan we straks naar de autocross.

Plaats kampioenschap: 5
Aantal punten: 391 punten

Knopper Autobedrijf
TSL
ROC Utrecht Techniek en Innovatie
www.2cv.nl
www.industrieel-design.nl
www.techniek-wtb.nl

Ook u kunt nu sponsor worden van het snel groeiende ACJ Racing!
Stuur een email naar: acjracing@2cv.nl

Terug naar de index