[Copyrights & Disclaimer]

2cv Aandachtspunten bij Aankoop. (deel 1 het chassis)

Inleiding

In twee artikelen zal ik enkele aandachtspunten behandelen die je kunt gebruiken als je voor de beslissing staat om een 2cv aan te schaffen.
Dit deel 1 gaat over het chassis, in deel 2 komt de carroserie aan de orde.
Vóór de aankoopbeslissing is het slim dat je de Eend op de belangrijke punten goed inspecteerd om later niet voor de verrassing te komen dat je hem als sloopeend weer weg moet doen, maak daarbij ook gelijk nog de volgende afwegingen.

  • Ben je in de gelegenheid om zelf reparaties uit te voeren kun je een 2cv zoals dat in de autohandel gezegd wordt "met wat werk kopen". Het is tenslotte een auto die ook voor niet automonteurs laagdrempelig is ten aanzien van reparaties.
  • Houd er dan wel rekening mee dat je bij een sleutel project meer tegen kunt komen waardoor een kleine reparatie in een groter restauratie project kan eindigen.
  • Dan komen ook gelijk de andere zaken aan bod zoals tijd, sleutel ruimte, technische kennis, gereedschap en budget.

Ga tijdens de beoordeling en aankoop volgens je eigen scenario te werk en laat je niet haasten of beinvloeden door al te mooie praatjes. Iedereen kent de verkoopuitspraken zoals “heeft altijd binnen gestaan en weinig kilometers gelopen” of “is van een oud dametje of verpleegster geweest”.
Handig om tijdens de beoordeling een checklist te gebruiken en onderdelen die vervangen moeten worden gelijk aan te kruisen. Door zelf vóór de onderhandeling het financiele plaatje compleet te hebben kan dat samen met de vraagprijs misschien op het beschikbare budget aangepast worden.

Controle van het chassis.

De meest bewerkelijk en een dure klus bij een Eend is het vervangen van het chassis. Neem dus beslist genoeg tijd om het chassis goed te controleren voordat je tot de koop overgaat. Het lastige hiervan is dat het chassis zich niet op alle plaatsen makkelijk laat inspecteren. Een Eend met een chassis waar aan gelast is kun je beter laten staan of je moet deze voor weinig op de kop kunnen tikken. Het chassis bestaat in het middendeel uit twee platformplaten met in de lengte richting aan beide zijde een chassisbalk. De chassisbalken lopen zowel aan de voor als aan de en achterzijde van de auto door tot aan de bumper. Tussen de platformplaten is een inwendige framestructuur van metalen profielen dat voor versteviging van het geheel zorgt.

Boven
Een weggeslepen platformplaat laat het inwendige zien.

Rechts
Chassis van achter naar voren.

Boven
Een berucht plekje. Net voor de vooras begint de “poot”

Het inwendige tussen de platformplaten is niet te controleren en maakt wel deel uit van de stijfheid van het chassis. De bovenstaande foto van het inwendige van het chassis dient alleen als illustratie, bij een inspectie is dit alleen met het nodige haakseslijptol geweld te bereiken wat de verkopende partij als je dit voorsteld je niet in dank zal afnemen. Belangrijk is dat je naar de staat van de gehele Eend kijkt, als aan de binnenzijde op de verschillende plaatsen veel rotte plekken en/of roestvorming zit dan is het een “natte auto”. Water dat aan de voorzijde van de auto naar binnen kan zal zich verzamelen op het laagste punt.
De wagenhoogte van de Eend laat deze in rust een soort vooroverhouding staan. Een “natte auto” heeft na een regenbui een plasje op de chassisplaat bij de voetenbak staan.

Is dit maar al te vaak gebeurt dan is het resultaat zichtbaar als roest, gaten, ingelaste stukken of andere reparaties. Een inspectie van het chassis mag in tegenstelling tot het plaatwerk best met een scherpe priem uitgevoerd worden. De platformplaat moet metaalhard zijn en met enige kracht mag je er ook niet doorheen prikken. Belangrijk zijn de lengte balken.
Beruchte plaatsen waar het chassis slecht kan zijn rood omcircelt. Aan de voorzijde (links in de tekening) is de motor tussen deze twee chassisbalken opgehangen. Deze plek laat zich iets moeilijker controleren dan de vorige. Van bovenaf kan langs het motorblok een stuk bekeken worden. Controleer daarna ook de onderzijde.

Bij twijfel controleer je eerst de rest van de auto. Is die naar het zin dan kun je de verkoper voorstellen dat de koop doorgaat als je het chassis nog aan een nadere inspectie mag onderwerpen. Hiervoor moet hij dan de beide voorspatborden van de auto weghalen. Dit is heel normaal omdat jullie vorige maand hebben kunnen lezen dit bij elke klepstel actie ook moet gebeuren.

Als het chassis gewisselt moeten worden. De Procedure.

Als van de te kopen auto de APK in verband met het chassis niet afgegeven is of je ziet dat het eerdaags toch vervangen zal moeten worden dan zijn de volgende tips en aanbevelingen voor jou. Als de Eend een nieuw chassis krijgt heb je, als je het officieel traject volgt, ook met de RDW te maken. De RDW procedure is door de inzet van Citroen Nederland en enkele clubleden er een heel stuk eenvoudiger op geworden. Met dank aan initiatiefnemer Herman van Nispen van de 2cv4&6club voor de toegestuurde informatie over de “RDW & ChassisWisselProcedure” de volgende samenvatting:

1. Koop een orgineel Citroen chassis. (zwart met citroen onderdeel stikker). Vraag om het originaliteitsbewijs.
2. Neem contact op met de RDW en maak een afspraak. Houd rekening met een wachttijd daar maar plan ook eigen tegenvallers tijdens de ombouw in.
3. Bouw de Eend over op het nieuwe chassis. Gemakkelijker geschreven dan gedaan……
3. Haal van het oude chassis een deel van de rechter voorpoot met het chassis nummer.
4. Op datum van afspraak met het oude chassisnummer, kentekenbewijs, aankoopnota van het chassis waarmee je kunt aantonen dat het een origineel citroen chassis is naar de RDW.
5. Daar wordt het nummer door graveren in het nieuwe chassis gebracht.

Internetters kunnen voor meer uitgebreide informatie surfen naar de site van 2cv4&6club onder Chassis. Daar is de uitgebreide chassis informatie te lezen. Andere links zijn RDW Particulieren en RDW Wetgeving , per telefoon 0900-0739 is voor 10 eurocent p/m de RDW helpdesk te bereiken.

Als het chassis gewisselt moeten worden. De Werkzaamheden.

Om het chassis te wisselen moet het plaatwerk, de koets en de motor van het chassis. Daarna de assen en de veerpotten. Dan kan alles in omgekeerde volgorde op het nieuwe chassis opgebouwd worden.
Houdt er ook rekening mee dat je bij zo'n dé en montage klus ook de nodige andere onderdelen moet of zal gaan vervangen. Of ze zitten na jaren lang zo vast dat de slijptol of ijzerzaag de enige oplossing is. Hierbij zijn de veerpotten met stelstukken en de asbouten van de voor en achteras berucht.
Of je zal onderdelen preventief vervanging omdat je er als het uit elkaar ligt makkelijk bij kunt. Denk hierbij aan draagarmlagers of remleidingen in de achteras. Verder is het handig als je voor deze klus over een sleutel ruimte beschikt en de tijd en kennis om zo'n klus tot een goed einde te brengen.
Ik zal aan de opbouw in de toekomst nog een uitgebreider artikel wijden omdat ik op dit moment bezig ben met de opbouw van een Eend op een nieuw chassis.

Naast wat je wel moet doen nu de afraders:

  • Sla zelf geen chassis nummer in, dit is alleen voorbehouden aan de RDW. Een zelf ingeslagen nummer is makkelijk te herkennen.
  • Las geen chassis nummer over van het oude op een ander chassis.
  • Koop geen “niet origineel” 2cv chassis. Hier geldt dat de auto dan niet meer aan de fabriekseisen voldoet en dus ook niet meer aan de typegoedkeuren met toelatingseisen.
  • Ga niet op de snelweg bij een politie en RDW controle met een omgekatte 2cv keren om de fuik te ontlopen en eventuele inbeslag name te voorkomen.
Bij de APK kontroleerd een keurmeester alleen of het nummer overeenkomt met het kentekenbewijs hier zijn waarschijnlijk geen problemen te verwachten maar juridisch gezien rij je met een omgekatte auto. Een verzekeringsmaatschappij kan hierdoor onder zijn aansprakelijkheid uit willen komen bij een schuldvraag en letselschade op de eigenaar verhalen.

Tot zo ver de aankooptips dit keer. Volgende keer komt de carroserie aan bod met name de dorpels, voetenbak, ruitframe en bagageruimte. In dat deel ook prijsindicaties van nieuwe en gebruikte onderdelen en de checklist waarover ik het in de inleiding had.
Zijn er sleutelaars die tips of andere wetenswaardigheden willen uitwisselen dan nodig ik jullie uit die te melden. Ik ben er van overtuigd dat op het spreekwoord “twee weten meer dan een” de wet van de grote getallen helemaal opgaat. Bij zo grote club moet toch een schat aan sleutelinformatie zitten. Bij deze doe ik een voorzet:

Vuile vette handen krijg je goed schoon met een mix van Afwasmiddel en Schuurmiddel (Dubro & Jiff).

Lees ook deel 2 (de carrosserie)

Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,

Ronald Bouman
Veenendaal
ronald@2cv.nl
www.ronaldbouman.com

 

Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur. Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.

De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden.