2cv Aandachtspunten bij Aankoop. (deel 1 het chassis)Inleiding
In twee artikelen zal ik enkele aandachtspunten behandelen die je kunt gebruiken als je voor de beslissing staat om een 2cv aan te
schaffen.
Ga tijdens de beoordeling en aankoop volgens je eigen scenario te werk en laat je niet haasten of beinvloeden door al te mooie
praatjes. Iedereen kent de verkoopuitspraken zoals “heeft altijd binnen gestaan en weinig kilometers gelopen” of “is van een oud
dametje of verpleegster geweest”.
Controle van het chassis.De meest bewerkelijk en een dure klus bij een Eend is het vervangen van het chassis. Neem dus beslist genoeg tijd om het chassis goed te controleren voordat je tot de koop overgaat. Het lastige hiervan is dat het chassis zich niet op alle plaatsen makkelijk laat inspecteren. Een Eend met een chassis waar aan gelast is kun je beter laten staan of je moet deze voor weinig op de kop kunnen tikken. Het chassis bestaat in het middendeel uit twee platformplaten met in de lengte richting aan beide zijde een chassisbalk. De chassisbalken lopen zowel aan de voor als aan de en achterzijde van de auto door tot aan de bumper. Tussen de platformplaten is een inwendige framestructuur van metalen profielen dat voor versteviging van het geheel zorgt.
Het inwendige tussen de platformplaten is niet te controleren en maakt wel deel uit van de stijfheid van het chassis. De
bovenstaande foto van het inwendige van het chassis dient alleen als illustratie, bij een inspectie is dit alleen met het nodige
haakseslijptol geweld te bereiken wat de verkopende partij als je dit voorsteld je niet in dank zal afnemen. Belangrijk is dat je
naar de staat van de gehele Eend kijkt, als aan de binnenzijde op de verschillende plaatsen veel rotte plekken en/of roestvorming
zit dan is het een “natte auto”. Water dat aan de voorzijde van de auto naar binnen kan zal zich verzamelen op het laagste punt.
Is dit maar al te vaak gebeurt dan is het resultaat zichtbaar als roest, gaten, ingelaste stukken of andere reparaties. Een inspectie
van het chassis mag in tegenstelling tot het plaatwerk best met een scherpe priem uitgevoerd worden. De platformplaat moet metaalhard
zijn en met enige kracht mag je er ook niet doorheen prikken. Belangrijk zijn de lengte balken.
Bij twijfel controleer je eerst de rest van de auto. Is die naar het zin dan kun je de verkoper voorstellen dat de koop doorgaat als je het chassis nog aan een nadere inspectie mag onderwerpen. Hiervoor moet hij dan de beide voorspatborden van de auto weghalen. Dit is heel normaal omdat jullie vorige maand hebben kunnen lezen dit bij elke klepstel actie ook moet gebeuren.
Als het chassis gewisselt moeten worden. De Procedure.Als van de te kopen auto de APK in verband met het chassis niet afgegeven is of je ziet dat het eerdaags toch vervangen zal moeten worden dan zijn de volgende tips en aanbevelingen voor jou. Als de Eend een nieuw chassis krijgt heb je, als je het officieel traject volgt, ook met de RDW te maken. De RDW procedure is door de inzet van Citroen Nederland en enkele clubleden er een heel stuk eenvoudiger op geworden. Met dank aan initiatiefnemer Herman van Nispen van de 2cv4&6club voor de toegestuurde informatie over de “RDW & ChassisWisselProcedure” de volgende samenvatting:
1. Koop een orgineel Citroen chassis. (zwart met citroen onderdeel stikker). Vraag om het originaliteitsbewijs. Internetters kunnen voor meer uitgebreide informatie surfen naar de site van 2cv4&6club onder Chassis. Daar is de uitgebreide chassis informatie te lezen. Andere links zijn RDW Particulieren en RDW Wetgeving , per telefoon 0900-0739 is voor 10 eurocent p/m de RDW helpdesk te bereiken.
Als het chassis gewisselt moeten worden. De Werkzaamheden.
Om het chassis te wisselen moet het plaatwerk, de koets en de motor van het chassis. Daarna de assen en de veerpotten. Dan
kan alles in omgekeerde volgorde op het nieuwe chassis opgebouwd worden.
Naast wat je wel moet doen nu de afraders:
Tot zo ver de aankooptips dit keer. Volgende keer komt de carroserie aan bod met name de dorpels, voetenbak, ruitframe en
bagageruimte. In dat deel ook prijsindicaties van nieuwe en gebruikte onderdelen en de checklist waarover ik het in de inleiding
had. Vuile vette handen krijg je goed schoon met een mix van Afwasmiddel en Schuurmiddel (Dubro & Jiff). Lees ook deel 2 (de carrosserie) Veel onbezorgde kilometers en met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |