![]() Komt er water langs de 2cv airco-klep?Inleiding
Herkent je het “elke keer weer water in je eend na een regenbui” dan moet je vooral doorlezen. Water in de auto is op den
duur funest voor de levensduur van vloerplaten, voetenbak en chassis want deze kunnen hier slecht tegen.
De oorzaak van de ellende
Wat gaat er na verloop van tijd dan mis met die klep?
![]()
Even een uurtje demonteren
De demontage werkzaamheden bestaan uit: binnen halen we de parkertjes van het plastik scherm onder het raam weg, van
dashbord maken we de 4 bouten los maar blijft verder op zijn plek, verwijder 2 parkers van het voorruit verwarmings kanaal
en daarna het kanaal, vervolgens verwijder de ruitenwissers, maak de wisserassen los met sleutel 20, maak de connector van
de wissermotor los, verwijder de 2 moeren waarmee de wissermotor vast zit.
![]()
De alluminium strip die aan de buitenzijde boven de klep het rubber tegen de koets drukt is binnen met veel kleine moertjes
vastgemaakt. Dopje 5,5 met een langere steel is handig bij deze klus. Misschien ook handig om een aantal van deze moertjes
voor demontage reserve te hebben!
Preventieve werkzaamheden
Is de klep aan de buitenzijde nog goed en zit er alleen roest tussen het rubber, klep en strip dan is met een boormachine met
een staalborstel dit weg te halen. Haal het rubber van de klep door de klemming met een schroevendraaier te ruimen. Borstel
en krap het metaal kaal. Blijft er genoeg stevig materiaal achter dan met een menie, roeststabilisator of ander middeltje
voorbehandelen. De alluminium strip ook schoon en glad maken.
Kosten van vervanging
Is de klep niet meer te redden dan wordt een andere gemonteerd.
![]()
MontageMaak de rand waar het rubber van de klep op komt goed schoon en vet het in. Monteer de strip boven de klep. Plaats het geheel aan de buitenzijde van de auto. Monteer aan de binnenzijde het rooster en daarna al die kleine moertjes weer. Het is even prutsen maar een sluitringetje onder het moertje voorkomt het invreten van de moer in het zwarte rooster. (verkrijgbaar in de hobbyshop).Maak de verbinding tussen klep en regelknop weer. Controleer of de klep opent en goed sluit. Monteer de WIS installatie weer. Het ventilatiekanaal van de voorruit en het dashbord. Als je zorgt dat alle onderdelen, gereedschap aanwezig zijn is de klus incl. preventieve- en schilder werkzaamheden in een zaterdag goed te doen.
Gereedschap voor de hele operatie: kruiskopschroevedraaier, ring of steeksleutel 8 en 20, dopje 5,5 (zie tekst), punt en
combinatie tang, boormachine met staalborstelkop, roestpreventiemiddel, autolak in kleur, vet of vaseline en goed weer. Veel sleutel plezier en met een citronische groet,
Ronald Bouman
Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciële doeleinden met vermelding van de naam van de auteur.
Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze,
het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.
De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele
schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen
of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot
het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de
hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden. |